יעד חדש: תמרוץ התחדשות עירונית בתוואי הרכבת הקלה

התוכנית של משרד הבינוי והשיכון יוזם כוללת את עדכון תקני החניה בשל הקרבה לרכבת הקלה

TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ
TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ

משרד הבינוי והשיכון מגבש תוכנית חדשה לתמרוץ פרויקטים של התחדשות עירונית על תוואי הרכבת הקלה. נקדים ונאמר כי מדובר בתוכנית שנמצאת בשלבים מוקדמים ומכרז ראשוני לתכנון וגיבוש תוכנית המדיניות עתיד להתפרסם בתחילת 2018. את התוכנית חשף היום (ג') שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בכנס בתל-אביב.

על פי התוכנית, שנזכיר שוב שהיא רק בשלביה המוקדמים, יקודמו תוכניות במסגרת פינוי-בינוי בבנייני מגורים שנמצאים על תוואי הרכבת הקלה תוך מתן הקלות או זכויות נוספות כדי לתמרץ יזמים להוציא לפועל את התוכניות. עוד על פי התוכנית המתגבשת, בגלל שמדובר במקומות שיהיו זמינים וקרובים לרכבת הקלה תקני החניה יעודכנו בהתאם והפרויקטים לא יידרשו למספר רב של חניות מה שיוכל להוזיל את עלות הביצוע. התוכנית, שנכון להיום מגובשת ברשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון יחד עם מינהל התכנון באוצר, עתידה גם לשים דגש על עירוב שימושים ושטחים לצורכי ציבור. עוד נדגיש כי מדובר בהתחדשות עירונית במסלול של פינוי-בינוי.

"אנחנו נקל מאד בכל מה שקשור לחניות והמקומות יהיו אטרקטיביים, כי הגישה לרכבת הקלה תהיה נוחה, ולכן נבנה עירוניות חדשה", כך אמר היום שר השיכון והבינוי גלנט. "כך במקביל לצירי הרכבת הקלה תהיה התחדשות עירונית, עירוניות, שטחי מסחר. ב-2018 נוציא מכרזי תכנון בעזרת הרשות להתחדשות עירונית. זוהי משימה משמעותית ביותר ואנחנו נצליח בה. תהליכים משמעותיים בתחום הזה כבר קורים ותהיה פה בשורה של ממש לערים, גם אם התוצאות יראו רק בשנים הבאות. חייבים למצות את השטחים בערים דרך ההתחדשות העירונית, וצריך לייצר עירוניות בגבולות הערים".

נציין כי השאיפה במשרד הבינוי והשיכון היא לנסות ולקדם את התוכנית בהקדם האפשרי כדי שיישומה יהיה במקביל לעבודות הרכבת הקלה. במקביל, התוכנית האמורה גם עשויה לאפשר למדינה לעמוד ביעד התוכנית האסטרטגית לדיור שמכתיבה את היקף יחידות הדיור הנדרשות עד שנת 2040. תוכנית זו שאושרה בממשלה קובעת כי חלק ניכר מהבנייה בשנים הקרובות עתיד להיעשות במסגרת התחדשות עירונית, והיקף התוכנית החדשה שמתייחס לשטחים בנויים לאורך כ-150 קילומטרים של תוואי הרכבת עתיד לכלול היצע משמעותי של יחידות דיור.