גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יפצה נוסעים שטיסתם בוטלה - הסוכן או חברת התעופה?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו פיצוי של יותר מ-11,000 שקל מחברת התעופה טורקיש איירלינס ומאתר סמארטאייר

מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס
מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס

מי אמור לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה? האם חברת התעופה שביטלה את הטיסה אך עדכנה מראש את סוכנות הנסיעות? האם סוכנות הנסיעות שלא הודיעה לנוסעים במועד? או שמא שתיהן ביחד? בנושא זה דן בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאור תביעה שהוגשה נגד טורקיש איירליינס ואתר סמארטאייר על-ידי זוג נוסעים שרק עם הגיעם לשדה התעופה בבוסטון גילו כי טיסתם בוטלה.

בית המשפט קבע כי שתי החברות, בחלוקה של 30% (טורקיש) ו-70% (סמאראייר), יפצו את הנוסעים בסך כולל של 11,340 שקל.

הדיון שערכה הרשמת הבכירה עדי בר-טל התמקד כאמור בסוגיה על מי משתי הנתבעות - חברת התעופה או האתר בו נרכש הכרטיס - לפצות את הנוסעים.

ומעשה שהיה כך היה: הנוסעים רכשו דרך אתר סמארטאייר שני כרטיסי טיסה הלוך-חזור בקו תל-אביב-בוסטון, עם עצירת ביניים באיסטנבול, וזאת באמצעות טורקיש איירליינס. טיסת ההלוך התקיימה במועד, וטיסת החזור תוכננה להתקיים ב-25.10.2016 בשעה 23:30.

עם הגעת הנוסעים לנמל התעופה התברר במפתיע כי טיסת החזור בוטלה. נציג של טורקיש איירליינס, שהגיע למקום רק כשעה לפני ההמראה המתוכננת, הציע לזוג להמריא בטיסה חלופית בעוד 6 ימים - מה שלא היה ריאלי מבחינתם. למחרת היום הזמינו דרך סמארטאייר טיסת חזור לאותו היום, קרי יום אחרי המועד המתוכנן, והשניים הגיעו ארצה בעיכוב של יממה מהמועד המתוכנן.

החוק קובע כי לנוסעים מגיע פיצוי - אולם על מי מוטלת האחריות?

טורקיש איירליינס טענה כי מי שצריך לשאת בפיצויים הוא האתר דרכו בוצעה ההזמנה, משום שחודש לפי מועד טיסת החזור המתוכננת הודיעה טורקיש על ביטול הטיסה מסיבות תפעוליות. טורקיש טענה כי שלחה על כך הודעה לסמארטאייר ואף סיפקה כרטיסי טיסה חלופיים לבני הזוג.

עוד טענה חברת התעופה כי מי שצריך לעמוד בקשר עם הנוסעים היא סוכנות הנסיעות, במקרה הזה סמארטאייר. כן נטען כי פרטי הנוסעים לא הוזנו כראוי בעת ההזמנה, כך שם לו רצתה - לא יכלה ליצור קשר ישירות עם הנוסעים. עוד נטען כי הנוסעים יכלו לחסוך מעצמם את הנסיעה לשדה התעופה אילו היו בודקים מראש את לוח ההמראות.

סמאטראייר, מצידה, טענה כי האחריות לביטול הטיסה מוטלת על חברת התעופה, וכי טורקיש אמנם הודיעה לה מראש על ביטול הטיסה, אולם ההודעה לא נחזתה על-ידי סוכנות הנסיעות, וטורקיש התרשלה בכך שלא וידאה כי ההודעה אכן התקבלה. גם כאן נטען כי על הנוסעים, כפי שגם גורסים המסמכים עליהם הם חתומים, צריכים היו לבדוק טרם הגעתם לשדה התעופה שינויים אפשריים בלוח הטיסות, מה שילו לגלות גם אילו היו מבצעים צ'ק-אין מוקדם.

כאמור, הרשמת הבכירה דנה בסוגיה מי האחראי למחדל ומה שיעור הפיצוי שלו זכאים התובעים, תוך שמתחה ביקורת על התנהלות שתי הנתבעות. ראשית טענה הרשמת כי טורקיש הסתפקה במשלוח הודעה על ביטול הטיסה לסוכנות הנסיעות, מבלי לוודא כי הנוסעים קיבלו הודעה זו, בבחינת "שגר ושכח", כאשר היא מחדדת כי החוק קובע מפורשות כי נטל ההוכחה לכך שהנוסע ידע אודות השינוי במועד הטיסה מוטל על המוביל (כלומר על חברת התעופה) ולא על גורם אחר.

את רשלנות סמארטאייר היא סיכמה בשני אופנים: ראשית, אי-הזנה מלאה של פרטי הנוסעים בעת ההזמנה; ושנית, אי-יידוע הנוסעים על שינוי מועד הטיסה בהתאם להודעה ששיגרה אליה טורקיש.

לדבריה, "סוכנות הנסיעות אינה מהווה מתווך בלבד. עליה להעביר מידע ללקוחותיה ולהבטיח כי השירות אכן יסופק להם, בהתאם להזמנתם... סוכנות הנסיעות לא איתרה את הבעיה ולא מנעה את המחדל במשך קרוב לחודש ימים. סוכנות הנסיעות לא פעלה כלל כמצופה מסוכנות נסיעות סבירה בממשק שהיא מקיימת אל מול הלקוח".

באשר לטענה כי אילו היו מבצעים הנוסעים צ'ק-אין מראש ,הם היו מגלים בדבר שינוי מועד הטיסה, פסקה בר-טל כי "אם התובעים היו מבצעים צ'ק-אין יום לפני הטיסה, הדבר היחיד שהיה נחסך מהם הוא ההגעה לשדה התעופה. צ'ק-אין מבוצע כ-24 שעות לפני הטיסה, כך שהוצאותיהם, הזכות לקבלת פיצוי סטטוטורי ועוגמת-הנפש של התובעים לא היו נחסכים. החיסכון היחיד היה בהוצאות הנסיעה לשדה התעופה... במצב דברים זה איני סבורה כי לתובעים אשם תורם, ובכל מקרה אין הוא מפחית מהפיצוי הסטטוטורי לו הם זכאים".

אמנם הנוסעים קיבלו כרטיסי טיסה חלופיים, אולם לא קיבלו שירותי סיוע, לרבות לינה והסעות לאור ביטול הטיסה. מכאן שלפי חוק התעופה (חוק טיבי) ובהתאם למרחק הטיסה, הרשמת קבעה כי כל נוסע יקבל פיצוי של 3,070 שקל. אל הסכום הזה הוסיפה לשני הנוסעים (יחד) עוד 4,000 שקל כפיצוי לדוגמה, שמטרתו בעיקר להרתיע את החברות מהפרת החוק ולעודד צרכנים לממש זכויותיהם. הפיצוי, כך פסקה, יעמוד על 10,140 שקל, כאשר 30% ממנו תישא טורקיש איירליינס, ו-70% תישא סמארטאייר. בנוסף ישלמו שתי הנתבעות סכום של 1,200 שקל כהוצאות משפטי וכיסוי ייעוץ משפטי שקיבלו התובעים (ת"ק 61967-02-17). 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

מערכת יירוט הרחפנים של אלביט ומל"טים סיניים מול ישראליים בצפון אפריקה

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"