ליברמן וכחלון נפגשו על רקע הדרישה להגדלת תקציב הביטחון

ליברמן מבקש לפתוח את תקציב הביטחון עליו סוכם לפני שנתיים ■ כחלון: אני לא אפקיר את ביטחון ישראל, אני לא צריך הדרכה מאף אחד ■  שרי הביטחון והאוצר נפגשו היום ודנו בנושא, כאשר על פי הדיווחים, הפגישה התנהלה ברוח טובה, והשניים סיכמו על המשך דיאלוג משותף

משה כחלון, אביגדור ליברמן  / צילום: לעמ, רויטרס
משה כחלון, אביגדור ליברמן / צילום: לעמ, רויטרס

ח"כ עמר בר לב (המחנ"צ), חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ביקש היום (ד') לזמן את שר הביטחון, אביגדור ליברמן וגורמים רלוונטיים נוספים להציג לפני חברי הוועדה את השינויים שחלו באופן שמחייב את הגדלת תקציב הביטחון.

בר לב, שמכהן כיו"ר ועדת המשנה למוכנות צה"ל למלחמה, פנה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, בעקבות הדרישה של ליברמן להגדיל את תקציב הביטחון ב-4.8 מיליארד שקל על פני שלוש שנים.

בכך, ליברמן מבקש לפתוח למעשה את ההסכם שנחתם לפני שנתיים בין שר הביטחון דאז, משה (בוגי) יעלון, לבין שר האוצר, משה כחלון, ולפיו תקציב הביטחון הקבוע לתקופה של 5 שנים יהיה כ-60 מיליארד שקל בשנה.

ליברמן הסביר את הצורך בהגדלת תקציב הביטחון בשינויים אזוריים שחלו, כמו הנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה; ההתבססות האיראנית בסוריה; התחמשות גורמים באזור בנשק מדויק; והצורך של מערכת הביטחון להיערך לקראת איומים חדשים.

בפנייתו של בר לב לדיכטר נאמר כי "אסור שההסכם בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון, שעל בסיסו תוכננה ומבוצעת התוכנית הרב שנתית של צה"ל, יהיה מותנה בדמות שעומדת בראש כל אחד מהמשרדים". עוד ציין בר לב כי "ההסכם מחייב את המשרדים, את הממשלה ואף את ועדת החוץ והביטחון, שבחנה ועוקבת אחר ההתקדמות של התוכנית הרב שנתית של צה"ל, המכונה 'גדעון'. עם זאת, אכן מתרחשים אירועים רבים, מסוגים שונים, במזרח התיכון ובסביבתנו הקרובה".

דבריו של ליברמן על הצורך להגדיל בבהילות את תקציב הביטחון גובו בתחילת השבוע בידי קצינים בכירים בצה"ל, שקראו להגדיל את המסגרת התקציבית לשנים הבאות, בשל צרכים ביטחוניים שהתעוררו רק לאחר החתימה על הסכם יעלון-כחלון.

על רקע הדרישה להגדלת התקציב, וסירובו של משרד האוצר להיעתר לה, שרי הביטחון והאוצר נפגשו היום (ד') בלשכת שר האוצר בירושלים ודנו בנושא. על פי הדיווחים, הפגישה התנהלה ברוח טובה, והשניים סיכמו על המשך דיאלוג משותף.

מוקדם יותר היום כחלון התייחס לסוגיה בראיון לאתר Ynet ואמר: "יש לנו הסכם עם משרד הביטחון שלא היה כאן שנים. הסכם שעשיתי עם שר הביטחון הקודם והצבא התחייב לא לבקש יותר תוספות בתר"ש גדעון בחמש השנים הקרובות. זה הסיכום, אני לא מכיר סיכום אחר. שנתיים וחצי הייתה לנו תקופה שקטה מול מערכת הביטחון ואין סיבה שזה לא יימשך".

כחלון נשאל "האיומים משתנים צריך יותר כסף והשיב "נשב ונפתח את כל התקציב מחדש ונדון על הכול. אי אפשר לדון רק על חלק. אולי יש גם איומים שחלפו? אולי לא צריך שם כסף?". כחלון נשאל: "בקיצור, אתה תיתן כמה מיליארדים לביטחון, אולי לא בסכומים שליברמן דורש, אבל אתה תיתן מיליארד-שניים?" על כך השיב כחלון "עדיין לא התקיים דיון עקרוני. אני לא אפקיר את ביטחון ישראל, בסדר? אני לא צריך הדרכה מאף אחד. מצד שני יש לנו עוד כמה דברים שהם ביטחון ישראל. הנושאים החברתיים הם ביטחון ישראל. הקשישים זה ביטחון ישראל, הנכים זה ביטחון ישראל התפקיד שלי לאזן בין כל האינטרסים האלה והיום יש לי פגישה עם ליברמן בצהריים נדבר, נדון. אני עומד בהסכמים יש דברים חדשים אני רוצה לשמוע. יש לנו הסכם שקראו לו יעלון-כחלון, והוא לא היה הסכם קל".

כחלון הגדיר את תוכנית הסיעוד שהציג "מעולה" ואמר כי בכוונתו להעלות את קצבאות הזקנה. "קצבת הזקנה לא מספיקה והיא תעלה. אנחנו עובדים להעלות את קצבאות הזקנה ואני מסתכל במיוחד על האנשים עם הכנסה נמוכה".

כחלון הוסיף כי "הכלכלה באחת התקופות הטובות ביותר שהייתה מאז הקמת המדינה. גם האבטלה מהנמוכות שהיו אבל כשיש בית אחד מובטל, הנתונים האלה לא עוזרים. יש מקומות שיש בהם אבטלה שני אחוז אבל יש מקומות שהאבטלה עשרה אחוזים. הנטל הכי כבד זה הזוגות הצעירים עם הילדים. זה לא שאני מקל ראש בנטל שיש על קשישים וקבוצות אחרות. אנחנו מתכוונים להרחיב את נטו משפחה. התקציב של ההוצאה הציבורית עלה בתקופתי במספרים דמיוניים".