גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצחון לנהגי המוניות: צו מניעה קבוע נגד אובר בישראל

ניצני מהפכת ההסעות השיתופיות ספגו מהלומה מביהמ"ש: בהסכמת אובר ישראל הוצא צו קבוע המונע מהחברה להעניק שירותי הסעה באמצעות נהגים פרטיים ■ מנגד ייוותרו שירותי ההסעה של אובר באמצעות נהגי מוניות ■ השופט אורנשטיין: "לא אתן לכם לנסוע מטר ללא ביטוח"

ב-1 בנובמבר הודיעה חברת אובר ישראל חגיגית, כי השירות שהיא מעניקה ללקוחות מתרחב - משירות שניתן בשעות הלילה באזור תל-אביב בלבד (uberNIGHT) לשירות גם בשעות היום באזור תל-אביב, רמת-גן וגבעתיים (uberDAY). הנהגים הפרטיים המשתמשים באפליקציה לצורך הסעת אחרים יכלו לבחור בין נסיעה בשירות היום או הלילה, או גם וגם. סכום הכסף שהם אמורים לקבל בגין הנסיעות הוגבל לתקרת "אחזקת הרכב", כפי שהיא מחושבת על-ידי רשות המסים, ולא הוגדר כ"שכר" או "תשלום" בעבור שירות הסעות.

לכאורה היה מדובר בבשורה חברתית משמחת. ניצניה של מהפכת ההסעות השיתופיות הכה מתבקשת במחוזותינו להקלה על העומסים בכבישים. אולם חלום המהפכה נגוז מהר מהצפוי. הבוקר (ב'), פחות מחודש מאז ההודעה החגיגית, הוצב תמרור עצור בפני כל השירותים שמעניקה אובר בארץ. זאת, בנימוק שהחברה אינה עומדת בדרישות החוק האוסר על הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון להסעה ולנהיגה במונית, והקובע כללים מחמירים בנוגע לביטוח.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו מניעה קבוע לשירות ה-uberDAY החדש וה-uberNIGHT, שפועל בשנה האחרונה בשעות הלילה באזור תל-אביב. ההחלטה תיכנס לתוקפה בעוד יומיים. הצו הוצא בהסכמת אובר, במסגרת דיון בעתירה שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת "גט", נגד אובר, בטענה כי זו פועלת בניגוד לחוק כאשר היא מספקת שירותי הסעות בתשלום ללא רישיון וללא ביטוח כנדרש. בשלב מסוים הציע השופט לאובר להסכים למתן צו המניעה הקבוע נגד השירותים שהיא מספקת, וזאת תוך ויתור של העותרים על חיוב החברה בהוצאות משפט. לאחר הפסקה קלה חזרו הצדדים לאולם והודיעו כי קיבלו את הצעת בית המשפט.

בכך, נסתם, נכון להיום, הגולל על שירותי ההסעות השיתופיים שמספקת אובר; וזאת, עד להסדרת התחום בחקיקה. עד עתה כשלו או נחסמו ניסיונות להסדיר את התחום בחקיקה.

העותרים הם איגוד נהגי המוניות, המאגד למעלה מ-50 תחנות המונות כ-13,500 נהגי מוניות, מתוכם כ-8,500 בעלי רישיון הפעלת מונית; וחברת "ג'יטי גטאקסי סרוויסס ישראל (גט)", המפעילה אפליקציה שבאמצעותה ניתן להזמין מונית. האפליקציה של "גט" מקשרת בין נוסעים לבין נהגי מוניות המחזיקים ברישיון להפעלת מונית וברישיון נהיגה להסעה במונית. האפליקציה אינה מאפשרת הזמנת שירותי הסעה בשכר דרך מי שאינו עומד בתנאים הקבועים בחוק, ובכלל זה בעלי רכבים פרטיים. התשלום בגין השימוש בשירותיה של "גט" מתבצע על-ידי נהגי המוניות שהתקשרו עם גט, בהתאם למסלול שאליו משתייכים. השימוש באפליקציה על-ידי הנוסעים אינו כרוך בתשלום.

אפליקציית אובר סיפקה עד כה, בין היתר, שירות הסעה באמצעות רכבים פרטיים. בשנה שבה פועל שירות uberNIGHT נרשמו כ-50 אלף נסיעות. זאת, לעומת כ-16.8 מיליון נסיעות שביצעה "גט" בשנה.

המחלוקת בין הצדדים מתמקדת בעיקר בשאלה, אם השירות שמעניקה אובר הוא שירות בתשלום/בשכר או שמדובר בנסיעה שיתופית הכוללת החזר הוצאות לנה.

במסגרת העתירה - שהוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל גינסבורג, אפרת ברזילי ועדי קרני-שטרית ממשרד גרוס - נטען כי "אובר מפרה את הוראות תקנות התעבורה-סעיף 84א, המסדיר את סוגיית הסעת נוסעים בשכר וקובע מיהם המורשים מטעם המדינה להסיע נוסעים בשכר. לטענת העותרים, "חרף עמדתו הברורה של משרד התחבורה, שנמסרה לאובר מתחילת פעילותה בישראל, לפיה אל לה להפעיל שירותי הסעה בשכר באמצעות רכבים פרטיים - אובר, אשר שמה לעצמה כמטרה להיכנס לשוק ההסעות בשכר בישראל - לא היססה לפעול בניגוד להוראות הדין, תוך שהיא קובעת עובדת בשטח, והשיקה את שירות ההסעות הפרטיות "הייחודי" לישראל - 'UberNight'.

"גם לאחר שהוגשו נגדה ונגד מנהלה, יוני גרייפמן, כתבי אישום בגין הפרת תקנות התעבורה, החלה להפעיל ב-2 בנובמבר שירות חדש בשם UberDay, המהווה הרחבה של שירות UberNight לכל שעות היום, והופך את שירות ההסעות הפרטיות הבלתי חוקי של אובר לשירות הזמין 24/7".

העותרים טענו כי מדובר ב"התנהלותה כוחנית ובלתי חוקית של אובר", שפוגעת באינטרס הציבורי ושמה ללעג וקלס את הרגולטור וכן פוגעת פגיעה אנושה בפרנסתם של בעלי רישיון להפעלת מונית, שפרנסתם נסמכת על אספקת שירותי ההסעה בשכר במונית.

בעתירה נטען, כי בתחילת הדרך ביקשה אובר להכניס לישראל את מוצר הדגל של החברה, "Uber X", המאפשר לבעלי רכב פרטיים להסיע נוסעים בשכר; אלא שבשל הרגולציה בישראל האוסרת על הסעת נוסעים בשכר שלא בדרכים הקבועות בתקנות התעבורה, ובשל התנגדות משרד התחבורה לשירות זה, החלה אובר לספק את שירותי ההסעה באמצעות נהגי מוניות שגייסה לשורותיה.

במקביל, נטען כי, בנובמבר 2016, משראתה אובר כי היקף הנסיעות של נהגי המוניות שנרשמו לאובר אינו רחב דיו, החליטה החברה להתעלם מהוראת הדין ומעמדתו הברורה של משרד התחבורה ולהפעיל את שירות "Uber X", שהפעלתו נאסרה עליה מבעוד מועד, תוך עריכת שינויים קלים ושינוי שם השירות ל-"UberNight". הפיילוט החל לפעול בערבי שישי באוקטובר 2016, ומאז התרחב בהדרגה, ובחצי השנה האחרונה הוא פעיל בכל לילות השבוע (בשעות 19:00- 02:00).

לטענת העותרים, על-מנת להכשיר את השירות, טענה אובר כי "UberNight" הוא שירות שלא למטרות רווח, וכי התשלום המשולם על-ידי הנוסע אינו שכר ההסעה אלא השתתפות בהוצאות ואחזקת הרכב. אולם, לטענת העותרים, שירות ה"UberNight" נועד אך ורק למטרות רווח של בעלי הרכב הפרטיים ושל אובר.

מיד לאחר השקת שירות ה"UberNight", בוצעו פניות למשרד התחבורה על-מנת שימנע את הפעלת השירות החדש. ואכן, צוין בעתירה, משרד התחבורה פתח בחקירה שבסופה הוחלט על הגשת כתבי אישום נגד אובר, מנהלה ונהגים נוספים שהציעו את שירות "Uber Night". נכון למועד הגשת העתירה, כתב האישום תלוי ועומד, וממתין לדיון ראשון שנקבע ל-18 בינואר 2018.

פגיעה בפרנסה

העותרים טוענים עוד כי על-מנת לבצע הסעה בשכר יש לרכוש רישיון להפעלת מונית שעלותו עומדת על כ-243 אלף שקל, בתוספת תשלום אגרה בסך 735 שקל. בנוסף, על הנהג לרכוש מונה אלקטרוני וקופסת תאורה מיצרן מונים מוסמך בעלות של כ-1,200 שקל; יש להוציא רישיון נהיגה במונית (תהליך שאורך כשנה), שמחייב הצלחה בקורס נהיגה ברכב ציבורי שנמשך כחודש ימים, וכולל בין היתר הכשרה במתן עזרה ראשונה רפואית, נהיגה נכונה וכיבוי שריפות; כמו-כן יש רכוש רכב שיקבל היתר ממשרד התחבורה לשימוש בו כמונית. אובר לכאורה חסכה לנהגים הפועלים בשירותה, לא מעט זמן וכסף, מאחר שהם לא נדרשו לעמוד בדרישות אלו.

לטענת העותרים, שירות ההסעות הפרטיות של אובר הפחית את ערך רישיון הפעלת המונית בכ-20%, כאשר כל יום שעובר והשירות פועל, נגרמים נזקים אדירים לבעלי המוניות".

עוד נטען בעתירה, כי נהגים המספקים את שירות ההסעות הפרטיות של אובר, אינם רשומים בשלטונות המס כמסיעים בשכר; אינם משלמים מס הכנסה; ואינם משלמים את התשלומים הצריכים לביטוח לאומי ולמע"מ. "במצב דברים זה, שבו אין רגולציה ופיקוח על ההכנסות, והנהג אינו נדרש להפריש לשלטונות המס את המגיע להם - יכולים אותם נהגים פרטיים להוזיל את מחירי ההסעה בשכר - באופן שפוגע הן בנהגי המוניות והן בקופת המדינה", נטען בעתירה.

לבסוף, נטען בעתירה כי נהגי המוניות - בניגוד לנהגים פרטיים - נדרשים לערוך ביטוח חובה ומקיף שמכסה הסעה בשכר. המדובר בביטוח יקר משמעותית מזה שניתן לרכב פרטי, שכולל הרחבות של הביטוח להסעת נוסעים בשכר. הבעיות הביטוחיות הקיימות בהפעלת שירותי תחבורה שיתופיים, נחשפו לראשונה בכתבתה של כתבת "גלובס" מיכל רז-חיימוביץ', שפורסמה בראשית החודש, והעלתה את כל סימני השאלה בנושא.

בתגובה שהגישה אובר לעתירה - באמצעות עו"ד רועי בלכר - הדגישה החברה את חשיבות מהפכת התחבורה השיתופית לישראל, בין היתר בהסתמך על דבריה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, שהצהירה כי יש לבטל את תקנה 84א לתקנות התעבורה. "את הקידמה אי אפשר יהיה לעצור", אמרה והוסיפה: "במוקדם או במאוחר התחבורה השיתופית תיכנס".

לגופן של הטענות שלפיהן אובר הפרה את הוראות החוק, טענה החברה כי המודל בו היא פועלת בישראל אינו המודל אותו היא מפעילה במקומות אחרים בעולם, של שירותי הסעות שיתופיים בשכר ושאסור בישראל - אלא מודל שעומד בכל דרישות החוק. לדבריה, האפליקציה שלה מהווה פלטפורמה טכנולוגית מקוונת, המספקת שירותי תיווך, המאפשרים לנוסעים לתקשר עם נהגים לצורך הנסיעה המשותפת.

והתשלום? בעוד שבמקומות אחרים בעולם מדובר בתשלום עבור דמי נסיעה שנעשה באמצעות האפליקציה; בישראל, טענה אובר, הופעל מודל ייחודי המאפשר לנהגים בעלי רכב פרטי להסיע נוסעים עבור החזר הוצאות הנסיעה בלבד, וללא תמורה בשכר. "במודל פעילות זה, נהגי הרכב הפרטי אינם יכולים לעבוד ולהתפרנס משימוש באפליקציה, כפי שעושים נהגים אחרים ברחבי העולם המשתמשים בשירותי אובר X' (השירות המאפשר קבלת דמי נסיעה - א' ל"ו), אלא אך ורק להחזיר לעצמם את ההוצאות הכרוכות בביצוע הנסיעה", נטען בתגובתה של אובר לעתירה נגדה. במקביל, ציינה החברה, כי היא פועלת כל העת על-מנת להביא לשינוי הרגולטורי הנדרש בתחום הנסיעות השיתופיות בישראל.

בדיון שהתקיים היום בעתירה, הביע נשיא המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את נטייתו לקבל את העתירה. בין היתר אמר לצדדים מחוץ לפרוטוקול, כי "כל עוד אין כיסוי ביטוחי לנסיעות אובר, אני לא רואה היתכנות לנסיעות הללו. אני צריך להבטיח את שלומו של הציבור. אני לא אתן לכם לנסוע מטר ללא ביטוח".

באשר לתשלום בעבור הנסיעות, ציין השופט, כי "יש פה שכר. אובר אינה עמותה ללא מטרות רווח". השופט אף התייחס לטענת אובר, שלפיה המודל שהחברה מפעילה דומה למודל שמציעה כיום אפליקציית "ווייז", המאפשרת איסוף "טרמפיסטים" תמורת השתתפות בהוצאות הנסיעה. "התמורה שאותו נהג מרוויח מהנסיעות באובר היא הרבה יותר גבוהה", קבע בית המשפט. "הוא מרוויח מהנסיעה ולא מקזז הוצאות. יש פה רווח. יש פה רווח גלום במחיר שאתם גובים מהנוסעים שלכם".

לדברי אורנשטיין, "גם מבחינת השכל הישר לא יכול להיות שאין שכר - מדוע שראובן יסיע נוסעים אם כל מה שהוא מקבל זה החזר הוצאות. עדיף לו להישאר בבית ולראות כדורגל, אם זה רק מכסה לו את מה שעלה לו. הנהגים של אובר לא עושים זאת לשם שמיים. אם אין תועלת, מדוע שהנהג ייצא? אחרי שהבנתי שזה לא סביר שמישהו יעשה את זה בלי להרוויח, הלכתי לבחון את האלגוריתם שלכם - והבנתי שהחשבון לא נכון".

אובר מסרה בתגובה: "אנחנו עוצרים את הפיילוט לשירות uberDAY/uberNIGHT, אבל שירות המוניות ממשיך לפעול כרגיל. אנחנו מחויבים להמשך שיתוף פעולה עם הרשויות, לבחון כיצד הטכנולוגיה יכולה לספק פתרונות תחבורה אמינים, משתלמים ובטוחים".

נושא ביטוחי פרוץ

"אני לא הייתי עולה על אובר בישראל". כך אמר נחרצות עו"ד ג'ון גבע, המתמחה בתחום דיני נזיקין, בשיחה עם "גלובס" לפני שבועיים: "כל עוד מבחינת הממשלה מדובר בעבירה על החוק, הנסיעה מתבצעת ברכב שלא מוגדר ציבורי, דהיינו מונית או אוטובוס, והנוסעים ברכב הפרטי משלמים על הנסיעה - חברת הביטוח תתנער מאחריותה, ובצדק".

האמירה הזו יחד עם ירידה לפרטים בהגדרות של פוליסות הביטוח, חשפו כבר אז את הבעייתיות של לנוסעי אובר במתכונת ההסעה בכלי הרכב הפרטיים. בשעה שבעולם הנושא הוסדר באמצעות חברות הביטוח, בישראל הנושא נותר פרוץ.

המחלוקת העיקרית שעמדה היום, ב', בבית המשפט התייחסה לשאלה - האם, כפי שאובר טוענת, שירותי ההסעות שלה מוגדרות כתחבורה שיתופית בדומה לשירותי ה"קאר-פול" שמציעות האפליקציות waze ו-Moovit. השירותים שהן מציעות למשתמשים באפליקציות, הם לחלוק נסיעה בהתאם ליעד המבוקש. מאידך, אובר מציעה שירות מוניות בתעריף מוזל - לא מדובר בחלוקה של נסיעה "על הדרך", אלא בהזמנה של מונית לכל דבר, שעליה הצרכנים משלמים, אמנם פחות מתעריפי משרד התחבורה, אך עדיין תשלום שהוא מעבר להשתתפות בעלויות הדלק.

גם נשיא המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע כי לפי אופי הנסיעה לא מדובר בנסיעה שיתופית, כשהוא יצא מנקודת הנחה שאף נהג לא היה יוצא לבצע את אותן נסיעות בלי להרוויח כסף.

נזכיר, כי בתחילת נובמבר ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה החברה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים מסיעים נוסעים ברכבם בהתאם למגבלת שעות ומרחק שהגדירה החברה (9,000 ק"מ לנהג. בבית המשפט נטען כי התחשיב אינו ריאלי שכן נהגים מבצעים מרחקים גבוהים בהרבה). הנושא הביטוחי המעורפל הוביל היום להכרעה הדרמטית, וכעת נתונה אובר לחסדי הממונה על הביטוח באגף שוק ההון במשרד האוצר.

ומה באשר לפיקוח על הנהגים? אורנשטיין מתח בעניין זה ביקורת על הרגולטור - "מישהו צריך לפקח על הנהגים. לנהג מונית יש רישיון, הוא עובר הכשרה. איפה הרגולטור שישמור על הציבור מפני הנהגים? זה שאובר מפקחת, זה לא מספיק. מישהו צריך לפקח על אובר לראות שהיא פועלת כדין".

אובר מציעה פתרון הדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית, מגמה שצוברת תאוצה בכל העולם, ויש להניח שהיא תמשיך להתרחב. מצד אחד, מדובר בכלכלה המעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים; אך מצד שני, מערכות הרגולציה יידרשו למצוא פתרון לדרך לגיטימית שבה ניתן יהיה להתקדם לכיוון הכלכלה החדשה. כך, למשל, בארה"ב דחקה אובר את המוניות לשוליים.

המהמורות של אובר מסביב לעולם

■ רוסיה. יולי 2017: אובר נאלצה להתמזג עם חברה מתחרה, לאחר שלא הצליחה ליצור לעצמה יתרון במדינה ובשווקים סמוכים לה;

■ פינלנד. יולי 2017: אובר נאלצה לעצור את אחד השירותים שלה בפינלנד UberPop service, שפועל במתכונת דומה לשירות UberX

■ איטליה. אפריל 2017: איטליה חסמה באופן זמני את פעילותה של אובר לאחר שמצאה שהשימוש של החברה בטכנולוגיה בניידים מעניקה לה יתרון לא הוגן על מתחריה בשוק

■ דנמרק. אפריל 2017: דנמרק חסמה את פעילותה של אובר, בעקבות שינויי חקיקה

Uber

שנת הקמה: 2009, סן-פרנסיסקו, קליפורניה

מייסדים: טראוויס קלאניק וגארט קאמפ

מטרה: שירות מוניות הפועל גם במתכונת אובר איקס; הסעות של נהגים עם רכבם הפרטי

היקף פעילות: בכ-650 ערים ברחבי העולם

שווי שוק (נכון לספטמבר 2016): 68 מיליארד דולר

תחילת פעילות בישראל: 2014 (בשירות מוניות "רגילות")

תחילת הפעלת אובר איקס בישראל: 2016 (במסגרת פיילוט)

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות