גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירונאוטיקס: החקירה - בעקבות הקפאת רישיון שיווק מל"ט

בשבוע שעבר הופסק המסחר במניה, שקרסה לאחר מכן ■ החברה: החקירה עוסקת באירוע התליית רישיון השיווק והייצוא של מל"ט החברה מסוג Orbiter 1K ללקוח מהותי של החברה במדינה זרה

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר

החקירה נגד חברת אירונאוטיקס מתנהלת בקשר לעסקה מול לקוח מהותי. החקירה עוסקת באירוע בגינו הותלו רישיונות החברה בסוף חודש אוגוסט 2017, כפי שדווח בדיווח המיידי של החברה מחודש אוגוסט השנה - כך הודיעה היום (ד') משטרת ישראל, במסגרת הודעתה על צמצום צו איסור הפרסום הגורף שהוטל על החקירה המתנהלת נגד החברה.

בדיווח מחודש אוגוסט דיווחה החברה, כי היקף ההזמנות של הלקוח מהחברה בקשר עם המוצר שבמוקד החקירה, עומד נכון למועד הדיווח על כ-20 מיליון דולר לשנים 2017-2018.

צו איסור הפרסום ימשיך לחול עד מארס 2018 על כל פרט מפרטי החקירה, כל פרט העלול לזהות את החשודים, לרבות פרסומים ברשתות חברתיות שונות לרבות ציטוטים מלאים או חלקיים של פרסומים מכלי תקשורת זרים, הפניה אליהם או לפרסומים באינטרנט וכל אמצעי מדיה אחר לרבות כל רמז ישיר או עקיף לקיומה של כל עובדה נוגעת בעניין הנדון ובכלל זה לעצם קיום הצו.

במקביל להודעת המשטרה, דיווחה אירונאוטיקס בעצמה לבורסה, כי בעקבות פעולות ומאמצים שקיימה החברה מול הגורמים הרלוונטיים, החל מפרסום צו איסור הפרסום על חקירה הנעשית בעניינה, וביתר שאת בימים האחרונים, קיבלה החברה אישור לפרסם פרטים אחדים אשר היו אסורים בפרסום עד היום. בהמשך לכך, החברה דיווחה, כי "האירוע הנבדק ושבגינו הוצא צו איסור פרסום, מתייחס לאותו אירוע ספציפי עליו דיווחה החברה ביום 28.8.2017, לפיו היתלה משרד הביטחון באופן זמני את אחד מרישיונותיה של החברה, למכירת מוצר מסוים למדינה מסוימת, זאת עד התברר פרטי האירוע".

החברה מבקשת להבהיר, כי ההתליה הזמנית שחלה על החברה חלה על מכירת מוצר ספציפי אחד, ללקוח ספציפי אחד, וכי החברה יכולה לשווק ולמכור את אותו מוצר לכל לקוח אחר, ולשווק לאותו לקוח ספציפי כל מוצר אחר למעט המוצר שהותלה.

בשבועות האחרונים דיווחה החברה על שלוש עסקאות מהותיות עליהן חתמה מול שלושה לקוחות שונים, בהיקף מצטבר של כ-50 מיליון דולר, ולטענת החברה בקנה עוד עסקאות רבות המצויות בשלבי גיבוש שונים.

"החברה, באמצעות עובדיה ומנהליה, ממשיכה בכל פעילויותיה העסקיות מול כל לקוחותיה בישראל וברחבי העולם, ובמקביל משתפת פעולה עם הגורמים הרלוונטיים, על מנת לסיים את האירוע הספציפי הנבדק, כאמור, במהירות האפשרית", נכתב בהודעת החברה.

בהנהלת אירונאוטיקס מדגישים כי החברה משתפת פעולה עם הרשויות באופן מלא ומוחלט, פועלת בכל מקום ברחבי העולם באישור משרד הביטחון ובכפוף להנחיותיו, וכי תעשה כל דבר שבאפשרותה על מנת לאפשר ככל האפשר קיצור של תהליכי הבדיקה והחקירה באותו עניין של הלקוח הספציפי במקרה הנדון.

בעלי המניות באירונאוטיקס

מניית אירונאוטיקס צנחה

אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם סוגים שונים של מטוסים ללא טייס (מל"טים), ומחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, מערכות אלקטרו-אופטיות, ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים.

כבר בשבוע שעבר הותר לפרסום כי יחידת להב 433 של המשטרה מקיימת חקירה בחברת המל"טים אירונאוטיקס, בנוגע לעסקה הקשורה עם לקוח שהוגדר "מהותי". ואולם, שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיא אבנון, נעתר לבקשת המשטרה והוציא על כל פרטי החקירה צו איסור פרסום.

מנכ"ל החברה מיבנה הוא עמוס מתן, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בחברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות. היו"ר של החברה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו. החברה עוסקת בעיקר ביצור וביצוא של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות.

בעלי המניות המרכזיים של החברה הן הקרנות בראשית, ויולה ו-KCPS. בעבר החברה נקלעה לקשיי תזרים ואף צמצמה את מצבת העובדים שלה. בשנים האחרונות חל שיפור במצב החברה בתום תהליך הבראה ארוך, והיא החלה לפעול בשווקים הביטחוניים בפרופיל גבוה יותר - בניסיון להשיג עסקאות נשק שיגדילו את מכירותיה ויבססו אותה.

לפני פחות מחודש דיווחה אירונאוטיקס כי רכשה את החברה האמריקאית Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר וזאת במסגרת היערכותה למתווה החדש של הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי. על פי מתווה זה, החל מאמצע העשור הבא ישראל לא תוכל להמיר כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל, ומערכת הביטחון תוכל לרכוש באמצעות כספי הסיוע רק מחברות אמריקאיות. באירונאוטיקס מאמינים כי פעילות באמצעות חברה שנמצאת בבעלותה בארה"ב תאפשר למערכת הביטחון לקיים אצלה חלק מהרכש המבוסס על כספי הסיוע.

אלא שלעסקה זו קדם משבר, שמעכיר גם בימים אלה את האווירה במסדרונות החברה הביטחונית: עסקה שקידמה אירונאוטיקס מול לקוח מהותי הובילה אותה להסתבכות קשה.

טענות אודות התנהלותה החמורה, לכאורה, של אירונאוטיקס הובאו במסגרת תלונה שהוגשה למשרד הביטחון, המפקח על הפעילות של החברות הביטחוניות.

התלונה נחקרה בידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) והממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). באוגוסט השנה דיווח משרד הבטחון כי הוא מקפיא את רישיונות השיווק והייצוא של המל"ט ללקוח מסוים, וזאת עד לגמר הבדיקות בנושא.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס