נחתם הסכם חדש: שכרם של עובדי רשות המסים יעלה ב-9%

ההסכם, שיחול על קרוב ל-6,000 עובדים, נחתם לאחר מו"מ בין האוצר להסתדרות שנמשך כשנה ■ המשפטנים ברשות המסים טוענים שהופקרו: "מחטף לא ראוי של ההסתדרות"

בניין רשות המיסים בירושלים /  צילום: איל ישראל
בניין רשות המיסים בירושלים / צילום: איל ישראל

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר דיאא אסדי, מנהל רשות המסים משה אשר וראשי הוועדים ברשות המסים, חתמו היום (א') על הסכם ביניים המשפר את תנאי העסקתם של קרוב ל-6,000 עובדי רשות המסים, מכלל הדירוגים, המיוצגים על ידי ההסתדרות ובכלל המערכים, בהם: מע"מ, מס הכנסה ויחידת הסמך שע"מ (שירותי עיבוד ממוכנים). בנוסף לשותפים שלקחו חלק במעמד חתימת ההסכם, להבנות בין הצדדים שותף גם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד שהוביל את ניהול המשא-ומתן מול נציגות העובדים.

ההסכם שתוקפו ל-3 שנים, מעגן תוספת של 9% לשכר העובדים. התוספת תחולק לעובדים באופן דיפרנציאלי, הן כתוספת אחוזית והן כתוספת שקלית שתתעדכן לפי מדד המחירים וזאת לצורך חיזוק העובדים ברמות הנמוכות של סולם השכר וצמצום הפערים בין הקבוצות השונות של העובדים. הוחלט כי חלוקת התוספת תתבצע בשלוש פעימות לאורך תקופת ההסכם, כאשר הפעימה הראשונה הינה בתוקף רטרואקטיבי החל מה-1.1.2017, ושתי פעימות נוספות, שהקרובה מביניהן תיכנס לתוקף כבר ב-1.1.2018. פעימה נוספת תינתן בתחילת שנת 2019. יצוין כי תוספת השכר המוגדרת בהסכם היא בנוסף לעדכון שכר העובדים בשיעור של 7.75% מכוח הסכם המסגרת שנחתם במגזר הציבורי בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין שר האוצר משה כחלון.

כחלק מן ההבנות המעוגנות בהסכם, הצדדים הסדירו גם הזכאות לתוספת פשיעה חמורה, המשולמת לעובדים העוסקים בפעילות מודיעינית וחקירתית, תוך הרחבת הזכאות לתוספת זו ליחידות נוספות שבעבר לא קיבלו אותה. העילה למתן התוספת ליחידות נוספות, בהן יחידות שונות באגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, נעוצה בשינוי מודל ההפעלה של הרשות, כך שכל יחידות החקירות יטפלו בפשיעה מאורגנת ויחול עליהם ההסכם הקיים.

לצד תוספות השכר, הצדדים הסכימו ביניהם גם על נוהל רוטציה שיונהג ברשות המסים על מנת לאפשר לרשות לבצע סבב תפקידים בתוך היחידות ובין היחידות במערך, גם בקרב קבוצות העובדים המשתייכים לדרג הניהולי הזוטר. סבב התפקידים, הן בתפקידי השטח והן בתפקידי המטה, יונהג על פי נוהל רוטציה ייחודי שייקבע על ידי הנהלת הרשות, נציבות שירות המדינה והסתדרות עובדי המדינה.

במסגרת ההסכם, הצדדים התחייבו להמשיך לנהל משא-ומתן בדבר ההשלכות של איחוד אגפי רשות המסים, תוך התייחסות, בין היתר, לתנאי העסקה אשר יחולו על העובדים במסגרת הסכם עבודה חדשני, ככל שיבוצע איחוד של פעילויות אגפי רשות המסים בעתיד. יודגש כי במקרה בו המדינה תודיע כי היא חזרה בה מכוונתה לבצע את האיחוד כאמור, הצדדים ימשיכו בניהול המשא-ומתן על הסכם שכר חדשני ברשות. במקביל לכך, ובהתאם להסכמות, צפוי לצאת פיילוט של משרד חדש מאוחד ברשות, אשר יוקם בעיר שבה אין שירותי מס ויכלול תחת קורת גג אחת את אגפי מס הכנסה והמע"מ.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "אנחנו מסיימים שנה ארוכה בה עשינו ועודנו עושים מאמצים רבים על מנת לחזק את העובדים הזוטרים בתעשייה ככלל, וברשות המסים בפרט. מדובר בהישג חשוב הן מבחינת נוהל הרוטציה שיונהג ברשות המסים, הן מבחינת הצעד המשמעותי שנעשה בדרך לאיחוד אגפי הרשות וכמובן בקידום שירות איכותי יותר לציבור. שיפור תנאי העסקתם של העובדים יוביל לשביעות רצון גבוהה יותר וכך באופן ישיר גם לאיכות שירות טובה יותר, שתינתן על ידם".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם מחזק את מעמד עובדי רשות המסים, אשר ממלאים תפקיד חשוב ומשמעותי בהגנת אזרחי המדינה מפני נזקי הפשיעה כלכלית".

מנהל רשות המסים, משה אשר: "צעד זה מאפשר לבנות רשות מסים מתקדמת ויעילה יותר לטובת ציבור משלמי המסים והמשק בכללותו".

המשפטנים ברשות: "מחטף של ההסתדרות"

ברקע "החגיגות" על ההסכם החדש, מתנהל עדיין מאבקם של המשפטנים ברשות המסים - 200 עורכי דין העובדים ברשות, וטוענים כי ההסתדרות וועד העובדים הפקירו אותם במסגרת ההסכם שנחתם. מאבקם של המשפטנים ברשות נחשף לראשונה ב"גלובס" ובמסגרתו ביקשו המשפטנים מההסתדרות לעכב את החתימה על ההסכם החדש משום שהם אינם נכללים בו.

עורכי הדין לא נכללו בהסכם, מאחר שהם חתומים על חוזי העסקה אישיים ולא על ההסכם הקיבוצי שמתעדכן כעת. לטענתם, בחודשים החולפים, בהם נקטו עובדי רשות המסים בעיצומים ובהשבתות לטובת מאבקם לשיפור שכרם, הם גויסו לטובת המאבק, תוך שהובטח להם כי גם עניינם נדון ומטופל בידי יו"ר ועד עובדי מס הכנסה, ואדים אבנשטיין. לבסוף, נטען, התברר כי אף אחד לא טיפל ולא מטפל בעניינם, ובעוד ששכרם של כל שאר עובדי הרשות עולה - נותר שכרם של עורכי הדין קפוא.

היום, על רקע הכוונה לחתום על ההסכם, פנו עורכי הדין לרשות השיפוטית בהסדרות בבקשה כי תוציא צו מניעה כנגד החתימה על ההסכם; ואף התקיים דיון בבקשה; ואולם לתדמתם בטרם ניתנה החלטה יצאה ההודעה הרשמית על החתימה על ההסכם.

כעת אומרים ל"גלובס" ראשי המאבק, כי מדובר במחטף לא ראוי של ההסתדרות.

מנציגות המשפטנים, המייצגת את כלל המשפטנים עובדי רשות המסים, נמסר בתגובה: "בימים האחרונים ניהלה נציגות המשפטנים, המייצגת את עורכי הדין עובדי נציבות מס הכנסה ואגף המכס והמע"מ, משא-ומתן עם ההסתדרות כדי להבטיח שכ-200 עורכי הדין המועסקים בחוזים אישיים לא יוחרגו מתוספת השכר שהובטחה לכלל עובדי רשות המסים.

"לכן, הופתענו מהידיעה על חתימת ההסכם, שנערכה כמה שעות לאחר שהמוסד השיפוטי של ההסתדרות הורה לצדדים לנסות ולהידבר ביניהם. איש לא טרח להודיע לנו אם אנחנו כלולים בהסכם, אם לאו, וכולנו תקווה שההסתדרות תעמוד במילתה לא לקפח גם את עורכי הדין החתומים בחוזים אישיים".

עוד נמסר מנציגות המשפטים, כי "ככל שיתברר לנו שאיננו כלולים בהסכם, נשקול את המשך צעדינו".