התקדמות במגעים למכירת מפעל נגב קרמיקה בירוחם לדונרשטיין

גורם המקורב לדונרשטיין: "אם המו"מ יוביל לרכישת המפעל - זכויותיהם של כ-140 העובדים יישמרו" ■ אמש נחתם הסכם סודיות בין הצדדים

שמואל דונרשטיין / צילום: יונתן בלום
שמואל דונרשטיין / צילום: יונתן בלום

נפתח המו"מ בין התעשיין שמואל דונרשטיין, הבעלים של רב-בריח, לבין הנהלת קבוצת נגב קרמיקה, שבבעלותה המפעל שבירוחם שעומד לפני סגירה ומועסקים בו 138 עובדים.

מחר (ו') דונרשטיין צפוי לבקר במפעל שסגור מזה כחודשיים, מאז שהנהלת החברה הודיעה על כוונתה להפסיק את הפעילות בו ולפטר את עובדיו בשל חוסר כדאיות בייצור המקומי לעומת עלויות היבוא הזולות של אריחי פורצלן. בתחילת השבוע הבא יבדקו נציגיו של דונרשטיין נתונים כספיים הקשורים למפעל, ויקיימו בדיקות כלכליות שעל-פי תוצאותיהן יוחלט על המשך המהלכים. ההליך כולו יעשה בפיקוח של ביה"ד הארצי לעבודה, וזאת מתוקף סיכום במסגרתו פיטוריהם של עובדי המפעל נדחו עד לתחילת מארס 2018. דחיית הפיטורים נועדה לאפשר את המשך תשלום המשכורות לעובדים, ובו-זמנית הנהלת נגב קרמיקה וקרן ההשקעות ויולה, שמחזיקה בחברה לצד ההסתדרות ומשרד הכלכלה והתעשייה, ירכזו מאמץ בניסיון לקדם את מכירת המפעל. לפי אותו סיכום, בתחילת מארס העובדים יפוטרו, ואם עד מועד זה יימצא רוכש - הם ייקלטו לעבודה על-ידו.

עוד סוכם, כי במצב שבו ימצא רוכש למפעל עד סוף השנה, העובדים יקבלו בונוס מכירה בגובה של 3 מיליון שקל; ואם ימצא רוכש עד חודש פברואר, גובה הבונוס ירד ל-2 מיליון.

גורם שמקורב לדונרשטיין אמר ל"גלובס" כי במקרה שיחליט לרכוש את המפעל הוא מתכוון לקיים בו ייצור מלא ולעמוד על הזכות של רב-בריח למכור את התוצרת לכלל הגורמים בשוק, ולא להיות ספק בלעדי של רשת החנויות של קבוצת נגב. זאת, לצד הדרישה להורדת עלויות ייצור ותפעול, כמו הפחתת ארנונה, עלויות אנרגיה ועוד. לדברי הגורם, "אלה הסדרים שיעשו מול משרד הכלכלה ומול מועצת ירוחם. כל גורם רלוונטי יידרש להתגייס ולסייע לפתרון המשבר, כי זה או לעזור להצלת המפעל או לסגור אותו. כל הגורמים צריכים לראות לנגד עיניהם את המשך תעסוקתם של כ-140 עובדים, וזה הרבה יותר חשוב מלהסתכל כל הזמן רק על החור שבגרוש".

"גלובס" חשף בשבוע שעבר כי דונרשטיין מתעניין ברכישת המפעל, אך הנהלת נגב קרמיקה לא סיפקה לו נתונים אודות מצבו הכספי. מנגד, הנהלת נגב טענה כי הנתונים נמסרו לו כבר לפני כשבועיים וחצי. עוד נודע, כי על-פי התוכנית של דונרשטיין, במקרה שהמו"מ יוביל לעסקה, תשמר מצבת כוח האדם הנוכחית וכך יישמרו גם הזכויות שהעובדים צברו במשך שנות עבודתם.

לקראת המו"מ בין הצדדים שצפוי לצבור תאוצה בימים הקרובים, חתמו אמש דונרשטיין ונגב קרמיקה על הסכם סודיות, זאת כדי לחשוף אותו לנתונים כספיים הקשורים למצב המפעל ולבחון היתכנות לייצור תוצרת באופן שיאפשר לחברה להתחרות לפחות בחלק מהשוק המקומי ובשווקים בעולם.

יש לציין כי הנהלת קבוצת נגב וקרן ויולה טענו בחודשיים האחרונים כי בשל מחירי היבוא של אריחי פורצלן, שנמוכים יותר ממחירי הייצור, אין למפעל בירוחם זכות קיום. נציגי קרן ויולה אף הביעו נכונות להעביר את המפעל למדינה בלי כל תמורה, וזאת בזמן שימשיכו להחזיק ברשת החנויות של נגב הפרוסה ברחבי הארץ. הרוב המוחלט של המוצרים שנמכרים בחנויות הרשת מיובאים.