שיהיה לכם סתיו זהוב: טיול בעקבות פרחי העונה

החלמוניות הן פרח הסתיו שבעקבותיו מטיילים הכי הרבה, ואחריהן מככבות הסתווניות הוורודות. מסלולי פריחה לעונה

"מי מציץ מתוך הסלע בשישה עלי זהב? חלמונית שאין דומה לה, מזמרת שיר של סתיו" - כך מהלל יוסף אור את זהרה של החלמונית הבוקעת מתוך הקרקע האפורה של הסתיו. החלמונית היא אולי פרח הסתיו שבעקבותיו נערכים הכי הרבה טיולים, אולם הוא בהחלט אינו היחיד שמאמץ אסטרטגיה לא רווחת ובוקע מתוך הקרקע דווקא בסתיו, לאחר שיבשה במשך כל הקיץ.

החיסרון שבפריחה בסתיו ברור: יש יחסית מעט מאביקים וממשק המים דחוק. אולם יש גם יתרונות: כל עוד מצליח הצמח להתגבר על היעדר מים משמיים בזכות אגירתם בבצל ולפרוח - הוא זוכה שהחרקים המעטים יעוטו עליו, ובהיעדר מתחרים - עליו בלבד. כך זוכים צמחי הסתיו בהאבקה בטוחה. חלק מפרחי הסתיו כלל לא מסתפקים במאביקים מעופפים, אלא מציעים את מרכולת האבקה והצוף שלהם גם לנמלים. הנמלים הן המאביקות העיקריות של החלמוניות, למשל. לצד החלמונית הצהובה פורחות מיני סתווניות שגוניהן מלבנבן ועד סגול כהה, כרכומים ועוד.

רוב ימות השנה נראית גבעת התנ"ך שבירושלים כגבעת טרשים קירחת, אולם באמצע נובמבר היא מתכסה כולה במרבד סתווניות ורוד. הגבעה נמצאת ממש מול מתחם "התחנה" בירושלים, בסמוך לכנסייה הסקוטית. שביל קצרצר ונוח מעפיל מהרחוב אל רום הגבעה, וכל מה שנותר הוא לפסוע בזהירות במארג השבילים בין מרבדי הפריחה. נוף יפה נשקף ממנה לעבר הר הזיתים וכשהראות טובה, בעיקר לעת ערב, גם לעבר הרי מואב.

חלמוניות / צילום: יותם יעקובסון
 חלמוניות / צילום: יותם יעקובסון

שילוב מיוחד של חלמוניות וסתווניות גדולות ומיוחדות, שעלי הכותרת המשובצים ורוד-סגול שלהן זיכו אותן בשם "סתוונית התשבץ", ניתן למצוא בסוף אוקטובר ובעיקר בראשית נובמבר ברכס חזקה שבמרכז הגולן. מנקודת ההתחלה של השביל, ימינה מהכביש, מעט לפני הבסיס הצבאי שברום הרכס, ניתן ללכת הלוך ושוב אל נקודת הפריחה. אפשר גם לצאת למסלול ארוך יותר, במורד הרכס, ולסיים בסמוך לאלוני הבשן. המסלול בן ארבעה קילומטרים, והוא אינו מעגלי. הוא חולף דרך יער האלונים הפתוח, שבעבר כיסה שטחים גדולים יותר מהגולן, ודרך עין ג'וויזה הנובע בין עצי צפצפה ושרידי הכפר הצ'רקסי שהתקיים כאן עד מלחמת ששת הימים, והמעיין נושא את שמו עד היום.

לאורך שביל פסגה, מסלול מעגלי בן כשני קילומטרים, המקיף את רומו של הר מירון, ניתן למצוא סתווניות, אחילוף, כרכום נאה ואת גולת הכותרת, חלמוניות צהובות, שכמו נשפכות במורד המדרון המזרחי של ההר.

את הכרכום הנאה, שעלי הכותרת שלו כשל סתוונית ואבקניו בצבע זעפרן, ניתן למצוא גם ביער אודם שבגולן, במיוחד סביב הג'ובה הגדולה. המסלול חולף בין אלונים קדומים והוא מקבל נופך מסתורי של ממש כשערפל עוטף את היער, מה שבהחלט קורה לפעמים.

ריכוזים גדולים של חלמוניות ניתן למצוא גם בשולי יער ביריה, מעל חצור הגלילית. שביל קצר המתחיל בחניון משולט של קק"ל מוביל אל גדתו התלולה של נחל חצור שבה הפריחה.

אתרים נוספים שבהם פורחות חלמוניות בצפון הארץ הם מעלה נחל דלתון, הר פועה, הר אדמון (הנמצא צפון-מזרחית לכרם בן זמרה) ומצוקי האון, מתחת למצפה השלום וסביב עין שוקו שלמרגלות קיבוץ מבוא חמה.

ריכוזי חלמוניות גדולים ישנם גם בוואדי אבו מחרב, אחד היובלים העיליים של נחל תקוע בסמוך למבצר הרודיון. על מנת להגיע אל נקודת הפריחה יש לחצות בנסיעה את כפר אלדד אל עבר מעלה רחבעם, ולחנות לצד הערוץ שנמצא ביניהם. שביל ברור, שאורכו מאות מטרים בלבד, נמשך במורד הנחל על הגדה הימנית. כדאי לשלב את הביקור כאן עם ביקור בגן הלאומי הרודיון, שלאחרונה נפתחו בו אזורים שעד כה היו סגורים לקהל הרחב, נחל תקוע ומערת חריטון.

אדמון מצויר / צילום: יותם יעקובסון
 אדמון מצויר / צילום: יותם יעקובסון

עוד מהצהוב-הצהוב הזה אפשר למצוא בשולי יער יתיר. מעט מזרחית לחורה פונים אל הדרך הנופית יער יתיר. כעבור כמה קילומטרים ישנו שילוט המכווין שמאלה, אל שביל החלמוניות. נסיעה קצרה מובילה אל חניון שבסמוך אליו הפריחה. ביער יתיר שפע אתרי פיקניק. כדאי גם לבקר בבית הכנסת העתיק שבחורבת ענים בדרום הר חברון ובשביל מתקני המים שביער יתיר - שנמצאים שניהם בסמוך לישוב שני (או בשמו האחר ליבנה), בהמשכה של הדרך הנופית.

בשני האתרים האחרונים הפריחה היא בדרך כלל במחצית השנייה של נובמבר ונמשכת עד סופו. אתרי פריחת חלמוניות שפורחים באותו זמן נמצאים גם ביער להב, בסמוך למושב להבים, ומדרום לירוחם. בעונה זו ניתן למצוא באזור קבוצות גדולות של אדמון מצויר, מין של פשפש שגופו מצויר בצבעי אדום ושחור. כשהחרקים האדומים האלו מקובצים יחדיו על אבן אחת הם נראים כמו עוד פרח סתווי.

זיהוי פרחים דיגיטלי

חברת הסטארט-אפ הישראלית Cnature, שיצרה אפליקציה לזיהוי של בעלי חיים, פיתחה טכנולוגיית עיבוד תמונה שמאפשרת גם זיהוי פרחים. כל מה שצריך לעשות הוא להעלות תמונה של פרח ל-FlowerzBot בפייסבוק, ולקבל אוטומטית ומיידית את הגדרת הפרח, שמו וכל מה שניתן ללמוד עליו. התוכנה (רובוט) יכולה להגדיר מעל 1000 מיני צמחים ברמה טובה, ויש לה יכולת למידה של מינים נוספים.