אוסף של סיסמאות ואפילו גוזמאות

תוכנית הביטוחים הסיעודיים - לא רשת, לא ביטחון, לא ממלכתית

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

כמה גוזמאות שנשמעו אמש סביב מדורת הבריאות הפוליטית (פתיחת התחרות על קמפיין הבחירות החברתי? לא יכול להיות):

משה כחלון, שר האוצר: "הכסף הזה נותן רשת ביטחון ממלכתית להורים שלנו ולחלשים בחברה". ברצינות כחלון? "רשת" "ביטחון" "ממלכתית" - זה ממש לא.

עוד סיסמה כחלונית: "המדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ולוקחת אחריות על אזרחיה". שמא שכחת, אדוני שר המסים הישירים והעקיפים, שהכיס הוא של האזרחים, ש"המדינה" היא דמות וירטואלית כבדה, שמנה, בזבזנית, יקרה, עמוסת מאכערים וביורוקרטיה קטלנית?! נראה אותך מיישם: "רצף טיפולי תוך סנכרון בין מערכות הביטוח הלאומי, קופות החולים ומשרד הבריאות". כלומר, לא עוד "לך לפה, חכה שם, אשנב 2, היום עיצומים, הפסקת תה, הפקידה לא מרגישה טוב והאחראי נסע לישיבה בירושלים". משה כחלון יילחם בביורוקרטיה?

אבי ניסנקורן. יו"ר ההסתדרות: "הסיסמה שאמרנו 'אל תשליכני ואל תעזבני'. היום אנחנו יכולים להגיד שכולנו מיישמים את הציווי הזה". אתה אמיתי, ניסנקורן? האומנם "מדינת ישראל שינתה אמש את פניה בכל הקשור לאפליית קשישים? לשנות הסיעוד הארוכות הקשות והמייאשות? עוד הכרזה: "יש פה התגייסות לעזרה לאדם הסיעודי בביתו, בשירותים הרפואיים וגם בקהילה...". נראה אותך, אדוני יו"ר ההסתדרות, מאפשר את הגמישות הנחוצה וההכרחית בלי להוסיף עוד אלפים רבים של עובדים עם קביעות ובלי להכריז כל חודש על השבתת המשק.

יעקב ליצמן, שר הבריאות: "הטיפולים יהיו יותר טובים, השעות יהיו יותר טובות - ובעזרת השם יהיה בריאות". ככל שזה מתייחס ל"השם", הכול נכון. שאר הטוב המובטח מזכיר את הטוב ב"רפורמת סימון המזון", המלחמה בסוכר, במלח, בשומן טראנס - אלוהים שישמור.

יצחק כהן, סגן שר האוצר: "הקשישים יטופלו באפס ביורוקרטיה וילוו על ידי אדם שידאג להם". צחוק רועם. כמה שנים אתם מדברים על ליווי צמוד לניצולי שואה חסרי אונים - ולא מיישמים? (וזה כאשר תקציב לניצולי שואה יש בשפע, ולפחות 4 מיליארד שקל בניהול האוצר, רק שהוא ממשיך לא להגיע למי שאינם מסוגלים לדרוש אותו ולרדוף אחריו). אז עכשיו תדאג ל כ ל הקשישים?

דורית סלינגר, ראש רשות שוק ההון: "מחר בבוקר - מחר חדש בישראל". על קטע השירה הזה, אין מה לומר.

כמה דברים טובים בתוכנית

הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים - עברו מן הארץ. סוף-סוף (בלי שאף אחד, ראשי אוצר, שוק ההון, ועדים, הסתדרות - לקח אחריות על העיוות והשקר ביטוחים "מתחדשים"). מבוגרים מגיל 60 מצורפים לביטוחי הקופות ללא חיתום. צעירים יותר יצטרכו להחליט איפה לבטח את עצמם, כשקופות החולים הן האופציה הסבירה - אבל לא עוד "ביטוח" בכמה עשרות שקלים בודדים לחודש.

תוספת שעות סיעוד בבית. מ-22 שעות מקסימליות ל-30.

טיפולי שיניים בסיסיים בחינם לבני 75 ומעלה, וטיפולי שיקומיים בהשתתפות עצמית על פי מבחן הכנסה.

ביטול השתתפות עצמית של בני המשפחה.

טיפולי בית על ידי רופאים ואחיות - קיימת היום מערכת, אבל היא מינימלית, מקרטעת ולא עומדת ברמה מקצועית נאותה.

לא בוטל מבחן ההכנסה וההשתתפות העצמית של כל קשיש סיעודי - אחרי הכול, אין סיבה שהמדינה תממן את הירושה לילדים.

ומה בהמשך?

מדובר בתוכנית לא סדורה ואין בה פירוט תקציבי נקודתי וחד-משמעי. התוכנית הזו עוברת עכשיו לדיוני תקציב 2019 באוצר. צפויים ויכוחים ומיקוחים בין האוצר למשרד הבריאות, לקופות החולים, משרד הרווחה והביטוח הלאומי. האוצר ינסה לצמצם את העלות התקציבית ולדרוש את השתתפות תקציבי המשרדים, בעוד שרי הבריאות והרווחה יבואו עם דרישות לתוספות תקציביות מופלגות. ההסתדרות באיזשהו שלב תכריז על שביתה - לא חשוב למה. אחר כך תעבור הצעת התקציב לכנסת - כל 120 החברים ידרשו את ליטרת הבשר החברתית שלהם (בדרך לבחירות, כבר אמרנו?). אז מה יהיה? בדיוק כמו שליצמן אמר: "בעזרת השם יהיה בריאות".

stella-k@globes.co.il