טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל; הורה על העברת השגרירות

נשיא ארה"ב הכיר בירושלים כבירת ישראל ■ טראמפ: "הורתי למחלקת המדינה להיערך להעברת השגרירות לירושלים" ■ אבו מאזן: ארה"ב אינה יכולה להמשך לתווך בסכסוך

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

הנשיא טראמפ הכריז הלילה שארה"ב רואה בירושלים את בירתה של ישראל, והכרזתו על כך ניתנת הלילה כדי לתת ביטוי למצב האמיתי בשטח, בו בית המשפט העליון, הכנסת ומשרדי הממשלה של ישראל כולם פועלים ונמצאים בירושלים.

נאום ירושלים של טראמפ, הוכן מראש ושודר בשידור חי בכל רשתות השידור בארה"ב. טראמפ הודיע שהוא יורה למחלקת המדינה להתחיל להעביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. מדובר באחת מהבטחות הקמפיין המשמעותיות של טראמפ עליהן חזר בנאומיו ושאף לכך במהלך השנה האחרונה.

בפתח הדברים אמר טראמפ: "כאשר נכנסתי לתפקיד הבטחתי ראיה מפוקחת על הנושאים. אי אפשר לגשת לאותם הבעיות עם הגישות שנוסו ונכשלו. אני אציע היום גישה חדשה ושונה לסכסוך הישראלי פלסטיני. בשנת 1995 הקונגרס האמריקאי חוקק את חוק העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, החוק אושר פעם נוסף לפני חצי שנה על ידי 90 סנטורים.

"כל הנשיאים, חתמו על ׳כתב הויתור׳ וסירבו להעביר את השגרירות ולהכיר בירושלים שהיא בירת ישראל. אך אחרי 2 עשורים של חתימה על ויתורים, לא התקרבו שלום. ולכן החלטתי שהגיע הזמן להכיר בכך שירושלים היא הבירה של מדינת ישראל. נשיאים לפני הבטיחו זאת במהלך הקמפיינים, אך לא יישמו זאת. אני מכריע היום שזהו האינטרס של ארה"ב. ומוסיף שלכל מדינה יש את הזכות להכרה בבירה שלה.

"ירושלים היא היום הבית של שרי ישראל, הכנסת, בית המשפט העליון מקום מגוריו של ראש ממשלת ישראל. במשך עשרות שנים, מנהיגים אמריקאיים פוגשים את ראשי המדינה בירושלים, כפי שעשיתי גם אני לפני כחצי שנה. ירושלים היא הלב של אחת הדמוקרטיות המוצלחות ביותר בעולם. במשך 7 עשורים הישראלים בנו מדינה חופשית עבור יהודים, נוצרים ומוסלמים ומקום בו כולם רשאים להתפלל לאלוהיהם. 

"ירושלים תישאר המקום בו היהודים יתפללו בכותל המערבי, הנוצרים ימשיכו ללכת בדרכו של ישו והמוסלמים יתפללו במסגד על הר הבית. החלטתי היום אינה פחות יותר מאשר ההכרה במצב הקיים. ולכן, בהמשך לחוק שעבר לפני 22 שנים, אני מורה למחלקת המדינה להעביר את השגרירות. התהליך של שכירת בנאים וארכיטקטים יתחילו מיד בתהליך ויבנו מבנה מפואר אשר יהיה פאר לשלום.

"יחד עם זאת אני מוסיף, אני ממשיך לרצות בתהליך השלום והסכם שלום. אני לא נוקט היום שום החלטה בנוגע להסכם הסופי בין הצדדים. זה החלטת הצדדים. ארה"ב נותרת מחויבת מאוד להסכם שלום שהוא מקובל על שני הצדדים. אני מתכוון לשעות ככל שאוכל לגרום לצדדים להגיע להסכם כזה. אין ספק שירושלים היא נושא רגיש ומורכב. ארה"ב תומכת בפתרון שתי המדינות, אם זה מקובל על שני הצדדים.

"אני קורא לכל הצדדים לנקוט בזהירות. התקווה הגדולה שלנו היא להגיע לשלום באיזור. אני מודיע היום שהממשל שלי מחויב לשלום ובטחון באיזור. אני מבין שיהיו כאלה שלא יסכימו לדברים שלי היום, אבל אני מקווה שנגיע בסוף הדרך למצב של שלום. השלום חייב להיות בהישג ידיהם של מי שרוצה להגיע אליו. אני קורא היום למתינות, שלום ואחווה. מה שצריך להוריש לילדים שלנו הוא הסכמה ולא קונפליקטים. היום תנו לנו להקדיש את עצמנו לעתיד של הבנה ושיתוף פעולה. בוא נניח את חילוקי הדעות בצד ונפתח את הראש להזדמנויות חדשות. אני קורא לכל המנהיגים באיזור להצטרף אלינו בקריאה החדשה לשלום מתמשך באיזור".

בשעות של לפני הנאום, תדרכו בכירים בבית הלבן את התקשורת כי הממשל מודע לכך שההודעה עשויה לגרום לאי יציבות באיזור ול"הסיט את תהליך השלום מן המסלול למשך תקופה מסוימת".

מחלקת המדינה האמריקאית הוציאה הנחיה מיוחדת לשליחיה באיזור המזרח התיכון להיות עירניים במיוחד למהומות שעשויות להתעורר בעקבות ההכרזה. 

התגובות במערכת הפוליטית הישראלית

המערכת הפוליטית הישראלית הגיבה במהירות ובעוצמה לנאומו של הנשיא טראמפ. ראש הממשלה נתניהו פרסם קטע וידאו ובו בירך והודה לטראמפ על הנאום.

"ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל... הנשיא טראמפ, אנחנו מודים לך על החלטתך הצודקת והאמיצה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהתחיל בהכנות לפתיחת השגרירות האמריקאית כאן. אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה של ארה"ב".

נתניהו הוסיף שהצהרתו של הנשיא טראמפ "מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות. והאמת הפשוטה והמציאות היא זו - לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל".

עוד אמר נתניהו: "לכל שכנינו אני מבקש להבהיר.נמשיך לשמור על הסטאטוס קוו בירושלים ובהר הבית ועל חופש הפולחן המלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו. אדוני הנשיא, ההיסטוריה והעם היהודי תמיד יזכרו לך את החלטתך האמיצה ביום הזה. תודה לך".

הנשיא ריבלין פרסם הודעה המברכת את הנשיא טראמפ: "אין מתנה יפה וראויה מזו במלאות 70 שנים להקמת מדינת ישראל. במשוך היובל, ובמלאת חמישים שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה. לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום - שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ אמר: "זהו יום היסטורי למדינת ישראל! השבוע, לפני 68 שנה הכריז ראש הממשלה המנוח דוד בן גוריון כבירת הנצח של ישראל. והערב, בסמליות ייחודית נשיא ארצות-הברית, ידידתנו הגדולה מכריז לראשונה על הכרה אמריקאית היסטורית בירושלים- בירת העם היהודי מזה 3000 שנה כבירתה של מדינת ישראל".

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי אמר "אני מברך על ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. ההורים שלי, כמו עוד רבים אחרים, חלמו להגיע לירושלים, סמל העם היהודי ולא המתינו להכרה אמריקאית לקשר שלנו לעיר. חשוב שההכרזה האמריקאית תלווה בצעדים בוני אמון משני הצדדים שיחזירו את התקווה למזרח התיכון ויתניעו בחזרה את תהליך השלום".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "הגיע הזמן שכל העולם יכיר בירושלים המאוחדת כבירת מדינת ישראל. לא קובעים מדיניות על פי איומים והפחדות. אם הטיעון היחיד נגד העברת השגרירות הוא אלימות, זה רק מוכיח כי זה הדבר הנכון לעשות".

תוספת, יו"ר הכנסת יולי אדלשטין בירך אף הוא: "ירושלים הייתה ותשאר בירתנו הנצחית, אבל עכשיו יש גם הכרה. אני ודאי מברך על הודאת נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, וקורא לכל המדינות שרואות את עצמן ידידות מדינת ישראל, ללכת בעקבות נשיא ארה"ב. אזרחי ישראל, עלינו להאמין בצדקת דרכנו ולא להיבהל מאיומים".

במר"צ, הגיבה ח"כ מיכל רוזין. לדבריה "ממשל טראמפ סיים את תפקידה ומעמדה ההיסטורי של ארה"ב, כמגשרת בין ישראל לבין הפלסטינים. הכרה אמתית ובת קיימא בירושלים כבירת ישראל הייתה צריכה להתקבל בליווי החלטה על הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. ההצהרה הנוכחית פוגעת בהסדר עתידי אפשרי ולכן בוגדת דה-פקטו בחזון הציוני שעל ערכיו הוקמה מדינת ישראל".

התגובות בעולם

נשיא צרפת עמנואל מקרון הגיב לנאום טראמפ: "צרפת אינה תומכת בהחלטה האמריקאית. צרפת תומכת בפתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין, זו לצד זו בשלום ובטחון עם ירושלים כבירה של שתי המדינות. עלינו לתת עדיפות לפיוס ודיאלוג".

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה הערב שהיא מתנגדת להודעת הנשיא טראמפ. "אנחנו לא מסכימים עם החלטת ארה"ב להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בה כבירת ישראל לפני הסכם קבע עם הפלסטינים. אנחנו סבורים שאין זה מועיל, מבחינת סיכויי השלום באיזור. שגרירות בריטניה תישאר בתל-אביב" נאמר בהודעת מיי.

היא הוסיפה שבריטניה דבקה בעמדתה ארוכת השנים: "מעמד ירושלים צריך להיקבע בהסכם בין הישראלים לפלסטינים, וירושלים צריכה להיות הבירה המשותפת של ישראל ושל פלסטין העתידית. בהתאם להחלטות מועצת הביטחון הרלוונטיות, אנו רואים במזרח ירושלים חלק מהשטחים הפלסטיניים הכבושים" לשון ההודעה.

מיי ציינה כי גם בריטניה רוצה להביא לקץ הסכסוך וכהיא מברכת על מחויבות טראמפ לפתרון בין שני הצדדים. "נעודד את האמריקאים להגיש את הצעותיהם המפורטות להסדר… אנו קוראים לכל הצדדים לעבוד יחד כדי לשמור על רגיעה".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה אף היא שאינה תומכת בהחלטת האמריקאים "כיוון שהמעמד הסופי של ירושלים צריך להיות כפוף למו"מ כחלק מפתרון 2 המדינות"

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית אמר כי ארה"ב אינה יכולה להמשיך לתווך בסכסוך. "ההצהרה של ארה"ב מנוגדת לחוק הבינלאומי ומפרה את כל כל ההסכמים הבינלאומיים".