ערב השקת דגמי אייפון X ומלחמת המחירים בין הרשתות לא נרגעת: בימים האחרונים הודיעו בזו אחר זו המתחרות על כיס הצרכנים הממתינים לצעצוע החדש מבית אפל, על הוזלת מחירים ביחס לאלו שהן עצמן פרסמו בשבועיים האחרונים. מה למשל? הרשת הקטנה איי שייר חתכה 300 שקל במחיר, מחסני חשמל הורידה כ-70 שקל וגם הרשת אייסטור המשמשת כיבואן רשמי יישרה קו עם הורדה של 60 שקל במחירי הדגמים. אפילו איידיגיטל לא נותרה אדישה מהצד וגם היא שיגרה עדכון למחיריה, עדכון המבטא הפחתה של 100 שקל במחיר.

וכמה יעלה איפון איקס ליוצאים לחו״ל? בסניף א.ל.מ בנמל התעופה בן גוריון המחיר לדגם ה64 ג’יגה הוא 1,169 דולר, כ-4,100 שקל. דגם ה-256 ג’יגה יעלה בדיוטי פרי 1,339 דולר כלומר כ-4750 שקל. נזכיר כי מאז חודש אפריל בוטל תשלום המכס על טלפונים סלולריים כך בשבשונה מהעבר אין תוספת על המחיר הפטור ממעמ בדיוטי פרי

"זה מחיר שנובע מאילוץ ולא מבחירה", אומר חיים זגורי, מנכ"ל ובעלים של הרשת istore. "התחרות והמטרה להציג את המחיר הזול גרמו לנו וגם למתחרים שלנו להוריד את המחיר". באותה נשימה אומר זגורי בדומה לגורמים אחרים בענף בהם אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק בפלאפון, כי "הביקוש היסטורי והיסטרי והמלאי אוזל בקצב מהיר עוד טרם ההשקה".

ההערכות הן כי המלאי שהוקצה לכלל המשווקים בישראל עומד על כמה עשרות אלפים. בדומה לכל ההשקות של אפל החברה מקפידה לייצר ביקוש גדול מהיצע ומחסור בכל נקודות המכירה. בתוך כך יש פה ניגוד: אם הביקוש כל כך גבוה כפי שמספרים המשווקים והמלאי מוגבל - אין סיבה לכאורה להוריד מחירים. "על פניו זה נכון", אומר זגורי, "אבל כשחקן מסוים משחרר מחיר נמוך משלנו - ניישר קו כדי לשמור על מקומנו בתחרות גם את זה אומר להרוויח פחות".

הרווחיות על דגמי אייפון נמוכה דרמטית ביחס לרווחיות על מוצרי אפל האחרים וביחס לדגמי סמארטפונים של מתחרים. רווחיות שעומדת על 3%-4% לכל מכשיר שנמכר משקפת רווח ברוטו של עשרות שקלים. ואכן מאשרים המשווקים כי הרווחיות על דמי אייפון מגיע ממכירת הציוד הנלווה ולא מהמכשיר עצמו. בכדי לסבר את האוזן שיעורי הרווחיות על אייפדים עומד על 8%-10% ועל אזניות ביטס מבית אפל הרווח הוא של כ-12%.

עוד נספר כי אפל העולמית היא שקובעת את המחירים. משווקים בעלי הסכם הפצה (אלקטרה, איידיגיאל, אייסטור וכד') מקבלים את אותו מחיר קמעונאי והמשחק ברווחיות לא מאפשר תזוזה דרמטית מהמחיר. המשווקים מספרים על מעקבים שמבצעת אפל בין היתר באמצעות לקוחות סמויים הן על המחיר ברצפת המכירה והן על פרסומים שמאושרים כולם על ידה כשהיא לא מהססת לבטל הסכמי הפצה בהינף יד.

עד כמה היסטרי הביקוש ברמה שטרם נראה כמותו? בפלאפון מדווחים על 15,000 נרשמים בהרשמה מוקדמת, במחסני חשמל מספר לירון כץ, מנהל המובייל ברשת כי הוקצו לרשת פחות מ-1,000 מכשירים - חמישית מהיקף ההזמנה ששיגר לאפל העולמית. "אחרי 500 הזמנות שקיבלנו בהרשמה מוקדמת דרך האתר נאלצתי להפסיק את המכירה כדי להשאיר מלאי לחגיגות הלילה הלבן".

ערב השקת אייפון X בישראל

מחסני חשמל מקיימת את החגיגות באילת - עיר שהפכה מזמן להיות מעצמת קניות סלולר לאור מחיקת המע"מ. דגמי האייפון איקס יימכרו באילת בכ-4,100 שקל לדגם ה-64 ג'יגה ובכ-4,500 שקל לדגם ה-256 ג'יגה. אירועי השקה נוספים ייערכו ברחבי הארץ במסגרת לילה לבן ותחילת מכירה רשמית מחצות הלילה (ד').

הנימוק לביקוש הגבוה כפי שמזהה כץ נובע, במידה מסוימת ב'הפוך על הפוך' דווקא מהעובדה שמדובר במכשיר היקר ביותר בשוק כיום שמהווה "סמל סטטוס מובהק בהתאם לתשוקה למותגי אופנה או רכב".

גורם אחר בענף מספר כי עוד לפני פרסום המחירים הרשמיים "משוגעים לדבר" שילמו סכומי עתק כדי להיות הראשונים שיניחו יד על אייפון איקס. "אתרי סחר מכרו באילת מכשירים ב-6,600 שקל, סוחרים שלנו מכרו גם ב-9,000 שקל. שלחנו 5-6 אנשים לחו"ל, כל אחד חזר עם 10-20 מכשירים. מי שהצליח להכניס אותם ארצה מבלי לשלם מכס - הרווחנו יותר, וגם אם נאלצנו לשלם מכס - עדיין הרווחיות הייתה עצומה". המחיר הרשמי של אפל בחו"ל עומד על כ-1,000 דולר לדגם ה-64 ג'יגה ו-1,150 לדגם ה-256 ג'יגה (למכשיר משויך לרשתות בארה"ב).

לצד המשווקים המורשים לדגמי אפל כמו גם לדגמים של יצרנים אחרים מתנהל שוק אפור רחב. "יש חנויות שמשווקות אייפונים שהיו בבעלות קודמת, מה שמכונה CPO מבלי שהצרכן יכול לדעת את זה בכלל. המכשיר נארז מחדש ונראה חדש כשהוא לא בהכרח נמכר במחיר נמוך דרמטית מזה שמוכרים המשווקים המורשים", אומר כץ. באתר imei אפשר לבדוק את כשרות המכשיר עם הזנת המספר הסידורי שלו. "אפשר כבר למצוא דמי אייפון 8 כאלה ובקרוב יהיו גם דגמי איקס".

עוגת עשרות אלפי המכשירים שיגיעו ארצה נחלקת באופן שבו כ-40% מהמכשירים נמכרים על ידי מפעילות הסלולר (פרטנר, סלקום, פלאפון, הוט מובייל וכד') ו-60% הנותרים ב'שוק הפתוח' בחלוקה לחצי-חצי בין הרשתות ובין החנויות הפרטיות, כך מעריך כץ. לדבריו ענף הסלולר מגלגל בישראל כ-4 מיליארד שקל בשנה והמספרים גדלים לאור קיצור מחזור החיים של הסמאטרפון בקרב צרכנים. "הממוצע כיום הוא 18 חודשים לעומת 24 חודשים למשתמש הממוצע. משתמשים "כבדים" מחליפים טלפונים בתדירות גבוהה יותר".

- האם אתה מעריך שהאייפון הזה ישנה את המאזן אל מול סמסונג שלה נתח גדול יותר במכירות סמארטפונים?

"מבחינת המחזור אני מעריך שהמאזן ישתנה אבל לא מבחינת הכמות כי הפער עדיין גדול. חזרתי מסין לאחרונה ואנשים שם באמוק עם ציפייה לאייפון איקס. לא הייתה היסטריה כזו מאז שהושק האייפון 5".