אמזון - החברה שמנוהלת הכי טוב בארה"ב

ענקיות הייטק, תעשייניות ותיקות וחברת כריתת עצים אחת מובילות דירוג חדשני של ניהול אפקטיבי בחברות אמריקאיות

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

חברת כריתת עצים בת כמעט מאה שנים היא יהלום נסתר של ניהול. חברות בלו צ'יפ שהן חביבות המשקיעים לא איבדו את הברק שלהן במונחי איכות ניהול. ענקיות הטק שמעצבות את החברה האנושית בימינו הן החברות האמריקאיות שמנוהלות בצורה האפקטיבית ביותר.

אלה הן חלק מהתובנות של סקר חלוצי, Management Top 250, שמדרג לראשונה חברות בארה"ב על פי האידיאלים והרעיונות של גורו מינהל העסקים המנוח פיטר דרוקר. דרוקר, שנחשב לאדריכל הניהול המודרני, השפיע על דורות של מנהלי עסקים באמצעות כתביו. הרעיונות שלו לגבי ארגון שמנוהל היטב מעולם לא תורגמו לפני כן למודל כמותי למדידת האפקטיביות של ניהול חברה.

הדירוג שבוצע על ידי "מכון דרוקר" שהוקם ב-2007 שונה מרשימות אחרות כאלה בכך שהוא אינו מודד היבטים יחידים בתפקוד של פירמה, כמו רווחים או פריון. הגישה היא כוללנית, של תפקוד בחמישה תחומים שהם ליבת הערכים של דרוקר: שביעות רצון הלקוח, מעורבות העובדים, פיתוח וחדשנות, אחריות חברתית ואיתנות פיננסית.

לפי הדירוג הראשון הזה, אמזון היא החברה המנוהלת בצורה הטובה ביותר. במרחק קצר אחריה מדורגות אפל והחברה האם של גוגל, אלפאבית. אחריהן ברשימה מופיעות ענקיות הטק יבמ, מיקרוסופט, סיסקו ונבידיה, העולה החדשה בעמק הסיליקון. העשיריה הפותחת כוללת גם כוכבות מהדור הישן, ג'ונסון אנד ג'ונסון, במקום הרביעי ופרוקטר אנד גמבל במקם השישי (יחד עם מיקרוסופט) ואת M3 (מספר 8), החברה שמאחורי פתקי ההודעות הנדבקים והתחבושות והאגד (פלסטר) אייס.

כדי למדוד את הצלחת עסק בכל ממד, מכון דרוקר מדד איך החברות מדורגות ב-37 מדדים שונים, מנתחי שוק עד בקשות לרישום פטנטים ודירוג העובדים את החברה (באתר Glassdoor). החברות בדירוג 250 הטובות בניהול הן בעלות הציונים הגבוהים ביותר מבין 608 חברות שנסקרו בסתיו 2016. הן השתייכו למדד 500 S&P או לרשימת פורצ'ן 500, או ששווי השוק שלהן עלה על 10 מיליארד דולר.

10 החברות עם הניהול המוצלח ביותר
 10 החברות עם הניהול המוצלח ביותר

ההצלחה של הטק

מדוע כה הרבה מהשמות הגדולים בטק - שחלקם אפילו לא היו קיימים לפני שלושה עשורים - מדורגים ברשימת 250 החברות הטובות ביותר?

באופן כללי, חברות הטק שבצמרת קיבלו דירוגים גבוהים בכל חמש הקטגוריות העיקריות של דרוקר, והיו בין 15%-20% העליונים בכל דירוג מבין 608 החברות שנסקרו על ידי המכון.

אמזון, אפל ואלפאבית בולטות לטובה במונחי חדשנות ושביעות רצון לקוחות מפני שכה הרבה מוצרים שלהן - מפלטפורמות מחשוב ענן דרך סמארטפונים ועד התחומים החדשים של רחפנים וכלי רכב אוטונומיים - מעצבים מחדש תעשיות שלמות וכן התנהגות חברתית.

חברות טק כמו אלפאבית ומיקרוסופט גם מנתבות למיקור חוץ חלק גדול מהעבודה החזיתית שלהן. העובדים שנשארים נוטים להיות בעלי שכר גבוה וליהנות מהטבות נדיבות, וזהו כנראה גורם בדירוג הגבוה שהעובדים נותנים לחברות הללו, אומר ריק וורצמן, מנהל מכון מון לחברה אנושית מתפקדת במכון דרוקר. "כוח העבודה של החברות הללו הוא מנצח בכלכלת הידע", לדבריו.

חברת כריתת עצי היער וויירהויזר, שלא ידועה מחוץ לתעשיית העץ והיער, והיא ממדינת וושינגטון, היא כוכבת בפני עצמה. דווקא חברה זו מדורגת במאיון העליון במונחי חדשנות, ותופסת את המקום ה-17 בדירוג הניהול הכולל.