גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יפצה נוסעים שטיסתם בוטלה - הסוכן או חברת התעופה?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו פיצוי של יותר מ-11,000 שקל מחברת התעופה טורקיש איירלינס ומאתר סמארטאייר

מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס
מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס

מי אמור לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה? האם חברת התעופה שביטלה את הטיסה אך עדכנה מראש את סוכנות הנסיעות? האם סוכנות הנסיעות שלא הודיעה לנוסעים במועד? או שמא שתיהן ביחד? בנושא זה דן בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאור תביעה שהוגשה נגד טורקיש איירליינס ואתר סמארטאייר על-ידי זוג נוסעים שרק עם הגיעם לשדה התעופה בבוסטון גילו כי טיסתם בוטלה.

בית המשפט קבע כי שתי החברות, בחלוקה של 30% (טורקיש) ו-70% (סמאראייר), יפצו את הנוסעים בסך כולל של 11,340 שקל.

הדיון שערכה הרשמת הבכירה עדי בר-טל התמקד כאמור בסוגיה על מי משתי הנתבעות - חברת התעופה או האתר בו נרכש הכרטיס - לפצות את הנוסעים.

ומעשה שהיה כך היה: הנוסעים רכשו דרך אתר סמארטאייר שני כרטיסי טיסה הלוך-חזור בקו תל-אביב-בוסטון, עם עצירת ביניים באיסטנבול, וזאת באמצעות טורקיש איירליינס. טיסת ההלוך התקיימה במועד, וטיסת החזור תוכננה להתקיים ב-25.10.2016 בשעה 23:30.

עם הגעת הנוסעים לנמל התעופה התברר במפתיע כי טיסת החזור בוטלה. נציג של טורקיש איירליינס, שהגיע למקום רק כשעה לפני ההמראה המתוכננת, הציע לזוג להמריא בטיסה חלופית בעוד 6 ימים - מה שלא היה ריאלי מבחינתם. למחרת היום הזמינו דרך סמארטאייר טיסת חזור לאותו היום, קרי יום אחרי המועד המתוכנן, והשניים הגיעו ארצה בעיכוב של יממה מהמועד המתוכנן.

החוק קובע כי לנוסעים מגיע פיצוי - אולם על מי מוטלת האחריות?

טורקיש איירליינס טענה כי מי שצריך לשאת בפיצויים הוא האתר דרכו בוצעה ההזמנה, משום שחודש לפי מועד טיסת החזור המתוכננת הודיעה טורקיש על ביטול הטיסה מסיבות תפעוליות. טורקיש טענה כי שלחה על כך הודעה לסמארטאייר ואף סיפקה כרטיסי טיסה חלופיים לבני הזוג.

עוד טענה חברת התעופה כי מי שצריך לעמוד בקשר עם הנוסעים היא סוכנות הנסיעות, במקרה הזה סמארטאייר. כן נטען כי פרטי הנוסעים לא הוזנו כראוי בעת ההזמנה, כך שם לו רצתה - לא יכלה ליצור קשר ישירות עם הנוסעים. עוד נטען כי הנוסעים יכלו לחסוך מעצמם את הנסיעה לשדה התעופה אילו היו בודקים מראש את לוח ההמראות.

סמאטראייר, מצידה, טענה כי האחריות לביטול הטיסה מוטלת על חברת התעופה, וכי טורקיש אמנם הודיעה לה מראש על ביטול הטיסה, אולם ההודעה לא נחזתה על-ידי סוכנות הנסיעות, וטורקיש התרשלה בכך שלא וידאה כי ההודעה אכן התקבלה. גם כאן נטען כי על הנוסעים, כפי שגם גורסים המסמכים עליהם הם חתומים, צריכים היו לבדוק טרם הגעתם לשדה התעופה שינויים אפשריים בלוח הטיסות, מה שילו לגלות גם אילו היו מבצעים צ'ק-אין מוקדם.

כאמור, הרשמת הבכירה דנה בסוגיה מי האחראי למחדל ומה שיעור הפיצוי שלו זכאים התובעים, תוך שמתחה ביקורת על התנהלות שתי הנתבעות. ראשית טענה הרשמת כי טורקיש הסתפקה במשלוח הודעה על ביטול הטיסה לסוכנות הנסיעות, מבלי לוודא כי הנוסעים קיבלו הודעה זו, בבחינת "שגר ושכח", כאשר היא מחדדת כי החוק קובע מפורשות כי נטל ההוכחה לכך שהנוסע ידע אודות השינוי במועד הטיסה מוטל על המוביל (כלומר על חברת התעופה) ולא על גורם אחר.

את רשלנות סמארטאייר היא סיכמה בשני אופנים: ראשית, אי-הזנה מלאה של פרטי הנוסעים בעת ההזמנה; ושנית, אי-יידוע הנוסעים על שינוי מועד הטיסה בהתאם להודעה ששיגרה אליה טורקיש.

לדבריה, "סוכנות הנסיעות אינה מהווה מתווך בלבד. עליה להעביר מידע ללקוחותיה ולהבטיח כי השירות אכן יסופק להם, בהתאם להזמנתם... סוכנות הנסיעות לא איתרה את הבעיה ולא מנעה את המחדל במשך קרוב לחודש ימים. סוכנות הנסיעות לא פעלה כלל כמצופה מסוכנות נסיעות סבירה בממשק שהיא מקיימת אל מול הלקוח".

באשר לטענה כי אילו היו מבצעים הנוסעים צ'ק-אין מראש ,הם היו מגלים בדבר שינוי מועד הטיסה, פסקה בר-טל כי "אם התובעים היו מבצעים צ'ק-אין יום לפני הטיסה, הדבר היחיד שהיה נחסך מהם הוא ההגעה לשדה התעופה. צ'ק-אין מבוצע כ-24 שעות לפני הטיסה, כך שהוצאותיהם, הזכות לקבלת פיצוי סטטוטורי ועוגמת-הנפש של התובעים לא היו נחסכים. החיסכון היחיד היה בהוצאות הנסיעה לשדה התעופה... במצב דברים זה איני סבורה כי לתובעים אשם תורם, ובכל מקרה אין הוא מפחית מהפיצוי הסטטוטורי לו הם זכאים".

אמנם הנוסעים קיבלו כרטיסי טיסה חלופיים, אולם לא קיבלו שירותי סיוע, לרבות לינה והסעות לאור ביטול הטיסה. מכאן שלפי חוק התעופה (חוק טיבי) ובהתאם למרחק הטיסה, הרשמת קבעה כי כל נוסע יקבל פיצוי של 3,070 שקל. אל הסכום הזה הוסיפה לשני הנוסעים (יחד) עוד 4,000 שקל כפיצוי לדוגמה, שמטרתו בעיקר להרתיע את החברות מהפרת החוק ולעודד צרכנים לממש זכויותיהם. הפיצוי, כך פסקה, יעמוד על 10,140 שקל, כאשר 30% ממנו תישא טורקיש איירליינס, ו-70% תישא סמארטאייר. בנוסף ישלמו שתי הנתבעות סכום של 1,200 שקל כהוצאות משפטי וכיסוי ייעוץ משפטי שקיבלו התובעים (ת"ק 61967-02-17). 

עוד כתבות

תחנת כוח גיאותרמית באיסלנד/ צילום: רויטרס, Ints Kalnins

שימור הסביבה או תמיכה במחשבים? איסלנד מחשבת מסלול

האי הצפוני מושך אליו עוד ועוד חברות שמקימות בו מרכזי נתונים ענקיים, שנהנים מהאקלים הקריר ומהזרמים הגיאותרמיים ● התיאבון המתרחב לחשמל גורם למחוקקים לחשוש מפגיעה בנופי המדינה, שהם הבסיס לתעשיית התיירות

מונית של פיק אפ / צילום: יחצ

אפליקציית המוניות PickUp תציע מודל קואופרטיבי לנהגים

התחרות באפליקציות להזמנת מוניות עולה מדרגה ● אפליקציית הזמנת המוניות PickUp הושקה לפני חודש חודש בלבד ● בעלי החברה יחלקו עם האגודה השיתופית שתהיה בבעלות הנהגים לפחות 40% ממניות החברה

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

ההיסטוריה חוזרת: הפחתת דירוג לחברת ההלוואות מדלי

S&P מעלות: "הורדת הדירוג משקפת את המשך החולשה בביצועי תיק ההשקעות של מדלי, המשתקפת בשיעור גבוה של חובות שאינם צוברים הכנסה"

דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

דוד רוזן ממליץ: שוטרים שהורשעו בעבירות שיבוש יפסיקו לשרת

ההמלצה מגיעה בעקבות בדיקה פרטנית שביצע רוזן בתלונה שהגיש עורך דין שייצג אדם שהותקף על ידי שוטר, אשר הוא ושותפתו שיקרו בדו"ח הפעולה שלהם באשר לפרטי האירוע

אורי שוורץ, רשות הגבלים / צילום: שלומי יוסף

רשות ההגבלים מערימה קשיים על מיזוג מזרחי ואגוד

הרשות הציגה באחרונה לצדדים בעסקה נתונים לפיהם 6,000 לקוחות עברו בשנה האחרונה לבנק אגוד, מה שמראה שהבנק תורם לתחרות ● אם המיזוג לא יאושר, הצדדים צפויים לערער לבית הדין

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

בני המקום במחיר למשתכן: הטבה, עיוות או כורח המציאות

בהגרלה הגדולה האחרונה של דירות מחיר למשתכן יועדו 2,057 דירות לבני מקום, אבל הם לא מיהרו להגיע, ורק 1,449 בני מקום זכו ● אולי הגיע הזמן לחשוב מחדש על מנגנון שמעדיף רק בני אותה עיר ● פרויקט מיוחד לרגל ועידת ישראל לנדל"ן

ריד הייסטינגס / צילום:Netflix

מנכ"ל נטפליקס ל"גלובס": "אין לנו תוכנית להעלות מחירים או לשלב פרסומות בתוכן"

ריד הייסטינגס, מייסד ומנכ"ל נטפליקס, בשיחה עם שליח "גלובס" לכנס הגלובלי של החברה ברומא: "היינו החלוצים של התחום הזה וכעת כל גאפ"א - גוגל, אפל, פייסבוק, אמזון - יוצרים תוכן ודולקים בעקבותינו" ● "לא נעשה חדשות, ספורט ומוזיקה" ● הכתבה המלאה תתפרסם ביום חמישי

עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד

המשטרה: להעמיד לדין את סגן ראש עיריית ראשל"צ לשעבר

עפ"י החשד, בהיותו ראש האגף לתרבות חרדית בעיריית ראשל"צ, אריה כהן אישר הזמנות להפקת אירועי תרבות והציג לעירייה חשבוניות בסכומים גבוהים מאלה שהוצאו בפועל ● חשוד בקבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור ורישום כוזב במסמכי תאגיד

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

כאב ראש החדש של המשקיעים: פחות נזילות

למשקיעים קשה יותר כיום לנהל מסחר בכמה שוקי הון, וההתפתחות הזאת מחלישה את יכולתם לגייס כסף או להתגונן מפני ירידות חדות במניות

פטריק דרהי / צילום: רויטרס

קנס של 125 מיליון אירו לאלטיס במסגרת רכישת פורטוגל טלקום

נציבות האיחוד האירופי הטילה את הקנס על אלטיס, חברת-האם של הוט שבשליטת פטריק דרהי, לאחר שלא המתינה לאישור על השלמת העסקה לרכישת פורטוגל טלקום ב-2015 ● אלטיס דיווחה כי בכוונתה לערער על ההחלטה

עמי דניאל, הלורד ג׳ון בראון, מתן פל

מנכ"ל BP לשעבר ג'ון בראון מצטרף לדירקטוריון Windward

החברה הישראלית עוסקת בניתוח סיכונים ימיים, באמצעות מיפוי של כל המידע על התנועה הימית באוקיינוסים ובימים

מפגינים בעד ניטרליות הרשת/ צילום: Yuri Gripas רויטרס

ניטרליות הרשת בוטלה - והעולם שותק

בלי ששמנו לב, תם עידן בעולם האינטרנט: הכללים החדשים, שלא מחייבים עוד את הספקיות לנהוג בגולשים ובאתרים באופן שווה, נכנסו לתוקף בארה"ב ● ישראל לא צריכה לאמץ אותם

הנשיא טראמפ  / צילום: רויטרס

טראמפ: לאיראן יהיו בעיות גדולות אם תחדש מאמצי הגרעין

בתחילת פגישתו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, סרב טראמפ לומר אם יחדש את ההסכם הגרעיני עם איראן ● אנליסטים: אזהרתו לאיראן היא איתות לכך שהוא נוטה להטיל עליה סנקציות חדשות

אפי נוה / צילום: תמר מצפי

מה מפריע לאפי נוה - ולמי הוא באמת פנה כשתקף את סלינגר?

אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, אמר אתמול על הממונה על שוק ההון והביטוח שהיא "הגרועה בעולם", ושלכנס סוכני הביטוח הבא הוא יגיע רק כדי לוודא שפרשה ● מה בעצם מפריע לנוה? ● פרשנות

גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

הטבות טיסה לילדי עובדי אל-על? רק אם הם ילדים ביולוגיים

עד כה ילדיהם של עובדי אל-על היו זכאים לטיסות חינם עד גיל 50, אלא שעתה הגבילה החברה את ההטבה מגיל 21 ומעלה לילדים ביולוגיים בלבד ● אל-על: החברה מקפידה על קיום דיאלוג ענייני ורצוף בכל סוגיה שעולה, תוך הקפדה ושמירה על נהלי החברה

יאיר כץ / צילום: יוסי זליגר

טענות ותלונות על "מחטף" בבחירות הסוערות לוועד תע"א

יאיר כץ, שחשוד בפלילים, הוא המועמד המוביל לתפקיד של יו"ר התעשייה האווירית - תפקיד שאותו מילא אביו בעבר ● המתמודד מוטי פרץ: אם היו נערכות בחירות לכלל חברי הוועד, שאר המתמודדים היו נלחמים למען עצמם אך במצב הנוכחי הם מתגייסים לטובת משפחת כץ ● יאיר כץ: ""עובדי התע"א זקוקים וראויים לוועד מקצועי ומחויב"

חסרות תשתיות? הפתרון: בואו נקים עוד ועדה

אגף התקציבים נגד החשב הכללי? באוצר הבהירו הערב בעקבות הפרסום ב"גלובס" כי צוות התשתיות החדש שהוקם באגף התקציבים לא יתחרה בצוות העוסק בנושא בראשות החשב הכללי אלא יעבוד בכפיפות לו ● ויש גם צוות שלישי, שאותו מוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

נעילה אדומה בוול סטריט; הירידות התמתנו לקראת סוף המסחר

בגזרת הדוחות: קוקה-קולה ואלפאבית היכו את התחזיות ● המסחר נפתח במגמה חיובית אך עבר לירידות משמעותיות - הדאו ונאסד"ק ירדו בכ-1.7% ● אמזון עקפה את גוגל מבחינת שווי שוק והיא כרגע החברה השנייה בגודלה בעולם

איתמר בן מאיר / צילום: יונתן בלום

סבב מינויי סמנכ"לים חדשים בנתיבי איילון במסגרת ארגון מחדש

ענבר ניצני, טליה כהן וולף ואוהד דורפמן מונו לסמנכ"לים בחברת התחבורה ● המהלך מבוצע ע"י מנכ"ל החברה איתמר בן מאיר

שמוליק שם טוב, מנכ"ל ועדת המדרוג. החלפה תוך כשנתיים / צילום: תמר מצפי

ועדת המדרוג: שיטת מדידת הרייטינג של "החדשות" תשונה

בדיון שערכה אתמול הוועדה סוכם כי המכרז לבחירת מפעיל שיערוך מדידה שמשקללת גם נתוני צפייה באינטרנט ייצא לדרך בתוך שבועיים ● בנוסף, נקבע כי תוכנס שיטה חדשה למדידת הצפייה בתוכניות חברת "החדשות", שבהן נהנית כיום קשת מפער גדול מול רשת