גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מושתל החשמל: מיני-מבחן לב.מ.וו X5-40e פלאג-אין

בגרסה הנטענת, הכביש-שטח הגדול לבית ב.מ.וו הוא פחות ספורטיבי מאחיו ה"רגילים", אבל עדיין ייצוגי ונהנה מיתרון מס משמעותי

מהפכת ההנעה ההיברידית-נטענת (פלאג-אין) תפסה את תעשיית הרכב בהפתעה.

התוצאה היא קו תפר ברור מאוד שמפריד כיום בין דגמים חדשים, שנולדו אחרי מהפכת הפלאג-אין של לפני חמש-שש שנים ותוכננו מבראשית עבור הנעה כזו, לבין דגמים ותיקים יותר שסוגרים את הפער באמצעות "חשמול" פלטפורמות רכב קיימות. אצל ב.מ.וו, למשל, סדרה 5 שייכת לקטגוריה הראשונה ואילו ה-X5, שניצב על פלטפורמה ששורשיה ב-2006 (עם שדרוג מקיף לפני כ-3 שנים), שייך לקטגוריה השנייה.

חיצונית, אין כמעט אינדיקציות חיצוניות ל"ניתוח ההשתלה" החשמלי שעבר ה-X5. דגם XDRIVE40E נראה כמו אחיו לסדרה עם עיצוב שרירי וזורם וגריל מזוהה היטב. חדי עין יבחינו בגוון מטאלי כחלחל של הגריל ושל בוכנות הבלימה, ויש גם פתח "תדלוק" נוסף, שמאחוריו מסתתר השקע לכבל ההטענה העבה. אבל פרט לכך זה אותו סמל סטטוס מוטורי מוכר, שבצבעים הנכונים (שחור כמובן) מעורר ברחוב לא פחות יראה מאחיו הפחות "ירוקים".

אינדיקציה בולטת יותר לתהליך ההנדסה מחדש קיימת בתכנון תא הנוסעים. בניגוד לדגמי פלאג-אין שתוכננו בתור כאלה מבראשית, ה-X5 המחושמל מקריב את שורת המושבים השלישית לטובת סוללה מאסיבית ברצפת תא המטען. התא עדיין שימושי בנפח 500 ליטרים אבל נוסעים מספר 6 ו-7 יצטרכו למצוא פתרון תחבורה חלופי. פרט לכך זה אותו תא מפואר, מפנק ומרווח של ה-X5 המוכר עם איכות ייצור שנראית כאילו נחצבה בסלע, חומרי דיפון איכותיים ובידוד רעשים מרשים.

מערך הפיקוד מצויד במסך מגע ענק עם שלל אופציות גרפיות לבקרה על המערכת ההיברידית. יש גם מתג נפרד לשליטה על מצבי ההנעה השונים, וכמו ברוב דגמי הפאר שנהנים מהטבת מס, גם ה-40e מגיע עם חבילת אבזור נדיבה מאוד "על חשבון הבית", כולל מושבים קדמיים עתירי אופציות, גג שמש פנורמי, בקרת מתלים אלקטרונית ועוד.

לתוספת של סוללה מאסיבית ומנוע חשמלי יש מחיר גם במשקל - כמעט 300 קילו יותר מגרסת הבסיס של ה-X5, כלומר כ-2.3 טון. את המשקל הזה מניידים מנוע 2 ליטר טורבו בנזין ומנוע חשמלי, שמייצרים יחדיו 313 כוחות סוס ו-46 קג"מ. הסוסים משלבים כוחות בעיקר במצב הקרבי ביותר שבו נרתמות כל המערכות לטובת תאוצה והמאסה הענקית טסה ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות וזוללת עליות בקצב מרשים.

תכליתה העיקרית של הגרסה הזו - לפחות על הנייר - היא נסיעות מנהלתיות נטולות רעש וזיהום בעיר ואותה היא מבצעת ללא דופי. כאשר הסוללה טעונה במלואה והמחשב מנהל את העסק, אפשר לבצע את רוב משימות הנהיגה השגרתיות כשרק איוושת הצמיגים נשמעת ברקע. כנ"ל בשיוט בין עירוני, שבו ניתן לנוע על חשמל אפילו ב-120 קמ"ש. במסלול שמשלב יותר עליות - כמו בחיפה וירושלים - ועם רגל קצת יותר נמרצת על הדוושה, הטווח החשמלי מתקצר משמעותית וצריכת הדלק הכוללת מתרחקת מה-30 הקילומטרים לליטר המוצהרים. מנגד, גם צריכה ריאלית של 17 קילומטר לליטר היא נתון שכל בעל X5 בנזין רגילה ייקח בשתי ידיים. העברת הכוח אולי אינה מהוקצעת וחלקה כמו ב-530 פלאג-אין, אבל החווייה העתידנית/חשמלית בהחלט מרשימה.

קצת פחות מרשימה יכולת ספיגת הזעזועים של הגרסה הזו. במ.וו אמנם ציידו את הרכב במתלה אוויר אחורי כדי לפצות על המשקל, ויש שליטה אלקטרונית על הבולמים. אבל תיקול מהמורות עמוקות מניב לא מעט זעזועי לוואי וגם נטיית המרכב בפניות מרגישה פחות מהודקת ופחות ספורטיבית מזו של הגרסאות הרגילות של ה-X5, ככל הנראה בשל חלוקת המשקל השונה משמעותית.

בשורה התחתונה, ה-X5 פלאג-אין אולי לא מושלם דינמית, אבל הוא עדיין סמל סטטוס נחשק כמו אחיו לסדרה והוא סוגר את הפער עד להופעת הדור החדש בסוף השנה הבאה, עם פלטפורמה שמתוכננת מבראשית להנעה היברידית. ובל נשכח: להטבת המס יש משקל רציני בשיקולי הקנייה. עם מחיר של 495 אלף שקלים ובשקלול עלות האבזור העודף, לגרסת הפלאג-אין יש יתרון של כמעט 70 אלף שקלים על פני גרסת הבנזין הבסיסית בהספק מקביל. ולא נשכח עוד אלף שקלים הנחה בשווי השימוש החודשי. דין פרוטה וכו'.

עוד כתבות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"