ראשל"צ לא לבד: הרשויות המושחתות שזכו באות הניהול התקין

בשנים האחרונות הוענקו פרסים על ניהול תקין גם לר"ג, אשדוד, אלעד, אור-יהודה ונצרת עילית - בכולן התבררה בהמשך פרשת שחיתות ■ משרד הפנים עקב פניית "גלובס" על מועמדות נתניה וראשל"צ לפרס השנה: "השר ישקול להשהות הפרס עד בירור הדברים"

צבי בר / צילום: שלומי יוסף
צבי בר / צילום: שלומי יוסף

סימני שאלה עולים בימים האחרונים סביב התנהלות עיריית ראשון-לציון ובכיריה. מתברר כי בשנים האחרונות קיבלה העירייה 5 פעמים את אות הניהול התקין ממשרד הפנים - כך פרסמנו אתמול (ד') ב"גלובס". אלא שמבדיקה מעמיקה יותר עולה כי מדובר בתופעה: משרד הפנים העניק בשנים האחרונות פרסים על ניהול כספי תקין גם לעיריות רמת-גן, אשדוד, אלעד, אור-יהודה, נתניה ונצרת עילית, שבדומה לראשון-לציון - כולן התגלו ונחקרו, או עדיין נחקרות, פרשות שחיתות.

בשנת 2012, ולא בפעם הראשונה, קיבלה עיריית רמת-גן, בראשות ראש העיר דאז, צבי בר, את פרס הניהול הכספי התקין של שר הפנים. חלפו כ-. שנים, ובר הורשע בלקיחת שוחד בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל מיזמי נדל"ן שפעלו בעירו ונשלח ל-3 שנות מאסר.

בדצמבר 2016 גזר השופט דוד רוזן שנתיים מאסר בפועל ותשלום פיצוי בסך 30 אלף שקל על ראש עיריית אור-יהודה לשעבר, דוד יוסף. יוסף הורשע בביצוע עבירות מרובות של הטרדה מינית, מעשים מגונים, שימוש לרעה בסמכות, גניבה בידי עובד ציבור ומרמה והפרת אמונים.

בשנים 2013 ו-2014, זכתה בפרס הניהול התקין גם עיריית אשדוד. גם כאן התברר כי החגיגה הייתה מוקדמת: באפריל האחרון התברר כי הפרקליטות צפויה להעמיד לדין בכירים בעיריית אשדוד, לצד יזמים וקבלנים שפעלו בעיר, בשל מעורבות לכאורה בפרשות שוחד של מיליוני שקלים.

לדברי הפרקליטות, בין השנים 2005-2006, מ"מ ראש העיר, עמרם כנפו, וחבר מועצה לשעבר בשם יצחק דרי, הקימו כל אחד עסק לייעוץ ליזמים בתחום הנדל"ן, וקיבלו מהיזמים ומהקבלנים כסף בתמורה לקידום פרויקטים.

עיריית היישוב החרדי אלעד זכתה בפרס המינהל התקין של משרד הפנים בשנים 2013-2014. אלא שבשנת 2013 עצרה המשטרה בכירים בעירייה בחשד לשוחד. בשנת 2011 זכתה בפרס המינהל התקין גם עירית נצרת עילית, בראשות שמעון גפסו שכיהן כראש עיר עד 2015. כבר הבנתם את העיקרון - גפסו הורשע ב-19 בפברואר 2015 בלקיחת שוחד. 

מפת שחיתויות
 מפת שחיתויות

בימים הקרובים צפוי משרד הפנים להודיע על העיריות והמועצות שיקבלו את פרס המינהל התקין לשנת 2017. לפי מידע שבידי "גלובס", למרבה האבסורד, עיריות ראשון-לציון ונתניה עומדות בקריטריונים של משרד הפנים לקבלת פרס מינהל תקין גם לשנת 2017. עם זאת, לאורן של החקירות המתנהלות בימים אלה נגד בכירי שתי העיריות הללו, סביר להניח שהמשרד לא יתבזה בהענקה של פרסי מינהל תקין להן בעת הנוכחית. בעקבות פניית "גלובס" נמסר ממשרד הפנים כי השר ישקול להשהות את מתן הפרס על ניהול תקין עד לבירור הדברים בידי הגורמים האמונים.

משרד הפנים נמסר בתגובה לשאלת "גלובס" כי "גם עמידה בקריטריונים הבסיסיים אינה ערובה למתן הפרס. בהיוודע או עם פרסומם של ממצאים המעידים על התנהלות שאינה תקינה ברשות המקומית, ישקול השר להשהות את מתן הפרס על ניהול תקין עד לבירור הדברים בידי הגורמים האמונים. פרס ניהול תקין מבוסס על נתונים העולים מהדו"ח המבוקר של הרשות המקומית. השנה, פרס 2017 ניתן על סמך הנתונים בדו"ח מבוקר לשנת 2016".

ניהול תקין
 ניהול תקין