מה משותף לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום; שר התיירות לשעבר, סטס מסז'ניקוב; ראש העיר בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני; בעל השליטה בחברת בזק, שאול אלוביץ'; רב העיר חולון לשעבר, אברהם יוסף; היועץ המשפטי, עו"ד רועי בר; מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים לשעבר, יאיר גלר; מנכ"ל מע"צ לשעבר, אלכס ויז'ניצ'ר; ראש מינהלת הליגה בכדורסל לשעבר, משה קליסקי; ושר הביטחון לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר המנוח? כל השמות המוזכרים כאן נחקרו, הועמדו לדין פלילי או הורשעו בפלילים בשנים האחרונות.

היום (ג') חושף "גלובס" כי דבר נוסף משותף לכל האנשים לעיל: כולם נפגשו במהלך שנת 2013 עם ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, העצור בחשד לעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים. ביומנו של ראש העיר צור לשנה זו, שהגיע לידי "גלובס" מפורטת, מטבע הדברים, שורה ארוכה של פגישות שניהל מאז נבחר לכהונה שנייה בראשות עיריית ראשון-לציון באותה שנה עם תמיכה של כ-70.7% מקולות הבוחרים.

חלק מהאנשים עמם נפגש צור נחקרים בימים אלה על-ידי המשטרה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות לכאורה בראשון-לציון. הבולט שבהם הוא יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), לשעבר סגן ראש העיר ויו"ר ועדת התכנון והבנייה המקנמית. כמו תמיד במקרים האלה, חשוב להדגיש - למרות הכותרות הזועקות והחשדות הקשים, לצור, וליתר החשודים, עומדת חזקת החפות. מקורבים לצור בהווה ובעבר שדיברו עם "גלובס" אמרו היום שהם לא מאמינים שדבק בו רבב. "דב צור הוא אדם ישר ומרובע עד כדי מעצבן", אמר לנו אחד המקורבים. ימים יגידו. 

היומן נחשף בעקבות בקשה לחופש המידע של תנועת "הצלחה". עו"ד אלעד מן, יועמ"ש "הצלחה", מסר כי "חשיפת יומניהם של נבחרי ופקידי ציבור יא דרך נוספת לקיים בקרה על פעולותיהם וללמוד באופן מוצלח ומעמיק יותר על הקשרים, קשרים וסדרי עדיפויות המשפיעים על חיי כולנו. נכון היה לצפות שיומנים כאלה יונגשו לציבור על ידי הרשויות באופן יזום".

מתוך היומן

מפגשים עם בני הזוג ביטן

היומן של צור, כמו של כל ראש עיר גדולה, הוא מגוון ומעניין. צור נפגש לאורך השנתיים המדוברות עם אנשים רבים מתוך העירייה ומחוצה לה. הוא הלך לחתונות וללוויות של חברים ומקורבים, הוא השתתף בהילולה של הבאבא-סאלי, העניק פרסים מטעם העירייה לאנשי תרבות כמו המשורר חיים גורי והשחקנית ציפי שביט, הוא נפגש עם עיתונאים ועם פוליטיקאים.

על רקע החשדות, אחת הפגישות המעניינות שחושף היומן של צור היא פגישה שהוא ניהל עם חגית ביטן, אשתו של ח"כ ביטן, שנחקרת בחשד למעורבות בפרשת השחיתות. ביטן נחקרה, בין היתר, באשר לסכום של 2 מיליון שקל שהמשטרה מצאה בחשבון הבנק שלה. רעיית הח"כ הבכיר טענה כי לא ידעה על העברת הכספים לחשבון וכי לא עסקה בניהול שלו. לפי יומן הפגישות, צור נפגש עם חגית ביטן ב-13 בפברואר 2013. דבר קיומה של הפגישה אינו מפתיע שכן ביטן הייתה עובדת העירייה. מה שמעט מפתיע זה שהפגישה הוגדרה "אישית" - כלומר, לא על רקע העבודה.

לפי היומן צור נפגש עם אנשי ציבור שהסתבכו בהמשך בפלילים או שהיו מסובכים בפלילים כבר בזמן הפגישות עם ראש העיר. באופן כללי, היומן עמוס בפגישות של ראש העיר עם ביטן, שבאותה עת עבד בעירייה וכיהן כסגן ראש העיר וכיו"ר הוועד המקומית לתכנון ובנייה - הדבר כמובן טבעי לאור התפקידים שהשניים מילאו. ביומן מופיעות פגישות עם ביטן, בין היתר, תאריכים הבאים: בשנת 2013 מצוין ביומן כי צור נפגש עם ביטן ביום שישי ה-15 במארס למה שהוגדר כפגישת עבודה; וב-12 ביוני 2013 נפגש צור שוב עם ביטן, כשמטרת הפגישה לפי היומן הייתה "הסדר פשרה נחלה".

 

פגישות עם שרים שהפכו לנחקרים

עוד נפגש צור עם שני בכירים לשעבר ממפלגת "ישראל ביתנו" שהסתבכו בפלילים בהמשך בפרשת השחיתות בשלטון המקומי המכונה פרשת "ישראל ביתנו". ב-6 בפברואר 2013 נפגש צור עם שר התיירות לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו, מסז'ניקוב, שהורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

ב-17 בפברואר 2013 נפגש צור עם סגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום, העומדת היום במרכז כתב האישום בפרשת"ישראל ביתנו". מעניין לציין כי האדם השלישי שנכח בפגישה היה מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים דאז, יאיר גלר, הנמנה גם עם חשודי פרשת "ישראל ביתנו". ביוני 2016 שמונה חודשים לאחר שהמשטרה המליצה להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות שוחד, קבלת דבר ומרמה והפרת אמונים, התפטר גלר מתפקידו. לפי מידע שהגיע ל"גלובס", גלר נמצא כיום במו"מ מתקדם להסדר טיעון עם המחלקה הכלכלית בפרקליטות.

פוליטיקאי בכיר נוסף שהסתבך בפלילים, ומופיע ביומנו של צור הוא השר המנוח בן-אליעזר, עמו נפגש ראש העיר ב-31 בינואר בשעה 15:00. באותו זמן היה בן-אליעזר חודשים ספורים לפני ההתמודדות על נשיאות המדינה שבמהלכה נחשפה פרשת השוחד שלו. גם עם ראש העיר בת-ים, שלומי לחיאני, שהורשע במרמה והפרת אמונים ב-2014, על-פי הודאתו, נפגש ראש העיר צור ב-12 בפברואר 2013.

פגישות עם ויז'ניצר ואלוביץ'

ביומנו של ראש העיר מופיעות גם פגישות עם אנשי עסקים, קבלנים ויזמים שהסתבכו בהמשך בפלילים. ב-10 במארס נפגש צור עם עו"ד בר, שעמו הרבה להיפגש משום שבר שימש כיועץ משפטי חיצוני לעיריות ראשון-לציון ורחובות. באפריל האחרון הודה בר והורשע בעבירות של הפרת אמונים, ונגזר עליו עונש של חצי שנת מאסר וקנס בסך מיליון שקל. בר גם הושעה מהעיסוק בעריכת דין לתקופה של ארבע שנים. לפי כתב אישום נגדו, בר פעל בניגוד עניינים בין תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעיריות לבין לקוחותיו הפרטיים ובני משפחתו.

ב-2 ביולי 2014 נפגש צור עם בעל השליטה בחברת בזק, שאול אלוביץ', בלשכתו של האחרון. אלוביץ' מסובך כיום בפרשת השחיתות לכאורה בבזק ורשות ני"ע המליצה להעמיד אותו לדין. ב-7 במאי 2013 נפגש צור עם ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י - לשעבר מע"צ), שהסתבך גם הוא בהמשך בפלילים (כמובן ללא קשר לפגישה עם צור). ויז'ניצר חשוד כיום בלקיחת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה במסגרת פרשת השחיתות בנת"י. לפי החשד, ויז'ניצר קיבל בין השנים 2010-2004 שוחד מהחברה הקבלנית "ביבי כבישים", ובתמורה פעל ויז'ניצר במסגרת תפקידו כדי לאשר תשלומים מנת"י אל חברת "ביבי כבישים". עוד מיוחס לויז'ניצר חשד כי בשנת 2010 דרש תשלומי שוחד מחברת ניהול פרויקטים מובילה שנתנה שירותים לנת"י, ואף הורה לה להעביר תשלומים אלה באמצעות ספק אחר של נת"י המקורב אליו.

ב-11 ביולי נפגש צור עם הרב אברהם יוסף וב-11 בספטמבר הוא נפגש עם משה קליסקי בפגישה שעסקה בנושא המדרחוב בראשון-לציון. כמו אנשים אחרים שנפגשו עם צור בתקופה הרלוונטית, גם הרב יוסף וקליסקי הסתבכו בהמשך בפלילים. באפריל האחרון הורשע הרב יוסף הורשע בביצוע שתי עבירות של הפרת אמונים בכך שקידם את "בד"ץ בית יוסף", השייך למשפחתו, בעת ששימש כרב העיר חולון. קליסקי מואשם בעבירות של תיווך בשוחד, סיוע ללקיחת שוחד, ועבירות נוספות בפרשת "ישראל ביתנו".

חשוד נוסף בפלילים בימים אלו המופיע ביומנו של צור הוא היזם ארז מוסצ'ו. לפי היומן, ב-4 ביולי 2013 הלך צור לברית הבן של היזם. מוסצ'ו, חברו של ח"כ ביטן ובעלים של מסעדת "סוהו" בראשון-לציון, הוא אחד מחשודי פרשת השחיתות בעיר. לפי החשד, העירייה מכרה למוסצ'ו במארס 2015 8 דונם תמורת סכום שהוא נמוך משמעותית משווי השוק שלו. לפי החשד, צור העביר את הטיפול בעסקה לביטן למרות היחסים הקרובים לכאורה בין ביטן למוסצ'ו. כעבור 5 ימים, ב-9 ביולי בשעה 14:30 נפגש צור פעם נוספת עם מוסצ'ו.

ב-4 בינואר 2013 בשעה 19:30 הוזמן צור להילולה של הבאבא-סאלי. מי שהזמין את ראש העיר להילולה, לפי יומנו, היה הקבלן עמרם פרץ. האחרון נחקר בעבר במסגרת חקירת פרשת השחיתות בנדל"ן בה היו מעורבים עו"ד רועי בר, ששימש כיועץ חיצוני לעיריות ראשון-לציון וקבלנים ויזמי נדל"ן נוספים

לפי הפרטים ביומנו, צור הרבה ללכת לאירועים של פעילים ומקורבים בשתי השנים הרלוונטיות. לא בטוח שאת כולם הוא הכיר לעומק. כך, למשל, ב-5 במארס 2013 נכתב ביומנו: "20:00 - חתונת אילנית ואורן (פעיל ג'ינג'י גבוה) גבעת האירוסים". ב-7 במארס נפגש צור עם יועץ התקשורת, ליאור חורב, שלאחרונה יעץ למשטרה ולמפכ"ל, רוני אלשיך.

לפי היומן, צור גם יכול היה להתפנות מהפגישות הרבות עם אנשים שבדיעבד מתברר שלא מעטים מהם הסתבכו בפלילים. כך, ב-5 בפברואר 2013 בשעות הערב העניק צור את מדליית העיר ראשון-לציון למשורר חיים גורי בטקס בהיכל התרבות; וב-19 בספטמבר השתתף ראש העיר החשוד בערב הצדעה שערכה עיריית ראשון-לציון לשחקנית והקומיקאית ציפי שביט.

עורכי הדין של ראש העיר דב צור, גיורא אדרת, טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו כי "ראש העיר דוחה בתוקף את החשדות המיוחסים לו. כל פעילותו של דב צור לאורך השנים הייתה כשרק טובת העיר לנגד עיניו. נושא ניגוד העניינים המיוחס לראש העיר נבחן בזמן אמת על-ידי היועצת המשפטית הראשית של העירייה שקבעה בצורה מפורשת בכתב, כי לא נפל כל דופי בהתנהלות ראש העיר, וכי לא היה במצב של ניגוד עניינים. אנו בטוחים כי הדברים יתבהרו בהמשך הדרך".

מצב החקירה: מאמצים לגייס עדי מדינה

המשטרה עושה מאמצים לגייס עדי מדינה בפרשת דוד ביטן. אחד החשודים שהוזכר בהקשר זה "כמועמד" הוא היזם ארז מוסצ'ו. עם זאת, בסביבתו של מוסצ'ו הכחישו את הדברים. כך נודע לגלובס".

החקירה העוסקת בחשד למערכת יחסים מושחתת של "תן וקח" בין אנשי עסקים ויזמי נדל"ן לבין בכירים בעיריית ראשון-לציון השנים האחרונות, התקדמה היום בכמה צעדים נוספים: קבלן עפר ותיק שנחקר הלילה התגלה כחשוב לחקירה והמשטרה מבקשת הערב בבית המשפט את הארכת מעצרו.

היום הותרו לפרסום שמותיהם של מספר חשודים שנעצרו בפרשה: משה יוסף, איש עסקים מתחום הריהוט, שהוא אביה של נחקרת נוספת המשמשת עוזרת פרלמנטרית של אישיות בכירה. יוסף הוא חבר אישי וקרוב של ביטן והיחיד שמעצרו הוארך ב-12 יום, ולא בימים ספורים כשאר הנחקרים. יוסף חשוד במתן שוחד לאישי ציבור ובעבירות נוספות, ובניגוד לחשודים אחרים הוא מעורב בכמה מהעסקאות המושחתות בראשון-לציון, שמתוקף קרבתו רבת-השנים והאישית לביטן, רבות מהן התנקזו אליו.

עורכי דינו, גיל דחוח וגלית רוטנברג, מסרו בתגובה: "אנו מבינים את העניין הרב של רשויות החקירה במרשנו בשלב זה, שנובע מקרבתו האישית לח"כ ביטן ומהניסיון להגיע באמצעותו לביטן ולאישי ציבור נוספים. בשלב זה אנו סבורים כי יש לתת לחקירה להתנהל, ומרשנו מוסר תשובות מלאות לחוקריו, מתוך תקווה כי אלה יגיעו למסקנות ולהמלצות הראויות בעניינו - בין אם אלה יתפרסמו ובין אם לאו".

גם שרשרת המעצרים בפרשה נמשכה היום. אחד הנהגים של ביטן בעבר נעצר לקחרה. שמו אסור לפרסום אך הוא ידוע כפעיל ליכוד ותיק שבעבר היה מועמד למועצת העיר. "הוא לא שימש רק נהג", מספרים עליו, והייתה לו תקופה קצרה גם במפלגת קדימה. כן נחקר סמנכ"ל של אחד התאגידים העירוניים הגדולים בארץ ששמו נקשר בעבר בפרשת שחיתות אחרת בתל-אביב. בנוסף שני חשודים הקשורים למשפחת הפשע ג'רושי מרמלה נעצרו הבוקר ונחקרו.

אחר הצהריים צפוי להיות לדיון בבקשת הארכת מעצרו גם קבלן ותיק, החשוד בפרשה, שמפאת מצבו הבריאותי לא יכול היה להתייצב לדיון בהארכת מעצרו הבוקר.

חגית ביטן ביקשה בעבר להצהיר כי היא הבעלים היחידים של המיטלטלין בדירת הזוג ביטן

חקירת המשטרה את יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, עוסקת, בין היתר, בכספים שקיבל ביטן לכאורה מחשודים אחרים בתמורה לסיוע של ביטן לאינטרסים שלהם בעירייה. רעייתו של ביטן, חגית ביטן, שעובדת כרכזת סדנאות לגיל הרך בעיריית ראשון-לציון נחקרה במשטרה בימים האחרונים בחשד לשותפות בהלבנת הון.

ביטן התבקשה על-ידי החוקרים לספק תשובות לסכום של 2 מיליון שקל שתפסה המשטרה בחשבון הבנק שלה. לפי החשד, מדובר בכספי שוחד שקיבל לכאורה ביטן והוסתרו. ביטן טענה בפני החוקרים כי היא לא שלטה בחשבון והוא נוהל על-ידי בעלה. כמו כן היא שללה את האפשרות שמדובר בכספי שוחד. גם דוד ביטן טוען כי הוא חף מפשע וכי רודפים אותו. ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי חלוקת השליטה בכספים ובנכסים בין בני הזוג ביטן היא לא דבר חדש. נגד ביטן נפתחו תיקי הוצאה לפועל לאחר שהוא נקלע לחובות כבדים ולקח הלוואות מהשוק האפור.

ל"גלובס" נודע כי בבקשה שהגישה חגית ביטן ב-7 באוקטובר 2011 לבית משפט השלום בראשון-לציון באחד מאותם תיקי הוצאה לפועל של בעלה, היא ביקשה כי יוצהר שהיא הבעלים היחידים של המיטלטלין בדירת הזוג ביטן ברחוב עולי הגרדום בראשון-לציון. הבקשה הוגשה מחשש שהרכוש יעוקל לצורך תשלום חובותיו של ביטן. השופטת הלית סילש קיבלה את הבקשה. "עיון ברשימת המיטלטלין מלמד כי מדובר ברכוש ביתי בסיסי אשר כמותו נהוג למצוא בבתים בישראל", כתבה השופטת. לדבריה, "בהעדר התנגדות ניתן בזאת פסק דין הצהרתי כמבוקש המתייחס למיטלטלין נשוא המרצת הפתיחה".