שולץ לבכירי טבע: "זו התוכנית - מי שלא רוצה, שיעזוב"

שולץ, ניסנקורן, נתניהו וגם הנזק ההיקפי של הפיטורים בטבע ■ "תפטר יותר עובדים בחו"ל". לא חוצפה ליזום פיטורים של עובדים בעולם על חשבון עובדים בישראל?

הפגנת עובדי טבע בירושלים  /  /  צילום: Ammar Awad, רויטרס
הפגנת עובדי טבע בירושלים / / צילום: Ammar Awad, רויטרס

1. קאר שולץ, מנכ"ל טבע. "זו התוכנית שלי. מי שלא רוצה - יכול לעזוב עכשיו", אמר כשכינס בכירים ובעלי תפקידים. הם יצאו מפוחדים: "הוא לא רואה בעיניים", אבל עם הערכה, אפילו מידה של חיבה - אחרי תקופה קשה עם יצחק פטרבורג, מנהל לא אהוד ולא יעיל שסידר לעצמו, לארז ויגודמן ולחברים הטבות מפליגות "בלי לספור" את המצב, בלי לשמוע ולשתף פעולה עם ההנהלה המקצועית שכבר שנים יודעת מה באמת קורה, כולל ההתנפחות הפתולוגית שהובילו המנכ"לים במטה החברה. הזדמנות לניקוי אורוות.

2. אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות ושות'. בשם ה"סולידריות", סיסמה קבועה (רגש של אחדות ושותפות אינטרסים), הוא פגע היום במו ידיו באלפים הנזקקים לטיפולים רפואיים. חולים קשים, טיפולים, ניתוחים שנקבעו ובדיקות שנגררות, תורים למרפאות ומכונים שניתנו לפני חודשים. "זה רק 4 שעות", אמר בביטול כשנדרש לשאלות למה החולים צריכים לסבול ואיך זה יעזור לעובדי טבע.

3. בנימין נתניהו, משה כחלון, אלי כהן. ראש ממשלה, שר אוצר, שר כלכלה. ייפגשו עם מנכ"ל טבע. נכנעו למניפולציות (החברה של המדינה, סובלת רק כי שמרה על ציונות, כל החוסכים לפנסיה ייפגעו, הפריפריה תיפול...). נעים ברוח הבחירות, הם ייכנסו וייצאו עם פנים כואבות וגם עם הודעה ששולץ הסכים לשקול מחדש. על פי המסורת הפוליטית: בעלי תפקידים כאלה לא נפגשים בלי שסגרו משהו מראש. זה טוב לכולם.

שולץ "יעניק" לנתניהו 100 עובדים לא מפוטרים בירושלים כי "זה אסטרטגי", 75 לכחלון בפריפריה "החברתית", 50 לניסנקורן איפשהו ("אני בטוח שאני מוריד את מספר המפוטרים", הצהיר בערוץ 2 בשישי בערב והוא יודע למה) וגם 20 לכהן שכבר אמר שהוא מצפה לזה במטה החברה - ואולי יקבל 50 אם באמת ייתן מענק נוסף. מה ייצא מזה לשולץ? יחסים, קשרים, טלפונים ישירים וערבויות מדינה כבדות לקראת הסיבוב הבא של פיטורים, שיבוא במהלך השנתיים הבאות.

4. "תפטר יותר עובדים בחו"ל". לא חוצפה ליזום פיטורים של עובדים בעולם על חשבון עובדים בישראל? קודם כל, במדדים של טבע ברור שעלות העובדים פה גבוהה יותר והפריון בדרך כלל נמוך יותר, ובעיקר - האם חסרי שנאה אנחנו?

5. תוכנית הבראה. מופץ מידע שלטבע יש פיתוחים מסעירים בשלבים כאלה ואחרים. האם זו הולכת להיות חברה מפתחת (נוסח חגיגות הקופקסון)? או חברה גנרית (מה שהייתה טבע עד שבמכון ויצמן פיתחו את תשתית הקופקסון)? האם יש לה כסף לפיתוח מולקולות חדשות? ואם בגנריקה, אז איך היא מתכוונת להתמודד עם ההפחתה ההולכת וגוברת של מחירי תרופות גנריות בארה"ב, עם תנופת ייצור חומרי הגלם לתרופות בהודו ועם החשש להורדת דירוג האשראי, שעלול למנוע מקרנות פנסיה עולמיות להחזיק במניה?

6. הבעיה האמיתית - "המעגלים". כל עובד שיפוטר מטבע יקבל את כל מה שמגיע לעובד מאוגד וקבוע. פנסיה, פיצויים, תמיכה, אפשר שגם הכשרה מקצועית. אבל אם על כל עובד בטבע יש 2-3 עובדי מעגלים, כלומר שעיקר עיסוקם הוא מול טבע, מפיתוח טכנולוגיות, הסעים ועד מכירת כריכים - אז מדובר באבטלה כואבת לעוד כמה וכמה אלפים. כולם עצמאיים, עסקים קטנים, עסקים בינוניים. מי בכלל "שם" עליהם? מי יפנה אותם להכשרות מקצועיות, ואיפה יש בכלל הכשרות רציניות כאלה?.

 

stella-k@globes.co.il