גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו צריכים לקום לעבודה, והם עושים פארטיות ממול"

תושבי תל-אביב מרגישים ששטף התיירים הזרים "גונב" להם את העיר ומעלה את המחירים ■ עיריית ת"א מכירה בבעיה, אך מגלגלת אותה אל המדינה

תיירים בתל אביב./ צילום: שלומי יוסף
תיירים בתל אביב./ צילום: שלומי יוסף

לאחרונה נפתח בפייסבוק דף חדש של תושבים המוחים כנגד ריבוי התיירים במרכז העיר תל-אביב. תוך פחות משבוע הצטרפו לקבוצה 300 איש והדיון שמתקיים שם אינטנסיבי ומבטא בעיקר מצוקה ותסכול. כבר אי-אפשר להתעלם מכך שאזור מסוים בתל-אביב משנה את אופיו, וכי יש לכך השלכות אורבניות, נדל"ניות, חברתיות ותרבותיות.

במשרד התיירות, ברשות המסים ובעיריית ת"א-יפו מודעים לעניין, אבל כמו תמיד, אף אחד לא באמת לוקח אחריות על המצב.

חגית אוריין, פעילה חברתית ותיקה ומי שהקימה את הדף "מרכז ת"א ו-AIRBNB - שכונת תושבים או שכונת משקיעי חוץ", מתגוררת בקצה הדרומי של רחוב בן יהודה ומתלוננת על השינוי שעובר האזור: "איכות האוכלוסיה פה משתנה. עוזבים זוגות צעירים. אז מי נשאר? כאלה שיכולים לממן את הוצאות הדירה, בדרך כלל ממקצועות חופשיים, וגם הם נאבקים להישאר כאן כי הקירבה נוחה".

- מה הבעיה שיהיה אזור בעיר שיהיה יותר תיירותי?

"לא מדובר באזור קטן: זה לב העיר, וכרם התימנים ונווה צדק וחלק מיפו. זה משנה את כל המרקם פה. יש כאן אנשים ותיקים שרוצים לשמור על איכות חייהם. אין לי כבר שכנים בבניין, וזה בניין אחר בניין".

עינת, המתגוררת ברחוב קטן באזור ארלוזורוב-בן יהודה, מספרת על מטרדים רבים הנובעים מתחלופה של דיירים זרים: "אני מרגישה שאנחנו כמו ברולטה רוסית. אתה אף פעם לא יודע מי יגיע. מגיעים אנשים זרים, בשעות לא שעות, מרעישים, לא מתנהגים בהתאם לקודים של הבניין, של המרחב. מצאנו סיגריות, לכלוך. הילד שלי לומד לבגרויות, אנחנו צריכים לקום לעבודה, והם עושים פארטיות בדירה ממול. אף אחד מאיתנו, השכנים, לא יודע מי מחר מגיע. אפילו אם עשינו קודן, בכניסה לבניין, אתה אף פעם לא יודע למי הקוד יגיע".

אורית עמית התגוררה במשך שנים ברחוב הכרם, לא הרחק מרחוב הירקון, עד שהחליטה למכור את דירתה ולעבור למקום אחר בעיר: "ברחתי בגלל שהרחובות הכרם, רופין, ארנון, של"ג והסביבה הפכו לבלתי נסבלים. אי-אפשר לחיות שם. זה עושה רעש נוראי, זה מקלקל את הבניין. הביוב שלנו נסתם בכל שני וחמישי".

עמית רכשה דירה בבניין לשימור שעובר בימים אלה שיפוץ והרחבה במתחם החשמל, אך לדבריה, הבעיה רודפת אותה גם לשם: "הבנו שרבים קנו בבניין החדש דירות להשקעה ורוצים להפוך אותן לדירות נופש ולעשות כסף קל. באסיפת בעלי הדירות שהתקיימה לאחרונה, הבהרנו בתוקף שאנחנו נלחם בכל דרך על כך שהבניין יישאר בית מגורים. בתום הבנייה אנחנו אמורים לקבל הסכם בניין משותף ואנחנו נדאג שהעניין זה יוסדר בצורה חוקית".

אייל נמר, שמתגורר ברחוב שינקין, מספר שכשהוא הולך על המדרכה ליד הבית כולם סביבו מדברים בעיקר צרפתית או אנגלית: "הדירות שהעירייה מאפשרת שיהיו ל-AIRBNB היו אמורות להיות להשכרה. אין היצע, המחירים עולים. אולי חסרים בתי מלון ויכול להיות שהתחרות חשובה, אבל זה לא צריך להיות על חשבון התושבים. צריך להחזיר את העיר לתושבים".

רפאל רוז, מנהל דירות נופש מטבריה, שהיה גם זה שהקים את הדף "AIRBNB ישראל", מסביר שמי שחושב שהבעיה היא עם AIRBNB טועה: "יש היום אתרים נוספים שמאפשרים השכרה של דירות (Booking, Expedia). לעבור מבתי מלון לדירות, זו מגמה כלל עולמית. הרבה יותר קל וזול לטייל ככה בעולם. זו תיירות הלואו קוסט. התייר של היום לא צריך את הווג’רס של המלון, שיסחבו לו את המזוודות ויבשלו לו".

- גם בטבריה יש תלונות על העניינים האלה?

"בטבריה רק מקווים שיבואו תיירים".

השפעה זניחה

מדוברות עיריית ת"א-יפו נמסר שבשנה האחרונה (2017) לנו כמיליון תיירים בבתי המלון בעיר. AIRBNB אינה חושפת את מספר יחידות האיכסון שלה, אך ההערכה היא שישנן בעיר כ-11 אלף יחידות נופש. על פי המצב המשפטי הקיים, יחידות נופש, כדוגמת AIRBNB, אינן עונות על ההגדרה של עסק טעון רישוי, ולכן העירייה אינה יכולה לטפל בהן.

איתן שוורץ, מנכ"ל "מנהלת עיר עולם ותיירות" בעיריית ת"א-יפו, מספר שבימים אלה מכינה המחלקה לתכנון אסטרטגי בעירייה תוכנית אב לתיירות. בין היתר מתבצע מחקר מעמיק שיבדוק סוף סוף את מספר יחידות הנופש. שוורץ מודע היטב לבעיות שעליהן מתלוננים התושבים, אך הוא מטיל את אחריות ההסדרה על המדינה: "מדובר בנושא לאומי שמצריך רגולציה ברמה הארצית. עיריית תל-אביב-יפו אינה יכולה לקבוע את החקיקה בנושא".

- איזה שיטות רגולציה אתה מכיר?

"ל-AIRBNB יש הסכם עם עיריית אמסטרדם על מקסימום 60 ימי השכרה בשנה לדירה. ברור שאפשר לשים את הדירה באתר אחר, אבל זה מעיד שהחברה משתפת פעולה עם האינטרס העירוני של יציבות מגורים. במקומות אחרים מותר להשכיר רק חדר בתוך דירה. פתרון אחר שמנסים עכשיו בלונדון זה לעודד פעילות באזורים שבהם אין בתי מלון. כך דוחפים את הרווחה למקומות הפחות מתויירים, וכך גם לא פוגעים במלונות".

ומה בנוגע לרשות המסים, שמפסידה סכום לא מבוטל מהכנסות אותן דירות נופש (עסק לכל דבר)? דוברת רשות המסים מציינת שהעניין מטופל, ושהרשות נסמכת על מקורות מידע מגוונים שאינה מעוניינת לחשוף. לדבריה, רשות המסים פחות מתעניינת בהשכרות חד פעמיות לזמן קצר ויותר בכאלה שהופכים את העניין לפעילות עסקית.

ממשרד התיירות לא נמסרה תגובה בעניין. 

"דירות נופש זה שלילי אם לא מאוזן טוב"

יוגב שרביט, המנהל את אתר "המדד המוניציפלי", טוען שהדירות המושכרות המשמשות ל-AIRBNB תוספות כיום נתח זעום בעיר: לא הרבה יותר מ-2%-4% דירות מתוך כלל הדירות. המסקנה שלו היא שההשפעה על שוק השכירות זניחה. מצד שני, שרביט מודע לכך ששוק חדרי הנופש כולל דירות רבות שאינן במאגר AIRBNB. "יש בעיה אמיתית, כי אין מידע על היקף כלל דירות וחדרי הנופש. זו תופעה שיש לה השלכות רבות. אם בניין הופך לבית מלון אז הוא לא כפוף לרגולציה. העיר צריכה לדעת את הדברים האלה על בסיס נתונים. שלא לדבר על כך שהעירייה מאבדת כסף כי תשלום הארנונה לא מתייחס לשינוי הייעוד".

בשבוע הקרוב יתקיימו כנס עכו לעירוניות ויום עיון במכללה האקדמית ת"א-יפו, ובשניהם ייערך דיון בנושא הזיקה שבין "כלכלה שיתופית" לעיר. האחים אייל בלוך וד"ר צפריר דוד בלוך הם חלק מצוות קבוצת WEconomize, קבוצה של חוקרים ויועצים מדיסציפלינות שונות שהוקמה במטרה לקדם את הכלכלה המשתפת בישראל ובעולם.

- איזה בשורה יש לכלכלה השיתופית לעיר?

אייל: "זה כלי רב עוצמה והשאלה היא איך עובדים איתו. הוא יכול לפתור בעיות שאנחנו לא יודעים איך לפתור אותן - עסקים קטנים ובינוניים, אנשים עם מוגבלויות, אוכלוסיות מוחלשות, זקנים. אלה נושאים שאפשר לפתור על ידי זה שלוקחים משאבים עם תת שימוש ומחבר עם צרכים ללא מענה. הצד הרע של הדבר הזה הוא שאני מפרק את המארג החברתי הקיים. אם הכלכלה השיתופית מונעת רק מבצע כסף אז היא סופר מסוכנת. ההבדל הוא מה מניע את הכלכלה המשותפת".

- אתה יכול לתת דוגמה לכלכלה שיתופית שמזיקה?

אייל: "Airbnb ו-uber. מה הבעיה עם דירות הנופש? זה שלילי אם זה לא מאוזן טוב. לא מזמן יצא מאמר שאמר שלמעלה מחצי הלינות היא בדירות נופש Airbnb. לעיריית ת"א אין שום רגולציה, לעומת עיריית לונדון שקובעת שלאדם מותר להשכיר את דירתו רק 90 יום בשנה. אפשר לעשות את זה בכל מיני צורות שגם האינטרס של התושבים יובא בחשבון ולא רק האלמנט הכלכלי. יש עיריות שרק מגיבות, כמו ת"א, שזה הכי גרוע. יש עיריות שמסבירות, כמו לונדון, ויש עיריות כמו סיאול, שהיא פרואקטיבית, זאת אומרת שהיא תייצר את Airbnb לפי התנאים שלה. אם עושים את זה כמו שצריך זה כלי יוצא מן הכלל".

- איך קרה שכלכלה משתפת הפכה למושג מוכר ומקובל?

צפריר: "חוץ מייצור בטון מצאנו שממש שכל תחום הוא אפשרי. הלוגיקה אומרת שלא מעניין מי הבעלים של המשאב, אלא שצריך לבנות את הרשת ואז להזרים פנימה משאבים ויכולות שהם לא בשימוש. יש פה תהליכים של משבר כלכלי וגידול של הפערים החברתיים. גרף היוזמות של הכלכלה המשתפת קפץ ב-2008, כשדור שלם של מעמד ביניים, אנשים עם יכולות טכנולוגיות,שמודע לרשתות החברתיות הבין שהלוגיקה הזאת יכולה לעבוד בעוד דברים".

צפריר: "כלכלה שיתופית היא כלי עבודה. עם פטיש אתה יכול לבנות רהיט וגם לשבור קיר. עם הכלי הזה אפשר לעשות דברים מדהימים וגם דברים הרסניים. הרגולטורים צריכים להבין שיש משאבים פנויים שניתן לרתום לטובת הציבור".

- כשאנחנו נוסעים בכבישים הבינעירוניים אנחנו רואים במכוניות אדם אחד בלבד. למה שאנשים ירצו פתאום שיתוף?

צפריר: "אני לא מסכים איתך. עשית טעות ייחוס בסיסית. הסביבה משפיעה על ההתנהגות. אם האלטרנטיבה היא טובה ומושכת, וזה לא קורה ביום אחד, אז אנשים יהיו מוכנים לשקול אלטרנטיבה. זה נחמד שכל אחד רוצה לנסוע באוטו, אבל זה נובע בגלל שהפתרונות האחרים גרועים. מצד שני, גם האוטו כבר לא פתרון מיטבי כי אתה תקוע בפקק. בשביל להתחרות ברכב הפרטי אתה צריך להציע כמה פרמטרים: גמישות, זמינות גבוהה, הבטחת נסיעה חזרה וגם מחיר אטרקטיבי. ברגע שפתרת את המכלול תראה שאנשים יסכימו לשקול אלטרנטיבה".

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023