למה חסמה פייסבוק - שוב - את הבלוגר דורי בן ישראל קריו?

אתמול פרסם הבלוגר סטטוס בו הודיע כי בקרוב יפרסם כתבה על מקאן ת"א ועל איש התקשורת של פייסבוק בישראל ■ שעתיים לאחר מכן פייסבוק סגרה לו את הפרופיל ■ מפייסבוק נמסר בתגובה: "אדם זה הפר שוב ושוב את כללי הקהילה והתנאים לשימוש בפייסבוק"

דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר
דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר

מדוע נחסם במפתיע עמוד הפייסבוק בו משתמש בחודשים האחרונים הבלוגר ואיש הקריאטיב דורי בן ישראל קריו, תחת שם תחת שם היוזר דורי ביק? האם מדובר בפרק נוסף במלחמה המתוקשרת שבין בן ישראל קריו לפייסבוק ואיש התקשורת המייצג אותה, זמיר דחב"ש - או בצירוף מקרים מופלא שבעטיו החשבון נחסם שעתיים בלבד אחרי שפרסם סטטוס המקדם כתבה שעלולה לכאורה לפגוע בדחב"ש?

כידוע, בן ישראל קריו מנהל מזה חודשים ארוכים מלחמת חורמה בפייסבוק הכוללת גם הליך משפטי. ההליך המשפטי מתקיים בעקבות חסימת חשבונו של בן ישראל קריו בפייסבוק וביטול האפשרות לשתף קישורים לאתר "המזבלה". זאת לאחר שכחלק ממלחמתו פרסם בן ישראל קריו פרטי התקשרות של בכירים בפייסבוק, לרבות של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני.

במקביל להליך המשפטי שמתנהל, בן ישראל קריו מרבה "להטריל" את פייסבוק, אם על-ידי ייזום אירועי מחאה ססגוניים במקום מושבה של החברה או ביצירת הסחות פרובוקטיביות לאירועים שהחברה מקיימת. בשבעת החודשים שחלפו מאז סגירת דף הפייסבוק של בן ישראל קריו, הוא פועל תחת שם פיקטיבי - דורי ביק. בן ישראל קריו  אמנם חסם כניסה של עובדי פייסבוק לחשבונו, אך הזיהוי שלו עם החשבון היה ידוע לרבים מאנשי תעשיית הפרסום, הדיגיטל והשיווק, והוא תויג בפוסטים וכתבות. 

בימים האחרונים העלה בן ישראל קריו הילוך ב"הטרלות" שהוא מנהל מול פייסבוק ודחב"ש, ואתמול (ב') הוא פרסם סטטוס בו הודיע כי בקרוב פרשה הקשורה למשרד הפרסום מקאן תל-אביב, בה, לטענתו, דחב"ש לקח חלק בטיוח. יצוין כי לפני מספר שנים פורסמה בעיתון "הארץ" כתבה בנושא זה על מקאן על-ידי העיתונאית טלי חרותי. 

במקביל לפרסום הפוסט, בן ישראל קריו פרסם סטטוס נוסף בו הודיע כי הוא מפסיק להתחבא, חושף את זהותו האמיתית של דורי ביק, מסיר את החסימה מאנשי פייסבוק והופך את כל הסטטוסים שהוגדרו בעבר כציבוריים - לפומביים. שעתיים לאחר מכן - ולטענתו ללא התראה מוקדמת - פייסבוק סגרה לו את הפרופיל. 

צילום מסך מפייסבוק
 צילום מסך מפייסבוק

בתגובה אומר היום (ג') בן ישראל קריו: "עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, שרצה לספר בכל חור על חשיבות מעמד האישה, נתפסה במערומיה כשהיא עצמה מטייחת חשיפות על הטרדות. פייסבוק מוכיחים סופית עד כמה הם אויבי הציבור המהווים סכנה ברורה ומידית לחברה דמוקרטית. הסרת הפרופיל לא תמנע את פרסום הכתבה על-ידי דוברה ומקורבה זמיר דחב"ש, ולא תעצור את המשך פעילות המחאה האקטיבית של 'המזבלה' בלובי של פייסבוק ישראל ובכלל. הקמפיין הקרוב שבכוונת 'המזבלה' להשיק יעמיד את הנהלת פייסבוק ישראל בספוט לייט עולמי". 

מפייסבוק נמסר בתגובה: "לפייסבוק כללי קהילה ברורים אותם היא אוכפת באופן אחיד מול כל משתמש בפייסבוק. אנחנו רוצים שכולם יוכלו לשתף מידע ואת השקפותיהם בפייסבוק, אך אין בכך כדי לאפשר להם לאיים או לפגוע באחרים, לרבות על ידי שיתוף מידע פרטי ללא אישור. אדם זה הפר שוב ושוב את כללי הקהילה והתנאים לשימוש בפייסבוק ולכן החלטנו שאין לו מקום בקהילה שלנו".