קרדיט סוויס: צמיחה ב-2018; פוטנציאל לעלייה נוספת במניות

ענק הבנקאות השוויצרי בתחזית לשנה הבאה: "המשקיעים יכולים לצפות לתשואות טובות על נכסי סיכון ב-2018, אך יותר מרוסנות לאחר שנת 2017, שהייתה טובה במיוחד למשקיעים" ■ ומה בנוגע לישראל?

קרדיט סוויס / צילום: רויטרס  Arnd Wiegmann
קרדיט סוויס / צילום: רויטרס Arnd Wiegmann

ענק הבנקאות השוויצרי קרדיט סוויס מפרסם היום (ה') תחזית השקעות ל-2018, אשר בשורה התחתונה צופה המשך צמיחה יציב של הכלכלה העולמית, גם אם המדיניות המונטרית תהפוך פחות תומכת.

"הגידול בתמ"ג העולמי צפוי להאיץ מעט ולהגיע לשיעור של 3.8%, בעוד שהאינפלציה העולמית החזויה עומדת להגיע לרמה בריאה של 2.7%. בנוסף, הוצאות ההון התאגידי שהיו מרוסנות בשנים האחרונות, יהפכו למנוע הצמיחה הראשי להבא. בהתחשב ברקע מבטיח זה, יכולים המשקיעים לצפות לתשואות טובות על נכסי סיכון ב-2018, אך יותר מרוסנות לאחר שנת 2017, שהייתה טובה במיוחד למשקיעים", נכתב.

על פי תחזית ההשקעות לשנת 2018 של קרדיט סוויס, הצמיחה הכלכלית בחודשים שלפנינו צפויה להישאר איתנה, כשהיא נתמכת בו-זמנית הן בשווקים מפותחים והן בשווקים מתעוררים. מהמשך השוק החזק נובע סיכון נמוך מאד למיתון עולמי.

"הוצאות ההון התאגידי ופעילות של מיזוגים ורכישות, וכתוצאה מכך חוב תאגידי הולך וגדל, עומדים ככל הנראה להפוך לנושאים חשובים ב-2018", מציין מיכאל סטרוביק, מנהל השקעות ראשי עולמי של קרדיט סוויס. "אנו צופים ש-2018 תהייה שנה טובה יחסית לצמיחה כלכלית, דבר שיתמוך בהמשך ההצלחה של נכסים רגישים לצמיחה. יחד עם זאת, אנו ערים לסיכונים פוטנציאליים, שיכולים להיות בעלי אופי פוליטי, כלכלי, גאופוליטי או בעלי אופי רגולטורי".

תחזית ההשקעות השנה מפנה מבט מיוחד לדור החדש של משקיעים, דור המילניום, ולהעדפות שלהם. כיוון ש-50% מאוכלוסיית העולם נמצאת מתחת לגיל 30, דור זה הופך לכוח משפיע בעולם. תחזית ההשקעות מדגישה יעילות אנרגטית, חומרים מתכלים בני קיימא והבלוקצ'יין כשלוש ההעדפות העיקריות של דור המילניום. "המיקוד שלנו הוא על השפעת הדור הבא של משקיעים, דור המילניום. התחושה שלנו היא ששנת 2018 תיזכר כשנה שבה הם נקטו צעדים חשובים לקראת הפיכתם לכוח המכריע בתחומי חיים רבים", אומרת ננט הכלר-פיידהרב, מנהלת אסטרטגיה ומחקר בקרדיט סוויס.

ישראל: יסודות כלכליים איתנים יישארו ללא שינוי

בנוגע לישראל, בקרדיט סוויס מציינים כי הכלכלה המקומית הראתה איתנות עקבית במהלך השנים האחרונות, וקצב הצמיחה שלה עבר בהרבה את זה של רוב ארצות ה-OECD . מנועי הכלכלה העיקריים היו ביקושים מקומיים חזקים, והתאוששות בייצוא החל משנת 2016. ההשקעות במגורים המשיכו לגדול על רקע שערי הריבית הנמוכים מאד, אם כי בהחלט פחות מאשר בכמה כלכלות אחרות בעלות שער ריבית נמוך, חלקית הודות לצעדי מאקרו זהירים שנועדו להאט את העלייה החדה באשראי לאחר שנת 2008.

"בהיבט לעתיד, הגידול הריאלי בתמ"ג אמור להישאר איתן", אומר ג'רלד מוסר, מנהל אסטרטגיית מניות מניהול עושר בינלאומי בקרדיט סוויס. "היצוא עומד לרשום שנה נוספת של צמיחה משמעותית בתגובה להאצה בביקושים העולמיים. מוצרי ההיי-טק של ישראל אמורים להפיק תועלת מהעלייה בהוצאות ההון, וכך גם ייצוא השירותים מישראל. כיוון ששוק העבודה נמצא בעצם בתעסוקה מלאה, גם הוצאות משקי הבית עתידות לגדול בקצב של 3%-4% במקביל להאצה בהשקעות מקומיות קבועות"

קובעי אסטרטגית ההשקעות בקרדיט סוויס מאמינים כי גם לאחר שנה של תשואות טובות במיוחד בנכסי סיכון, יש לשוק המניות פוטנציאל לעלייה נוספת בשנת 2018, כיוון שצמיחה כלכלית חזקה מאיצה את הרווחים ומגדילה את הביטחון. דבר זה יעודד כניסת כסף נוסף לשוק המניות. האתגר העיקרי היא משיכת נזילות מהבנקים המרכזיים, במיוחד בחודשים האחרונים של שנת 2018.