הקטטות, התככים והמזימות סביב חגיגות ה-70 למדינת ישראל

תככים ומזימות פוליטיות: חגיגות ה-60 למדינה כבר עלו 150 מיליון שקל, לחגיגות ה-70 בשנה הבאה הוקצו "רק" 100 מיליון שקל ■ הפלוג+

ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי
ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי

לפני כמה ימים נשלחה הודעה לקונית מטעמה של שרת התרבות, מירי רגב, על הסדרי הנאומים בטקס חגיגת יום העצמאות ה-70 של ישראל. לכאורה עניין פעוט, מי נואם מתי ואיך. אבל התבוננות בנבכי הטקסים הרשמיים הללו לאורך השנים מעלה תמונה מרתקת של ריקודים, תככים, ומזימות פוליטיות. בראשית החודש, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חתם בכתב ידו על עשרות מכתבים רשמיים למנהיגי העולם והזמין אותם לבוא לחגוג עם מדינת ישראל. אך להערכת בכיר בצמרת הליכוד, השורה הראשונה של מנהיגי העולם יתקשו להתייצב. כל אחד מסיבותיו הוא.

הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, ביקר בישראל כמה ימים לפני יום העצמאות ה-69, ויש להניח שהוא לא יגיע שוב, אמר אותו אדם. סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, מגיע לישראל וינאם בכנסת ב-18 בדצמבר, נר שביעי של חנוכה. חג אחד לשנה. הוא לא יעשה איתנו גם את יום הזכרון וגם את יום העצמאות 2018. על קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אין מה לדבר כרגע. מצבה הפוליטי לא מאפשר לה להיענות להזמנה וממילא מערכת היחסים שלה עם נתניהו ידעה ימים יפים יותר. גם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שפגשה את נתניהו פעמיים אצלה בעשרת החודשים האחרונים, אינה פנויה פוליטית להעניק תשומת-לב לבת-הברית הקטנה מן המזרח התיכון. פוטין לא יבוא, כך אומרים, אבל אולי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, יהיה בעניין.

אז מה יעלה בגורלם של אותם עשרות מכתבים ששיגר נתניהו למנהיגי העולם בחתימתו האישית? כללי הנימוס והאירוח לא יאפשרו לבשר לנשיא טוגו, פאורה גנאסינגבה, או לראש ממשלת הונגריה, הלאומן הקיצוני ויקטור אורבן, שהטקס שונמך למעמד דרג ג'. 'זו חובבנות דיפלומטית', אמר לנו הבכיר. נהוג לברר מראש מי פנוי לקבל מאיתנו הזמנה ולהשיב לה בחיוב, ורק לאחר שמצליחים להשיג מידע מקדים על זהות האורחים משגרים את שאר ההזמנות הפורמליות.

השרה רגב, האחראית כאמור על הטקסים, בישלה את התבשיל הזה, טען הבכיר. "והיא עשתה זאת בחובבנות. קודם היה עליה להמתין ולראות מי יוכל להגיע, ורק לפי סדר החשיבות לפנות למנהיגים מן השורה השנייה". מדוע היא פעלה כך? שאלנו. "היא דוהרת. לחצה חזק לקדם את האירוע, להזמין את נתניהו להיות הנואם הראשי, לשנות את המנהג".

רגב רוצה אירוע מפואר, רב-משתתפים, ובין כל מנהיגי המעצמות היא פעלה לשבץ את נתניהו כנואם המרכזי. זאת, כמובן, בניגוד לנוהג שמתקיים כבר עשרות שנים לפיו טקס פתיחת יום העצמאות מובל על-ידי יו"ר הכנסת. ומה יהיה אם המנהיגים, אלה שהם דרג א', ירצו לשאת נאומים? כיצד זה יתבצע? יש צורך אם כך בטקס נוסף.

בסוף, רגב חזרה בה, והאירוע המרכזי, בין אם ישבו בקהל נשיא בורקינה פאסו ובין אם לאו - יהיה בהובלת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

הוויכוחים בשבוע שחלף סביב אירועי יום העצמאות ה-70 לא תפסו אותנו מופתעים. אחרי הכול, אזרחי מדינת ישראל כבר חוו את אירועי חגיגות יום העצמאות ה-60, ועוד קודם לכן למדו להכיר את נפיצות הטקסים כבר בשנת ה-50.

למי שזוכר, וגם עבור מי ששכח, להקת בת שבע הייתה אמורה להוביל את הטקס המרגש לשנת ה-50. אורח הכבוד היה סגן נשיא ארה"ב, אל גור. בתוכנית הריקוד: 'אחד מי יודע' מתוך המופע "אנאפאזה" של אוהד נהרין, כשחברי הלהקה אמורים היו להתחיל כשהם בלבוש חסידי ולהתפשט עד לגופיה ומכנסון. יממה או שתיים לפני הטקס הבינו חברי סיעת ש"ס ויהדות התורה מה עומד להתרחש על הבמה. חברי סיעת מועצת העיר ירושלים עתרו לבג"ץ, אך שופטי העליון סירבו להיענות לצווים בשל השיהוי הרב בבקשה.

בתחנת הרדיו החרדית "2000" שודר הקטע הבא (מצאנו אותו בארכיון "העין השביעית", 1988):

"אומרים שגיל חמישים הוא גיל הבינה. אנחנו מקווים שבאמת תהיה בינה. מארגני המופע 'פעמוני היובל', אירוע שיתקיים היום באצטדיון גבעת רם, כללו באחד מקטעי המופע קטע מסית, מביש ביותר, שפוגע בציבור החרדי ובכל הקדוש לו. אנשים שהשתתפו בחזרה הגנרלית שהתקיימה באותו מקום שלשום בערב, התקשרו לחברי כנסת דתיים ודיווחו על הקטע המביש הכלול בתוכנית האירוע".

התחוללה לה מהומה, ורקדני בת שבע נדרשו לעטות ביגוד צנוע. חצי שעה לפני המופע התייצב בחזית המאבק עודד קוטלר, הבמאי המתאם של הופעת הלהקה במופע (הזכור לנו מ'נאום הבהמות' המפורסם), והודיע כי הלהקה לא תסכים לצנזורה ולכן לא תשתתף במופע. גילה אלמגור, שהחליטה להשתתף במופע גם אחרי צנזורו ועזיבתה של הלהקה, זכתה בשל כך לכינוי "הקרנף של המדינה" ממנחה הטלוויזיה דן שילון.

אבל הסיפור לא הסתכם בכך. עקב הצנזורה, שפגעה בנפש יהודי ההומיה (של החילונים במדינה), הודיע ראש עיירית תל-אביב דאז, רוני מילוא, שהוא נוטש את הליכוד בזעם מאחר שצנזור המופע גרם לו "לשבר אישי". מילוא הלך להקים את מפלגת המרכז והודיע שהוא מתמודד על ראשות הממשלה, לא פחות.

שלל האירועים לעיל, כולל עלות המופע בסך 22 מיליון שקל, העסיקו את התקשורת הישראלית ואף את התקשורת הזרה. סוכנות הידיעות AP כתבה שאירועי ה-50 למדינה יצרו משבר שאיים על חוסנה של הקואליציה. היינו כחולמים, 20 שנה ודבר לא השתנה. אגב, ראש הממשלה בחגיגות ה-50, מיותר לציין, היה בנימין נתניהו.

מה יהיה בדוח המבקר הבא?

הדברים מעלים חיוך בפרספקטיבה של 20 שנה. דבר ממה שחשבו שיקרה - לא קרה. ומה בכל זאת נותר לנו משנת1998? ביקורת ציבורית נוקבת על עלות המופע ודוח של מבקר המדינה, השופט אליעזר גולדברג, שהתריע על הבזבוזים.

את אותו הדוח עם הביקורת על הבזבוזים, החליטו במדינה ליישם באופן מלא - אבל בכיוון ההפוך. חגיגות ה-60 למדינה כבר עלו 150 מיליון שקל.

הפעם רשימת אורחי ה-tsil-A כבר הייתה רצינית. נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש (הכותבת אף ראיינה אותו בוושינגטון ערב נסיעתו לישראל לחגיגות ה-60), ולצידו התייצבו נשיא צרפת סרקוזי, מרקל ונשיא אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו. וגם ה'לשעברים': גורבצ'וב, בלייר וקיסינג'ר הגיעו ואפילו נשיאי בורקינה פאסו וטוגו היו כאן. יו"ר הכבוד של ועידת הנשיא שכוננה לכבוד חגיגת ה-60 היה לא אחר מאשר שלדון אדלסון. ראש הממשלה היה אהוד אולמרט (באותם הימים כבר תחת חקירה בהילוך גבוה). השמחה לא הייתה שלמה.

ועידת הנשיא שהפכה לחלק מהאירועים הרשמיים, מומנה על-ידי תרומות של אנשי עסקים מהעולם, ונותרה בזיכרון כגרנדיוזית באופן מיותר.

הישראלים, הרי חמוצים הם. כבר בשנת 2007 וגם במהלך 2008 הם התאוננו, קיטרו והתריעו על בזבוזי הכספים האדירים. בעיתונות הישראלית פורסמו סקרים וכתבות על התנגדות הציבור (בשיעורים של 70%) לחשבון ההוצאות של החגיגות.

דבר לא עזר. טקסים מפוארים הם לחם חוקם של פוליטיקאים תאבי רייטינג, סמלים ופרסום עצמי.

בחזרה לשנת ה-70 למדינה. אחרי שרגב ניסתה לסדר את בימת הטקסים לנתניהו, תוך שהיא מקווה שלצידו ישבו מנהיגי העולם המערבי, הגיעה השבוע התקפלות עם הזנב בין הרגליים. אולי זה קרה כי בינתיים לא נשלחו תשובות חיוביות מטראמפ, מרקל, מיי ופוטין? על כל פנים, טקס פתיחת אירועי יום העצמאות חזר לחיקו של יו"ר הכנסת.

לעומת 150 מיליון השקלים שבוזבזו בשנת ה-60, לחגיגות ה-70 למדינה הוקצו "רק" 100 מיליון שקל. עם חריגות והוצאות לא מתוכננות, סביר להניח שההפקה תסתיים בערך סביב 120 מיליון שקל. מי יכול לנחש מה יהיה כתוב בדוח מבקר המדינה לשנת 2018 על בזבוזי הכספים?