הסיכום עם החרדים: מרכולים וכדורגל בשבת; הרכבת לא תיפגע

בתום ארבע שעות של פגישה עם ראשי הסיעות החרדיות הושגו הסכמות לסיום "משבר השבת" שאיים על יציבות הקואליציה ■ בין היתר הוסכם לעגן בחוק שיקולי "מסורת ישראל" במתן היתרי עבודה בשבת ולקדם חוק שיאפשר לליצמן לשוב לתפקיד סגן שר

אריה דרעי ויעקב ליצמן / אפי שריר - ידיעות אחרונות
אריה דרעי ויעקב ליצמן / אפי שריר - ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אמש (א') לשורת הסכמות עם ראשי המפלגות החרדיות בנושא עבודות בשבת. בפגישה, שהתקיימה משעות הצהריים וארכה יותר מארבע שעות, סוכם בין היתר על קידום חוק שישמר את הסטטוס-קוו בכל הארץ וימנע סגירת מרכולים בתל-אביב; מניעת פגיעה בתנועת הרכבות בימי חול; וכן על אימוץ הצעתו של שר התחבורה ישראל כץ לאפשר לשר העבודה והרווחה חיים כץ "להתחשב בשורה של שיקולים ובהם שיקולי בטיחות, מסורת ישראל, רווחת העובד, מידת הפגיעה במרחב הציבורי", במתן אישורי עבודה בשבת.

בפגישה נכחו שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וחבר סיעתו יעקב ליצמן, שהתפטר הבוקר מתפקידו כשר הבריאות במחאה על עבודות רכבת ישראל בשבת. יחד עם נתניהו ייצגו את מפלגת השלטון השרים יריב לוין וזאב אלקין ויו"ר הקואליציה דוד ביטן. עוד החליטו ראשי הסיעות על שימור הסטטוס-קוו בקיום משחקי כדורגל בשבת ועל העברת חוק שיאפשר לסגן שר לקבל סמכויות ניהוליות כמו אלו של משרד ממשלתי - דבר שיאפשר בפועל לליצמן לשוב למ

אולם, ליצמן הבהיר כי לא יסכים לדון בחוק להרחבת סמכויות סגני שרים ללא אישור החוקים הנוגעים לפתיחת מרכולים בשבתות ולהרחבת השיקולים למתן היתרי עבודה - כפי שדרשו ראשי הסיעות החרדיות. בסיום הישיבה אמר דרעי כי ההסכמות שהושגו יסייעו "לשמור על הסטטוס-קוו בכל הארץ". הוא הוסיף כי "זו מדינה יהודית ורוב אזרחי ישראל רוצים לחוש שבת ברחובות ובערים. בימים האחרונים קיימנו שיחות וישיבות כדי להבטיח שהסטטוס-קוו יישמר בלי כפייה וללא מלחמות יהודים". ח"כ ביטן אמר לאחר הישיבה כי "‏לא רק שהקואליציה לא נחלשה מהמשבר, היא אפילו יצאה ממנו מחוזקת יותר".

על פי ההסכמות שהושגו בישיבה, "חוק המרכולים" שמקדם השר דרעי כהצעת חוק ממשלתית יעלה להצבעה בשבוע הבא. על פי ההצעה לא תהיה אפשרות לחוקק חוק עזר עירוני בלא אישור שר הפנים. המשמעות היא כי בתל-אביב המרכולים יישארו פתוחים, אך בשאר הערים תהיה סמכות למשרד הפנים לא לאשר את פתיחתם של בתי עסק.

בנוסף לכך, משרד המשפטים צפוי להתחיל בימים הקרובים בקידום הצעת החוק שנועדה לאפשר לליצמן להישאר במשרד הבריאות. הצעת החוק להוספת שיקולים נוספים למתן היתרי עבודה בשבת צפויה להיות מקודמת אף היא בחודש הקרוב.

בעניין הסדרת משחקי הכדורגל בשבת הסכימו ראשי הסיעות החרדיות לתת היתר כללי לפעילות הענף, על אף עתירה לבג"ץ בנושא שהגישו שחקנים מכמה קבוצות. בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי הוועדה הבין-משרדית לבחינת קיום משחקים בשבת בענף הכדורגל התריעה מפני נזק של כ-24 מיליארד שקלים אם אלה ייפסקו. בין היתר צוין בדוח הוועדה כי הפסקת משחקים בשבת תפגע במעמדה של ישראל בענף הכדורגל הבינלאומי, זאת בשל היעדרות ממשחקים במסגרות של הארגונים פיפ"א ואופ"א במקרה שאלה יחולו ביום המנוחה.

מוקדם יותר היום ביטל נתניהו את ישיבת ראשי סיעות הקואליציה בשל כוונתם של ליצמן, דרעי וגפני להיעדר ממנה במחאה על אי קידום החוקים שנועדו לדבריהם לשמירה על השבת. בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר נתניהו כי הוא מצטער על החלטתו של ליצמן להתפטר ואמר כי "השבת חשובה לנו וגם הצורך של תחבורה בטוחה".