לא הטרדה, הנמכה: שני סיפורים על נשים, כסף וקמפיין MeToo

הגיע הזמן להתחיל לדבר על עוד נגזרת של תופעת ההטרדה המינית – ההנמכה ■ רבות מאתנו מתקשות מלכתחילה לדבר על כסף או לבקש כסף, והצד השני מנצל את זה לטובתו ■ דעת אורח

נשים/ צילום: רויטרס
נשים/ צילום: רויטרס

הגל הראשון של קמפיין MeToo#, צבע בשחור בוהק תופעות שתויגו עד כה כאפורות. עכשיו, כשמרבית המעורבים מבינים שלנשק עמיתה לעבודה על הפה זו הטרדה, הגיע הזמן להתחיל לדבר על עוד נגזרת של תופעת ההטרדה המינית - ההנמכה.

שני סיפורים שמסבירים מה אני מתכוונת.

סיפור ראשון: מכר שלי, בעלים של בית עסק בינוני, הסביר לי למה הוא אוהב להעסיק נשים. ולא, זאת לא התחלה של עוד סיפור על הטרדה (לפחות לא מינית). "בכל פעם שהן באות לבקש תוספת שכר", הוא אמר כשחיוך גדול מרוח על פניו, "אני מיד מסכים איתן ומספר להן כמה אני מעריך אותן וכמה הן חיוניות לתפקודו של העסק. ברוב המקרים זה מספיק והן יוצאות מרוצות עד לשנה הבאה, בלי העלאת שכר או עם העלאה קטנה בהרבה מזו שביקשו".

סיפור שני: לפני כשנה וחצי סגרתי בצער רב סטארטאפ, שהיה אמור להיות פלטפורמה לשיווק והפצה של מיזמי תוכן. הדרך שלי לשם (לכישלון המפואר) הייתה רצופה במפגשים מרגיזים. אחד מהם התרחש במשרדו של יזם סדרתי מצליח. שותפתי ואני הצגנו בפניו את המיזם בעזרת מצגת מושקעת, שהוצאנו עליה כסף רב וחיכינו לשמוע את תגובתו. אבל הסדרתי לא התייחס לדברים שנאמרו במצגת ולא שאל שאלות ענייניות. "הנושא מעניין", הוא אמר, "אבל אתן לא שכנעתן אותי. אין לכן תשוקה, אין לכן קילר אינסטינקט. אתן צריכות להיות יותר אסרטיביות, יותר כמו מירי רגב..."

אולי הוא צודק, אתם חושבים. אולי היא סתם מתבכיינת, ומנסה לקבל הנחות על חוסר המקצועיות שלה בטענה להפליה. זו טענה לגיטימית ואני לא מנסה להתנער מאחריות. אולי לא היינו בשיאנו, אולי המיזם לא התאים לו ואולי הוא מתנהג כך גם ליזמים גברים. אבל אני מתעקשת לטעון, שחלק גדול מהדחייה ובטח האופן המזלזל בו היא נעשתה קשור להיותנו נשים. איך אני יכולה להיות בטוחה כל כך? כי זה דפוס חוזר, שנשים מכירות היטב.

רבות מאתנו מתקשות מלכתחילה לדבר על כסף או לבקש כסף. כשאנחנו מבקשות העלאה בשכר, הלוואה או השקעה - אנחנו מאבדות את הביטחון ולא מצליחות להעביר את המסר איתו נכנסנו בדלת. וכשהצד השני מריח את החשש הזה (ובכיסא ממול יושב במרבית המקרים גבר), הוא מנצל אותו לטובתו או מפרש אותו כחולשה וחוסר יכולת.

אז נכון, יש כמה יזמיות שהצליחו לחדור למועדון הגברים, לגייס כסף ולהצליח בענק, אבל הן היוצא מהכלל. השנה עוד לפני שהחל גל ה-MeToo# דלפו מהסיליקון וואלי סיפורים על הפלייה כנגד נשים, אמירות משפילות ופוגעות וכן, גם סיפורים על הטרדה מינית. כל אלה מתורגמים למספרים, שמעידים על הכמות הקטנה של יזמיות בתעשיית ההייטק ועל סכומי הכסף הנמוכים, שמושקעים במיזמים בראשות נשים.

ההנמכה היא תוצאה של חוסר כבוד והדרה והיא שייכת לאותו בית גידול, שמצמיח את ההטרדות המיניות. ההנמכה כתופעה היא לא פלילית, אבל היא מייצרת ומקבעת עוולה חברתית ופוגעת בנשים כלכלית וצריך למצוא דרך לשבור את המעגל השוטה גם בחזית הזאת.

■ הכותבת היא מייסדת משותפת של קהילת עוברות ושוות, מיזם המחבר נשים לעולם הפיננסי