פרשנות: ריווח מדרגות המס - הרבה יותר חשוב ממכסים

האם הורדת המכסים על שורה ארוכה של מוצרים, שמשרד האוצר הודיע עליה היום, היא מבורכת? כן ■ אבל האם היא תתגלגל במלואה לצרכנים? ■ פרשנות

משה כחלון (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון (צילום: תמר מצפי)

1. האם הורדת המכסים בשורה מאוד ארוכה של מוצרים שמשרד האוצר הודיע עליה היום היא מבורכת? כן, כל הורדת מכסים היא מבורכת כי היא מורידה מחירי מוצרים לצרכנים. האם הורדת המכסים בהיקף מוערך של כ-800 מיליון שקל תתגלגל במלואה לצרכנים? התשובה לכך לא יכולה להיות מוחלטת. כן, לטווח הארוך הורדת מכסים מתגלגלת לצרכן, אבל יש מקרים שהיא לא מתגלגלת במלואה לצרכן ונשארת בחלקה אצל היבואנים והרשתות. האם הורדת מכסים בהיקף של מיליארד שקל הצריכה מסיבת עיתונאים רבת-משתתפים, כולל שר האוצר, משה כחלון; סגנו יצחק כהן; משה אשר, מנהל רשות המסים; שאול מרידור, ראש אגף התקציבים; יואל נוה, הכלכלן הראשי באוצר, ושי באב"ד, מנכ"ל האוצר? לא, אין צורך. למרות שמדובר לכאורה בסכומי ענק, מאות מיליוני שקלים - זה בסך הכול כסף יחסית קטן במערכת המס הישראלית.

לכן, כחלון יכול היה לוותר על מסיבת העיתונאים הדחופה-בהולה שהוא החליט לקיים. כך, הוא רק מזמין את הביקורת שמדובר בספין שלו על רקע הביקורת שספג לאחרונה, וגם העובדה שהוא בוחר לעשות זאת כשנתניהו בחו"ל תסיט את ההתמקדות מהכלכלה לפוליטיקה. ומי כמו כחלון יודע שבשיח הכלכלי-ציבורי שנוצר בישראל אין כמעט שום משמעות לעובדות, למספרים ולמשמעות שלהם. יש הרבה יותר משקל לפוליטיקה מסביב, וזאת, אגב, בניגוד למה שהציבור מעוניין. הוא מעוניין, בפשטות, בהורדת מסים ישירים ועקיפים ובמוצרים יותר זולים. הוא מעוניין בשכר יותר גבוה ובמחירי דירות יותר נמוכים.

כחלון הלך עם הציבור הזה כברת דרך בנוגע להכנסתו הפנויה (תוכנית "נטו למשפחה" ובדחיפת השכר כלפי מעלה), ומנסה לעשות זאת בשוק הדיור. בינתיים, עם הנחה משמעותית והצלחה לזוכים בהגרלות, אבל כרגע עם פחות הצלחה בשוק הדיור בכלל.

2. מה שבאמת יהיה שווה מסיבת עיתונאים רבת-משתתפים זה לא עוד הורדת מכסים, אלא ריווח מדרגות המס הישיר למעמד הביניים. ריווח כזה, שעליו יש דיונים באוצר, יכניס למעמד הביניים מאות שקלים בנטו לפחות מדי חודש, והוא משמעותי הרבה יותר מהפחתת המכסים היום.

כחלון חייב את הריווח הזה למעמד הביניים (זה שמוגדר ברובו בטעות כעשירונים עליונים) שהוא זה שנושא בנטל המיסוי העיקרי בישראל. ספק אם הורדת המכסים היום תורגש אצל מעמד הביניים בצורה משמעותית בהוצאותיו החודשיות, אבל ריווח מדרגות המס בהחלט יתבטא אצלו משמעותית בהכנסותיו החודשיות.

3. עם כל הכבוד להורדת המכסים, עם כל הכבוד להורדות מסים אחרות, צריך לשים לב שהאוצר לא נוגע בפרה הכי קדושה שלו, שהיא גם הפרה הכי חולבת שלו ושל רשות המסים. מדובר כמובן בהכנסות ממיסוי שוק הרכב שנעות סיב ה-40 מיליארד שקל ויותר מדי שנה. ההכנסות-מסים הללו כוללים מסים מגוונים: מס קנייה על רכישת כלי רכב, מכס על רכישת כלי רכב, מסי קנייה על חלקי חילוף מכס על חלקי חילוף, בלו דלק, וכמובן המס הקבוע - הלו הוא המע"מ שנוסף על כל מס קנייה, מכס ומס בלו. מדי שנה עולים על הכביש יותר כ-150 אלף כלי רכב (נטו, בקיזוז גריעת כלי רכב). המספר הזה של כלי רכב פוגש מערכת תחבורתית שלא ממש מצליחה להדביק את התוספת השנתית של כלי הרכב. למעשה, "מס" הרכב של כל משק בית ממוצע הוא אחד המסים הכבדים ביותר (הוא כולל כמובן ביטוחים וכד'), ובמס הזה אין שום הקלה ואין שום כוונה להקל עליו, משום שהאוצר מבין שזה בין המקורות היציבים של הכנסות ממסים. לכן, קל לוותר על מכסים, קשה הרבה יותר לוותר על מסי רכב.

4. זה לא סוד גדול שמהפכת הקניות באינטרנט שינתה את מאזן הכוחות בין הצרכנים לרשתות וליבואנים, כמובן שלא בכל המוצרים, אבל בקשת רחבה מאוד של מוצרים. לכן, צריך לקחת את הורדת המכסים בפרופורציה. הכוח, כפי שהדגשתי פה לא פעם, עובר לצרכנים. הטכנולוגיה שוברת ותמשיך לשבור המחסומים, להוזיל עלויות לצרכנים ולאפשר להם מדפים עמוסים של מוצרים זולים - והכול בלחיצה על העכבר במחשב או באמצעות הסמארטפון.

מכסים מעלים מחירים של מוצרים מיובאים, הטכנולוגיה מאפשרת לצרכנים לעקוף את יוקר המחיה ולרכוש אותם הרבה יותר בזול. גם הנסיעות לחו"ל הפכו לנגישות הרבה יותר בזכות רפורמת השמיים הפתוחים שמאפשרת לצרכנים לטוס ליעדים מגוונים במחירים זולים מאוד, ובין היתר, גם למלא את המזוודות במוצרים שנמכרים בישראל ביוקר רב.

המהפכה הזו עושה צרות צרורות גם לקניונים וגם לרשתות, בין אם רשתות האופנה או רשתות הפארם, שמצאו את האשם: הפטור ממע"מ על חבילות עד 75 דולר והאפליה שנובעת מכך. הן צריכות להבין: במקום למצוא אשמים, עדיף שיצטרפו למהפכה ויפתחו את מערך הקניות האינטרנטי שלהם.