יהלומים, כדורגל ועכשיו רשת פארם: מי אתם, האחים ניסנוב?

אחרי שרכשו את הפועל ת"א, האחים איציק ושרון ניסנוב נחושים לעלות לליגה של הגדולים, אבל לא רק בכדורגל אלא בענף הפארם ■ אז מה אם אין להם כלל ניסיון בתחום ■ פרופיל G

שרון ניסנוב ואיציק ניסנוב / איור: גיל ג'יבלי
שרון ניסנוב ואיציק ניסנוב / איור: גיל ג'יבלי

מאז ימי המחאה החברתית, לפני כשש שנים, הגיעו מחירי מוצרי הפארם לכותרות אין-ספור פעמים. הציבור זעם על הפערים האדירים בין המחירים בארץ למחירים בחו"ל, אבל בהיעדר יבוא מקביל משמעותי ו/או תחרות בין הרשתות, הלחץ לא הועיל והקופות המשיכו לתקתק באין מפריע.

בחודשים האחרונים נדמה כי משהו בכל זאת קורה. שופרסל קיבלה אישור לרכוש מהמשביר לצרכן את רשת ניו-פארם ובמקביל גם הודיעה כי בכוונתה למכור בחלק מסניפיה מוצרי פארם מגוונים. הבשורות לא הסתכמו בכך: אל סדק צר בעסקה הזאת - דרישת הרגולטור כי 11 מסניפי ניו-פארם יימכרו לגורם שלישי - השתחלו שני אנשי עסקים לא מאוד מוכרים, שהודיעו כי בכוונתם להקים על בסיסם רשת פארם חדשה. מדובר באחים איציק ושרון ניסנוב, יהלומנים שנחשפו לציבור בשל מעורבותם בהפועל תל-אביב, ושישלמו על הסניפים, לאחר הסגירה הסופית של העסקה, סכום לא גדול של 26 מיליון שקל - 15 מיליון מהם תמורת המלאי.

למרות שותפות טרייה ברשת הצעצועים כפר השעשועים, לאחים ניסנוב אין ניסיון בעולם הקמעונות, אך תוכניות גדולות דווקא יש להם. גורמים ששוחחו עמם על המהלך אומרים כי הם רוצים שהרשת שלהם, ששמה יהיה "סמארט פארם", תהפוך ל"רשת פארם שלישית אמיתית", ותיתן פייט לענקיות סופר-פארם ושופרסל. תוכניות התרחבות, הם מוסיפים, כבר גובשו וסניפים חדשים יוקמו בכל שנה. בסביבת האחים אפילו יודעים לספר שהם כבר התחייבו על נכסים, שבהם ימוקמו הסניפים החדשים.

איציק ניסנוב עצמו, בשיחה עם כתבת "גלובס" שני מוזס, אמר: "אנחנו מתחילים בקטן וננסה לעשות משהו שיבדיל אותנו מהשאר. זה לא יהיה פשוט להתחרות בשני הגלדיאטורים שיהיו עכשיו בשוק [...] אנחנו נשתדל לבדל את עצמנו מהטייקונים האלה במגוון המוצרים ובייחוד שנביא. זה לא יהיה פשוט, אבל זו השאיפה". בראיון אחר דיבר על יבוא מקביל וגם על מוצרים בלעדיים.

מה בכלל הביא את האחים לתחום שאינם מכירים? גם לזאת ניסנוב התייחס: "זה תחום מעניין שאין בו הרבה תחרות. בנוסף, אנחנו גדלנו בבית של קמעונאים. ההורים שלנו התעסקו בטקסטיל ובמכירות בגדים".

אז מיהם האחים ניסנוב והאם יצליחו במהלך? הנה כמה תשובות.

יהלומים, נדל"ן וכדורגל

ניסן ניסנוב, אביהם של האחים שנפטר לפני כשמונה שנים, היה בעליה של חנות בגדים באזור רחוב אלנבי בתל-אביב. החנות הייתה הפרנסה, ובשביל הנפש, שימש האב במשך תקופות ארוכות בשנות ה-70 וה-80 כמנהלה של קבוצת הכדורגל הפועל תל-אביב. היחסים עם השחקנים היו קרובים וחלקם זוכרים את איציק, 48, ושרון, 46, מאז שהיו ילדים. "הם גדלו על הברכיים שלי", אומר שחקן העבר גבי לסרי. בינואר האחרון, כשהאחים רכשו את הקבוצה עם שותפים, תקשורת הספורט חגגה את סגירת המעגל: "אני זוכר את שרון ואיציק גדלים לתוך הקבוצה", התרפק שחקן העבר רפעת ג'ימי טורק בראיון שנתן. "ניסן היה מביא אותם לאימונים ולמשחקים כל הזמן, ואני ביקרתי בבית שלהם בכל פעם שהייתה בעיה".

את האב, המנהל המיתולוגי, הגדיר טורק כ"לארג'", וסיפר כיצד שלף אותו מעיסוקו כדייג לטובת ג'וב בחנות הבגדים. "הוא היה מנהל טוב", סיפר טורק. "בא מהיציע. אוהד אמיתי מכל הלב. בזמנים ההם היו דברים מעבר לכדורגל. הוא היה מוכן לעשות הכול למען הפועל תל-אביב, לא עניין אותו כלום, לא פחד מכלום".

איציק ושרון גדלו בחולון עם שתי אחיותיהם. כשבגרו, חברו לקרובי משפחה שעסקו ביהלומים - איציק בארץ ושרון בארצות הברית - ולמדו את התחום. בהמשך הקימו חברה משלהם הנחשבת כיום לאחת הגדולות בתחום בישראל; גורמים בבורסה ליהלומים מעריכים כי מדובר בחברה בעלת מחזור שנתי של כ-150 מיליון דולר ומציינים כי היא אחת מארבע חברות ישראליות בלבד שקיבלו הקצאה ("סייט") מהחברה הממשלתית הרוסית המשווקת את היהלומים שנמכרים במדינה. כדי להסביר את מרכזיותה של החברה ניתן להזכיר את שמות שלושת הישראלים האחרים המחזיקים בהקצאה רוסית: בני שטיינמץ, לב לבייב ויאיר סהר, לשעבר נשיא הבורסה ליהלומים. עוד חיבור משמעותי שיש לחברה הוא לתעשיית כריית היהלומים הקנדית, היצואנית השלישית בגודלה בעולם.

"בתחום היהלומים החברה שלהם היא חברה מובילה שיש לה סניפים בכל העולם", אומר היהלומן מוטי כוזהינוף. "לפעמים אנחנו עושים עסקים משותפים". ויהלומן בכיר אחר מוסיף כי "בכל מה שקשור ליהלומים הם ברמה גבוהה מאוד של מקצוענות, וכל מה שהם עושים נעשה בדרך טובה".

במשך השנים, ולצד עסקי היהלומים, החלו האחים להשקיע בנדל"ן מניב ובנדל"ן למגורים. עורך דינם משה בן-דת, אומר כי מדובר בעיקר בנכסים במרכז הארץ. בנוסף, שרון ניסנוב גם שותף בחברה בשם קנכל החזקות שעוסקת בתחום הדלק ובבעלותה תחנה בראש העין. החברה אולי עוסקת בתחום אפרורי אך השותפים בה מעניינים מאוד: עמוס לוזון (בעל השליטה בקבוצת לוזון), אלון כדורי ותומר קוקו, בנו של עובדיה קוקו, משווק גדול של דלק (בין היתר ברשות הפלסטינית) והבעלים של מספר רב של תחנות. לדברי קוקו, אף שהוא בקשרים חבריים עם האחים ניסנוב, ומדי פעם הם משחקים כדורגל יחד, הוא כבר אינו שותף בחברה.

אופוזיציה בהפועל

עוד לפני שרכשו את הפועל תל-אביב, החזיקו האחים מניות בודדות במועדון. חיים רמון היה יו"ר הקבוצה, והאחים, כך מספרים גורמים הבקיאים בנושא, היו סוג של אופוזיציה. "הם נהגו למתוח ביקורת על המהלכים שלו, ולשלוח מסרים", מספר גורם מקורב. רמון העדיף שלא להתייחס לדברים.

הקפיצה לעמדת הניהול הגיעה כאשר הקבוצה קרסה כלכלית בשל חובות עתק ונכנסה לפירוק. האחים, יחד עם שותפים (ונרחיב על כך בהמשך), החליטו לקפוץ למים ורכשו את הקבוצה מידי המפרק, עו"ד שאול קוטלר, תוך שקיבלו עליהם את חובותיה, בהיקף של כ-30 מיליון שקל. שרון ניסנוב, בראיון ל"הארץ" הסביר את המהלך בקשר המשפחתי והאישי לקבוצה.

"הם הגיעו ממש ברגע האחרון כשלא היה אף רוכש אחר", אומר קוטלר. "הגיעו ממניעים של אוהבים, ממניעים של רצון לעשות סדר. הם עשו ועושים רושם מצוין בעיניי, ומהתרשמותי הם עושים עבודה טובה. הם נמצאים עם הרגליים על הקרקע, לא לוקחים כל מיני משימות וחלומות שאי אפשר לעמוד בהם. היד שמחלקת את הכסף יודעת בדיוק כמה יש ולא מחלקת כסף מעבר לזה".

- מה מצב הקבוצה היום?

"חד משמעית היא עומדת בהתחייבויות שלה. זה דבר שלא ראו שם קודם, לא שם ולא בהרבה קבוצות כדורגל אחרות. הם הביאו סוג של ניהול אחר לגמרי, של חיים בלי אוברדרפט, ובספורט זה מאוד לא מקובל. הם זן שונה".

גורמים המקורבים לאחים מחזקים את הדברים. "הם אנשים מאוד זהירים ומאוד רציניים. הם לא אנשים שנוהגים בפזרנות ולא ילכו להרפתקאות". "הניהול מאוד רזה", מוסיף אחר, "בלי משכורות עתק ובלי שיווק".

מיד עם כניסתם לקבוצה החליטו בעליה החדשים על קיצוץ רוחבי בשכר כל העובדים - מראשון השחקנים ועד האפסנאי הוותיק, אלי בואנו. המהלך גרר ביקורת קשה, שכן הקיצוץ הקיף את כל העובדים ללא קשר לגובה שכרם.

המדיניות ה"רזה" גרמה גם לעימותים עם השחקנים אדי גוטליב ואוראל דגני.

גוטליב, הבלם, קיבל הצעות להירכש על-ידי מועדונים אחרים, לרבות על-ידי קבוצה רוסית שהציעה תמורתו 500 אלף יורו. לטענתו, כך לפי תביעה שהגיש למוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל, ההסכם איתו מהווה "נכס מכביד" על המועדון, ולכן המועדון ניסה לעשות כל שביכולתו כדי למכור אותו לכל המרבה במחיר. גוטליב טוען, באמצעות עורכי הדין רועי רוזן ויובל שדמי, כי המועדון התנכל לו ונידה אותו מפעילות הקבוצה. לטענתו, שרון ניסנוב הטיח בו איומים, שלפיהם, הוא לא ישחק ו"אם יעשה דווקא, יישב ביציע כל העונה". גוטליב מצטט לכאורה את ניסנוב כשהוא אומר "אם תמשיך ככה, לא נשחרר אותך בפחות ממיליון אירו". בפועל, טוען גוטליב, זה מה שקרה: המועדון "ייבש" אותו על הספסל.

מנגד, טוען המועדון באמצעות עו"ד משה בן-דת, כי גוטליב עצמו נעדר מאימונים וסירב לכל הצעה שהוצעה לו לעבור לקבוצה אחרת, תוך שהוא גורם למועדון נזקים כבדים לרבות נזק תדמיתי ופגיעה בקשרים הטובים של המועדון עם מועדוני כדורגל אחרים. לטענת המועדון, סוכמה העברתו לקבוצה הרוסית, אך לאחר מכן הקבוצה הרוסית חזרה בה. לאחר מכן סוכם על העברתו למכבי חיפה תמורת 550 אלף יורו, אך גוטליב סירב.

התיק מתנהל בבוררות בהתאחדות ומצוי בשלב הסיכומים.

"הם מאוד עקשנים", אומר גורם מקורב לקבוצה על האחים. "קשה מאוד להזיז אותם מעמדה שלהם. העיקרון שלהם קובע שלא יוצאים פראיירים, אבל לפעמים הם משלמים הרבה כסף על זה. מה יצא להם מזה שהתעקשו בעניין של גוטליב? שעכשיו הוא תקוע להם כמו עצם בגרון: הם גם משלמים, והוא גם לא משחק". (יש לציין כי מאז החלה הבוררות גוטליב שב לשחק).

במסגרת הנהלים החדשים והרזים, ההנהלה החדשה גם שללה את המנוי למשחקי הקבוצה לשחקן העבר לסרי. זאת, טוען לסרי, מאחר שבזמנו עבר מהפועל למכבי תל-אביב. עם קשר או בלי, לסרי היום הוא אחד האופוזיציונרים לניסנוב, ואת הביקורת עליהם הוא פורס בכל הזדמנות: "זה לא רק שיש לי ביקורת עליהם", הוא אומר, "אני מוקיע אותם. אבא שלהם היה המנהל, ואני רואה אותו מתהפך בקברו. רק בגלל שעברתי למכבי תל-אביב, הם החליטו שהם לא רוצים לתת לי מנוי. בהתחלה חשבתי שזו בדיחה, אבל התברר לי שזה אמיתי. עברתי למכבי בשנים 1981-2 וזהו. מאז כל הזמן קיבלתי את שער הכבוד (הכוונה למנוי) ופתאום הם החליטו השנה שבגלל שעברתי אז, לא מגיע לי".

- דיברת איתם?

"לא דיברתי איתם. מנהלת הקבוצה הודיעה לי את זה. התביישתי בשבילם. יש הרבה שחקני עבר שלא הולכים עכשיו למשחקים כמחאה על זה. הם כאילו קנו צעצוע ומשחקים אותה קשוחים. מספרים לי שבאימונים הם עוברים ליד השחקנים ולא אומרים שלום. לאפסנאי שנתן מהחיים שלו לקבוצה, הם קיצצו את המשכורת. ממש בושה. אין אף שחקן עבר שמועסק בהפועל תל-אביב. למרות זאת, אני אשאר הפועל כל חיי. הם לא יישארו לנצח: הפועל היה לפניהם ויהיה אחריהם. הם רק באו לעשות סיבוב". (ניסנוב בתגובה: "מאחלים לו אושר ובריאות").

לטענה האחרונה של לסרי יש עוד שותפים. "נכון שהם אוהבים את הקבוצה ומרגישים מחויבים לה", אומר גורם מקורב לקבוצה, "אבל הם בהחלט מאמינים שיוכלו גם להרוויח ממנה כסף. הם אומרים שאלי טביב, כשהיה הבעלים, הרוויח".

לשאלה כמה כסף שמו הניסנובים בקבוצה אין תשובה ברורה. יש הטוענים כי לא השקיעו בה כלל, אחרים מעריכים כי מדובר בכשני מיליון שקל, ואילו בסביבת האחים אומרים כי השקיעו סכום משמעותי הרבה יותר - כ-8 מיליון שקלים לפי פרסומים.

כך או אחרת, מצד האוהדים נשמעת ביקורת חריפה על היקף ההשקעות. "לאוהדים תמיד יש מה להגיד", עונה גורם מקורב לקבוצה. "ובאמת יש הרבה לחץ מצידם. הם רוצים להתמודד על ליגה גבוהה יותר, וזה דורש השקעה. אם הקבוצה לא תעלה ליגה השנה, אני מאמין שהקרדיט שלניסנוב עדיין יש, ייגמר. הם יכולים להשקיע יותר, אבל ככה צריך, להתנהג בזהירות. הם לא מוכרים אשליות, הם גם לא עשירים ברמה של מיץ' גולדהאר (בעליה של מכבי תל-אביב), כך שאי אפשר לצפות מהם לשים כסף בלי חשבון".

צעצועים ומוצרי פארם

זמן קצר לאחר שרכשו את הפועל תל-אביב מידי המפרק, פנו האחים ניסנוב ושותפיהם בהפועל, זאב גרינברג ובועז תושב, לתחנה הבאה: רכישת רשת הצעצועים כפר השעשועים שהגיעה לכינוס. בהתמחרות מול הכונס, עו"ד ארז חבר, הם הפסידו, אולם לאחר שהרשת נמכרה לחנן אסייג וליובל עיני, התקשרה הקבוצה עם הרוכשים הטריים ונכנסה לשותפות ברשת. "מדובר באנשי עסקים מאוד מנוסים", מספר על האחים השותף גרינברג. "אני לא הכרתי אותם לפני שנכנסנו יחד להפועל תל-אביב, אבל הם מאוד משופשפים, סוחרים אמיתיים, 'חזקים' על הכסף, לא פראיירים, אי אפשר לעבוד עליהם. בתקופה קצרה יחסית הפכנו להיות חברים טובים".

- מה קורה בכפר השעשועים?

"המעורבות שלנו קטנה יחסית, רק עכשיו אנחנו מתחילים לעבוד שם: מנסים לנהל את זה בצורה נכונה, מנסים לעשות ניהול קצת אחר, עם דירקטוריון, ועם דוחות חודשיים לגבי התזרים".

- מה להם ולקמעונות? אין להם ניסיון בתחום.

"אין לי ספק שהם יודעים מה הם עושים, גם אם הם לא מומחים בתחום הקמעונות. יש להם ערך מוסף בכל תחום, מיכולת המסחר ועד יכולת הראייה הנכונה והפשוטה של דברים".

"הם אנשי עסקים מצוינים", מוסיף השותף הנוסף, תושב, שהביא לאחים את עסקת ניו-פארם. "אני בטוח שיצליחו שם".

עסקת ניו-פארם הייתה הבאה בתור והיא כמעט וברחה לאחים מהידיים. בנט קפלן, מבעלי רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס, הגיש את ההצעה הזוכה, וגבר עליהם, ואולם בשלב מתקדם יותר החליט למשוך אותה לאחר שמצא, לטענתו, שהנתונים של הרשת שונים ממה שחשב. בשלב הזה, חזרו המוכרים שופרסל והמשביר לצרכן לאחים, ומכאן ואילך העניינים התנהלו די מהר.

"איציק הוא אדם ענייני, שיודע לחתוך דברים", התרשם אחד המעורבים במו"מ. "הוא נראה נמרץ מאוד ונחוש מאוד, ומתנהל עם ספקים, עם עובדים ועם בעלי נכסים כמו שצריך. הוא סגר את הפרטים די מהר. התרשמתי שהוא גם מאוד נזיל ורוצה לעשות מהלכים גדולים בריטייל".

עו"ד בן-דת, המלווה גם את כניסתם של האחים לרשת, משוכנע שיצליחו במשימה. "אנחנו עובדים על בידול הרשת, ויש מקום לרשת שלישית. הם אנשי עסקים הגונים וחדים כתער וזו חוויה לעשות איתם עסקים".