גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופרסל חותכת את המחירים למכולות בכ-40%

פיילוט ההפצה של שופרסל למינימרקטים ומכולות באזור השרון, שנחשף ב"גלובס", הצליח - והמפיצים העצמאיים שעבדו מול העסקים הקטנים יוצאים לקרב, מתאגדים ופונים לרשות ההגבלים ■ מדוע בעלי המכולות חוששים, איך זה ישפיע על ספקיות המזון הגדולות, והאם מסלול ההפצה החדש טוב לצרכן?

 איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`
איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`

האם כניסתה של רשת שופרסל לתחום ההפצה למכולות ולמינימרקטים דווקא פוגעת בתחרות? ל"גלובס" נודע כי הרשות להגבלים עסקיים, בראשות עו"ד מיכל הלפרין, צפויה לקבל בימים הקרובים פנייה מקבוצת מפיצים לשוק זה בבקשה לבדוק את ההתנהלות של רשת הקמעונאות הגדולה במשק.

לפני כ-4 חודשים חשף "גלובס" כי שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, החלה בפיילוט של הפצת מוצרים למינימרקטים ומכולות באזור השרון. הרשת, שבשליטת קונצרן אי.די.בי, מספקת להם באמצעות מערך ההפצה הגדול והמשומן שלה את כל הסחורה, ולא כפי שנהוג מספקים ומפיצים שונים. כיום יש עשרות מפיצים בשוק הפרטי, הנקראים "גלגלים", שתפקידם הוא לקנות סחורות מספקיות כמו תנובה או אסם ולמכור אותן למינימרקטים ולמכולות. המפיצים הבינוניים והגדולים מגיעים למחזור שנתי של 50-100 מיליון שקל בשנה.

כבר עם השקת הפיילוט היה ניתן להעריך כי המחירים ששופרסל תציע לעסקים הקטנים יהיו נמוכים יותר, בשל ההנחות שהיא משיגה מהספקים בזכות כוח הקנייה שלה. עתה מתברר כי המחיר שבו שופרסל מספקת למכולות ולמינימרקטים כמפיצה שלהם נמוך בעד 40% מהמחיר שיצרניות המזון והיבואניות גובות מהם באמצעות מערכי ההפצה הקיימים.

הורדת המחירים הזאת עשויה לפחות בחלקה להתגלגל לצרכן, אך המהלך עלול ליצור תלות אדירה של בעלי המכולות והמינימרקטים הקטנים בשופרסל, כי את ההנחות שהיא מספקת להם בזכות גודלה, היא עלולה לשלול מהם בעתיד. ומעבר לאיום הברור על המפיצים העצמאיים, קיים גם איום על יצרני וספקי המזון - ודאי הקטנים, שכוח המיקוח שלהם מול שופרסל נמוך - אך גם על הספקים והיצרנים הגדולים במשק, שכן שוק המכולות והמינימרקטים מהווה כ-38% מהשוק - חלק שעשוי להתווסף כולו לכוח המיקוח של שופרסל מולם.

בעלי המכולות: "כואב להבין בכמה הם קונים"

בעל מינימרקט מספר כי העסק שלו באזור השרון עזב את מרבית המפיצים שעבד איתם עד היום ועבר לעבוד בעיקר עם שופרסל, לאור המחירים הנמוכים: "יש דברים הזויים. מוצרים שקנינו מיצרנים כמו אסם, יוניליוור או שטראוס, אני קונה ב-40% יותר זול באמצעות שופרסל. היא פתאום מוכרת לי שקדי מרק שקניתי מאסם ב-9-10 שקלים, במחיר של 6 שקלים. כשרואים את המחירים מרימים ידיים. הורדתי ווליום עם כולם, הפסקתי לעבוד עם יוניליוור, את המפיץ שעובד איתה מחקתי לחלוטין".

לדברי בעל המינימרקט, "לאחרונה נכנס אליי לחנות אחד ממפיצי הביצים הגדולים. כשהוא ראה שעברתי לעבוד עם שופרסל הוא נבהל. הוא הודה בפניי שהוא מוכר לשופרסל ב-35% פחות ממה שהוא מוכר לי בגלל הכמויות שהיא קונה. אם אני אקנה משופרסל והיא תיקח ממני רווח של 15% זה עדיין זול יותר ב-20% מאשר לקנות ישירות ממנו".

אף שהפנייה לממונה על ההגבלים מגיעה מהמפיצים העצמאיים הדואגים לעתידם אגב הצעד של שופרסל - גם בעלי המינימרקטים מוטרדים. בשיחה עם "גלובס" אומר אחד מהם כי "ברגע ששופרסל תשתלט על השוק, התנאים שלה יהיו אחרים, והיא פשוט תכתיב את התנאים לקמעונאים".

בעל המינימרקט מאשים דווקא את ספקיות המזון הגדולות, שמעניקות לשופרסל הנחות בקנה מידה שלא היה קיים קודם, ובכך מוכיחות שיש ממש בטענה על יוקר המחיה, ושאכן אפשר למכור את המוצרים במחיר נמוך. "אין ליצרנים ולספקים דרך להתמודד עם זה, אך הם האשמים העיקריים. הכתובת הייתה על הקיר. לפעמים אני מקבל מוצרים משופרסל, וכואב לי לחשוב באיזה מחיר הם קונים את זה. כואב לי להבין בכמה הם קונים, וכמה שילמנו כל השנים האלה, ומי פה גוזר את הקופון".

תמיר בן שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, מסכים עמו. "שופרסל מחוללת רווחיות תפעולית כמקובל בענף, אבל נמוכה בכלל ובפרט מול הרווחיות של יצרניות המזון ויותר מכך של היבואנים. לפיכך, במטרה להגדיל את רווחיותה ולמזער סיכונים היא נכנסת לפעילויות ומגרשים חדשים שבהם קיים סיכוי להגדלת רמת הרווחיות".

לפי משרד הייעוץ, גודל שוק מוצרי הצריכה ב-2017 עומד על כ-69 מיליארד שקל, ונתח השוק של החנויות הפרטיות והמתמחות אמנם איבד גובה מנתח של 43% לפני שש שנים לנתח של 37% מהשוק כיום - אך הוא עדיין נתח השוק המשמעותי ביותר. לצורך השוואה, הנתח של שופרסל הוא 18%.

ועדיין, בן שחר מכנה את שופרסל "המפלצת האדומה", ומשווה אותה לענקית הקמעונאות המקוונת אמזון. לדבריו, "באמצעות הפעילות בשוק ההפצה שופרסל תגדיל את נתחה בשוק ואת רווחיותה, תרכז את הביג דאטה, וגם תדע איזה חנויות כדאי לה לרכוש ולהפוך אותם ל'שופרסל שלי' החדש, תביא לסגירת מתחרים נוספים והאדרת חוזקה המותגי והעסקי. כל זאת, יביא לכך שכמות ה'שחקנים' הפעילים בשוק תקטן (כמו שמתרחש בשווקי הקמעונאות האחרים) ואנו הצרכנים נשלם שוב את המחיר".

המפיצים: "נתאגד וניצור לחץ על הספקים"

גם המפיצים, שהם הנפגעים הישירים של הצעד הזה, מוטרדים מהכוח ששופרסל עלולה לצבור. אחד המפיצים אמר ל"גלובס" כי "שופרסל מקימה עוד 3 מרלו"גים, מה שאומר שיש להם כוונה לחלוש על כל השוק הקמעונאי, ובכך בעצם להפוך למפלצת. איפה הממונה על ההגבלים העסקיים? הם לא רואים את הפעילות שלו?". לדבריו, "מדובר למעשה בתקיפת השוק הקמעונאי בצורה מדורגת, בשלבים. שופרסל הולכת בהתחלה ללקוחות החזקים עם מחירים טובים, ולאט לאט היא תגיע לכולם. היא הצליחה לקחת ממני כבר בפיילוט שלה 6-7 סופרמרקטים שכונתיים חזקים. ניסיתי לדבר עם הספקים ולקבל מהם מחירים דומים, אבל הם לא סופרים אותנו. היכולת שלי להתמקח על תמחור לא קיימת", הוא מוסיף.

בשל כך, הם מקדמים יוזמה נוספת: התאחדות של מפיצים למרלו"ג אחד כדי להשתוות לכוחה של שופרסל. בעלים של חברת הפצה בינונית אמר ל"גלובס": "הבעיה היא הכוחניות של שופרסל, והיכולת הדורסנית שלה כלפי הספקים והיבואנים. היא מקבלת מחירים שאנחנו רק חולמים לקבל. ברור שאם הספקים הגדולים היו נותנים לי מחיר כמו שהם נותנים היום לשופרסל, גם אני הייתי יכול למכור בזול. שוברים כאן את הכלים ומציעים מחירים נמוכים ב-10%-15%. רק אם נתאגד וניצור לחץ על היבואנים והיצרנים ונגדיל את כוח הקנייה יש לנו סיכוי להשיג מחירים דומים".

הוא מוסיף כי "הזמינות שלנו יותר גדולה, והיכולת שלנו להגיע לנקודות המכירה הקטנות יותר טובה. מדוע? כל הספקים הגדולים מגיעים אחת לחודש ומחייבים את הקמעונאי לקחת כמויות הרבה יותר גדולות. לכן אני אומר שאם היינו בפועל גוף אחד שיכול להתמודד מול שופרסל היינו יכולים לתת פייט - אני לא מבקש לשנות את המצב עם שופרסל, רק תנו לנו את אותם תנאים".

הם אינם היחידים שרואים את הפוטנציאל בהתארגנות כזאת. רק לאחרונה דווח על יוזמה של מי שהיה בעבר מנכ"ל תנובה, אריק שור, לאגד ספקים קטנים תחת קורת גג אחת, ולהשתמש בה כפלטפורמה לשירותי הפצה. לצורך כך נכנס עם איל ארד, גם הוא בכיר בתנובה לשעבר, לשותפות בחברת מעדני מיקי. המטרה המוצהרת הייתה לנצל את מערך ההפצה המצונן של החברה לטובת ספקים נוספים.

הספקיות: עלולות לאבד קשר עם הצרכן

המהלך של שופרסל גם מאיים לשנות לחלוטין את ההיררכיה בינה ובין ספקיות המזון הגדולות, ולא רק מאחר שהיא חותכת ליצרניות המזון וליבואניות הגדולות כמה מבורות השומן שלהן. ראשית, מאבדות ספקיות המזון את הקשר עם רצפת המכירה, קשר שאליו היו רגילות מאז ומעולם. ואולם, החשש הגדול יותר הוא שהן עשויות לאבד לחלוטין את בעלי המכולות והמינימרקטים, שהיוו עד היום כ-40% מהשוק, והיו קונים מהן במחיר מלא, ללא ההנחות שמקבלות הקמעונאיות.

גורם בענף המזון אמר כי "זה יכול להשפיע מאוד על הספקיות שיספיקו למכור באופן ישיר, יאבדו את הקשר מול הקמעונאי, ויאבדו את היכולת לשלוט במבצעים ובהכנסת מוצרים חדשים למדף. כל הקשר שמתבצע היום מול נקודת המכירה לצרכן לא יתקיים, שופרסל תהפוך למתווך מול הצרכן".

גורמים בענף המזון כבר רואים בשופרסל מתחרה גם בנושאים של לוגיסטיקה והפצה, בשלב זה אמנם רק בשוק היבש, שרלוונטי בעיקר לחברות כמו אסם ויוניליוור, אבל לדברי גורם בענף, "מחר שופרסל יכולה לפנות ללקוח קטן שלנו ולהציע לקנות מהם. היא הופכת להיות מתחרה גם בלקוחות, לא רק מול הצרכן. היום הקמעונאי עובד מול כל החברות, ותאורטית הפוטנציאל הוא של ספק אחד שיהיה אחראי לדבר הזה. הרווח של ספקיות המזון כמוכרות ייפגע".

מכאן שהצעד של שופרסל אמנם יוצר בטווח המיידי פלטפורמה שיכולה לספק הורדת מחירים בשוק הפרטי, כך שהמחירים הנמוכים שמאפיינים את הרשתות יוכלו להגיע גם למדפי המכולות והמינימרקטים. אולם, עשוית להיות לכך השלכות אדירות על מבנה השוק ואופי התחרות בטווח הארוך לחיזוקה של שופרסל, באופנים שקשה לאפילו להעריך כעת.

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל שמה לה כמטרה להיטיב עם הצרכן הישראלי וכן עם העסקים הקטנים אשר משרתים את הצרכן. כניסתה של שופרסל לפעילות מול מכולות ומינימרקטים על ידי הפצה ישירה וכן בפורמט חנויות ייעודי למגזר העסקי בשם Cash & Carry נועדה לאפשר לבעלי העסקים לקנות מוצרים זולים יותר ולאפשר לבעלי העסקים לרכוש גם את מוצרי המותג הפרטי של שופרסל. מהלך זה נועד להוריד את מחירי המוצרים ללקוח הסופי, להוריד את יוקר המחיה לציבור הצרכנים ולהגדיל את האטרקטיביות של המכולות והמינימרקטים מול קהל לקוחותיהם. מעבר לכך אין בכוונתנו להתייחס לכל טענה או ספקולציה שמועלת על ידי גורם כזה או אחר".

מה יחשוב הרגולטור? תחרות מבורכת או שינוי מבני עמוק שסופו לא ידוע

לא ברור כיצד יבחרו לפעול ברשות להגבלים עסקיים במקרה שתוגש אליהם פנייה בנושא. "הקושי הגדול היום הוא הספקים הגדולים. אם בזכות ההתייעלות שלה תצליח שופרסל להביא אוכל זול יותר למכולות, זה מבורך", אומר גורם בכיר ומוסיף כי "לא ברור אם הלפרין תרצה לנקוט מהלך שבמסגרתו שופרסל תפסיק למכור למכולות. הרי מבחינתה מה שחשוב זה הצרכן".

עם זאת, אומר אותו גורם, "אם שופרסל תדחק מפיצים קטנים זו בעיה. אך מהו הגבול בין התחרות ששופרסל מייצרת לדחיקה? אם שופרסל מסוגלת לספק את כל המגוון שהיה קודם במכולת בהוזלה של 40%, היא מחזקת את התחרות. אך אם המגמה של שופרסל תהיה לספק רק מוצרים של ספקים גדולים, ותגרום לירידה מהמדפים של ספקים קטנים שלא ייכללו במגוון שלה, או נראה מגמה שבה שופרסל משתלטת על שוק המכולות, זה כבר ידרוש תשומת לב מיוחדת".

בכל אופן, אותו גורם אומר כי לפחות לפי שעה, "נכון שקשה לקטנים להתחרות מול ענקיות כמו שופרסל, אבל הנה סוף סוף מגיע גורם ובמסגרת המאבק על יוקר המחיה מעמיד את ספקיות המזון הגדולות במקומן ומצליח להביא להורדת מחירים. אם שופרסל השקיעה בהתייעלות ובמרלו"גים שיאפשרו לה למכור בזול יותר זה דבר חיובי. מהלך כזה עשוי לאלץ את ספקיות המזון להתאים את תנאי הסחר למכולות בכדי שיקנו מהן ישירות. לעומת זאת, דחיקת מתחרים עשויה להיות למשל מכירה במחיר נמוך ממחיר השוק, כלומר מהמחיר שבו היא קונה".

לעומת זאת, עו"ד ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקיים, פרטיות ואנרגיה במשרד מ. פירון ושות', שמייצג חברות בתחום ההפצה, ובעבר היה מועמד לצד הלפרין לעמוד בראש רשות ההגבלים, דווקא חושש מהמהלך של שופרסל. "נכון שאנחנו רואים תחרות בטווח הקצר, אך נשאלת השאלה אם בטווח ארוך נראה דווקא עלייה של המחירים בשוק הפרטי, או מיתון של התחרות באופן שבו השוק הפרטי ושופרסל הופכים לשתי זרועות של אותו גורם".

החשש שלו אינו נובע ממה שהמהלך יעשה לכיס הצרכן בטווח הקצר, שכן "בהיבט התחרותי הקלאסי, העובדה שייצאו מפיצים קטנים מהשוק היא לכאורה לא עניין שאמור להטריד את הרשות. היא לא אמורה להגן על מתחרים, אלא על התחרות כדי להביא לשירות, מחיר ומגוון מקסימליים לציבור. לכאורה, עמדת שמקבלת היום רוח גבית משר הכלכלה, שלשם כך כל האמצעים כשרים". אך בעיניו "יש קוצר רואי לעמדה הזאת. אנחנו עוסקים פה במעשה שעלול להביא לשינוי מבני של ממש בשוק. הוא מייצר צבירה של הרבה מאוד כוח בידי הרשת החזקה והמובילה היום בשוק, והחשש הוא שהכוח שיש לה בתחום הקמעונאות עתיד לחלחל הן לשוק ההפצה והן לשוק הפרטי.

"לתלות שתלך ותגבר של המכולות השכונתיות בשופרסל, כלומר בידי מי שעד עכשיו הייתה המתחרה מספר אחת שלהם, עלולות להיות השלכות קיצוניות על התמריצים של שני הצדדים, כלומר של המכולות ושל שופרסל, בעיקר במרכזי הערים. אם החנויות נשענות על שופרסל כספק העיקרי שלהן, קשה לראות תחרות של ממש מתקיימת בין המכולות. אני לא בטוח שהרשות בחנה לעומק את השינוי המבני שבו הגורם החזק בשוק הקמעונאות יהפוך להיות גורם דומיננטי גם בתחום ההפצה".

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים