גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל זקוקה נואשות לפתרונות מתקדמים של תחבורה שיתופית

הפתרון האפקטיבי הוא "אגרת גודש" - ובמקביל הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב על הכבישים באמצעות תחבורה שיתופית ■ פרשנות

המאבק של חברת אובר בישראל הוא רק חלק מהמאבקים שבשנים האחרונות הם מנת חלקה של אובר, ושל מתחרותיה בשוק התחבורה השיתופית, במקומות רבים בעולם. הדברים מזכירים קצת את המהפכה התעשייתית: הטכנולוגיה של העולם החדש מאיימת על כוח העבודה המסורתי של העולם הישן, והעולם הישן מנסה להחזיר מלחמה. בעיקרון, השירות הגדול של אובר ומתחרותיה הוא הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב הקיימים על כבישים.

הפתרון הזה עושה שימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות - אפליקציות מבוססות מיקום, תקשורת נתונים ומערכות אינטליגנטיות לחיזוי עומסים - כדי לקשר בין נהגים לנוסעים בזמן אמת, 24 שעות ביממה. במקביל, החברות הללו מאפשרות לנהגים "מזדמנים" - כלומר כאלה, שממילא נמצאים על הכביש ובבעלותם רכב - לאסוף ולהסיע נוסעים מזדמנים, או לקבוצות אקראיות של נוסעים לחבור זה לזה ולחלק ביניהם את עלויות הנסיעה לאותו יעד.

הפתרון הזה זוכה להצלחה מסחרית מסחררת בערים הגדולות בעולם, ולרוב גם זוכה לעידוד של הרגולטור במדינות רבות, שרואה בו אלטרנטיבה תחבורתית "ירוקה", שתורמת להפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר בערים. אמנם כמו כל שינוי מהפכני הוא מלווה גם בחריקות ובקשיי הסתגלות, ולראיה, "אופרת הסבון" הניהולית שעוברת אובר בשנים האחרונות. אבל הפתרון העקרוני כה מצליח עד שאפילו יצרני הרכב, שצופים קדימה לעשור הבא, כבר לא רואים בו איום אלא התפתחות עסקית-חברתית בלתי נמנעת, שבסופו של דבר תשפיע גם על ההחלטות של עשרות ומאות מיליוני לקוחות, לגבי רכישת הרכב החדש.

לפיכך, ביחס לאובר ולתחבורה השיתופית בכלל, רוב יצרני הרכב הגדולים נוקטים כיום שיטה של "אם אינך יכול להילחם בהם - הצטרף אליהם". ענקים כמו דיימלר, פולקסווגן, פורד, טויוטה, ג'נרל-מוטורס ורבים אחרים, מבצעים כיום מחקר-ופיתוח מואץ, כולל ניסויי שטח, מציאת פתרונותלתחבורה שיתופית, ובמקביל הם מבצעים השקעות מהותיות בשחקניות העצמאיות שקיימות בפלח, ובהן אובר, GETT, LYFT ואחרות.

ישראל, אולי יותר ממדינות רבות בעולם, זקוקה כיום כמעט נואשות לפתרונות מתקדמים של תחבורה שיתופיתבנוסח אובר ושות'. גודש התנועה סביב מרכזי הערים הגדולות בישראל גובל כיום בכשל תחבורתי מאסיבי. המיסוי הכבד על רכב (82%) ודלק (65%) איבד את האפקטיביות, ולא מונע מהצפיפות התחבורתית להתרחב בקצב של כ-10,000 כלי רכב חדשים מדי חודש.

כל פתרונות התשתית והסעת ההמונים, שבהם מושקעים עשרות מיליארדי דולרים, רחוקים מדי בעתיד, לא מצליחים להדביק את קצב עליית הצפיפות בכבישים, וממילא מתעלמים בשיטת בת-יענה מהעובדה שהתחבורה הציבורית בישראל מנוטרלת בסופי-שבוע ולא מספקת פתרון ראוי. לפיכך - ובזה מודים גם הרבה מאוד חוקרים וגורמים בכירים בשירות הציבורי - הפתרון האפקטיבי הוא "אגרת גודש", ובמקביל הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב על הכבישים באמצעות תחבורה שיתופית.

מול כל אלה עומד כחומה בצורה משרד התחבורה, שגם מונע באפקטיביות תחבורה בסופי-שבוע, גם מנטרל באיבו כל ניסיון להטיל אגרת גודש, וגם פועל במרץ בלתי נדלה לדחוק החוצה את העולם החדש, ולהגן על "העולם הישן" של נהגי המוניות בעלי הכוח הפוליטי, ועל הסחר ב"מספרים ירוקים", שכבר מזמן הפך לענף כלכלי שבינו לבין תחבורה ציבורית יעילה אין מאום.

ולנו נותר לסיים בציטטה מתוך דבריה של הממונה על ההגבלים העסקיים למשרד התחבורה, שנאמרו כבר לפני יותר משנה: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, ולהטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה".

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב