איפה הרפורמה הכי משמעותית?

אזרחי ישראל לומדים שוב מה שוות הבטחות ממשלה

אתר בניה / צילום: תמר מצפי
אתר בניה / צילום: תמר מצפי

בעוד שבועיים, ב-1 בינואר 2018, לאחר דחייה של שנתיים, אמורה לצאת לדרך אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בתחום התכנון והבנייה. היא אמנם לא מכוונת ישירות להגדלת היצע ולהוזלת מחירים, אבל היא אמורה להשפיע על שניהם יותר מהרבה תוכניות מתוקשרות ומקושקשות אחרות שעלו על השולחן. לפי החלטת ממשלה, בינואר 2018 מכוני הבקרה הפרטיים יצאו לדרך, יחליפו את הרשויות המקומיות במתן היתרי בנייה ויערכו בדיקות תכן וביצוע של הבנייה, תוך הבטחה מפורשת "לקצר הליכים ביורוקרטיים ולשפר הפיקוח על הבנייה".

עד כמה זה דרמטי? כשהתוכנית יצאה לדרך, אי אז בשנת 2014, אמר שר הפנים גדעון סער כי "זו הרפורמה הכי משמעותית שנעשתה ב-50 השנים האחרונות. רפורמה שמבזרת מערכת ריכוזית ולא יעילה ומקלה את מהלכי התכנון". הקמת מכוני בקרה עצמאיים גם היתה המלצה מרכזית בדוח ועדת זיילר, שהוקמה אחרי אסון ורסאי ב-2001.

בפועל, הסיכוי שהרפורמה אכן תצא לדרך בינואר הקרוב - כמעט 4 שנים לאחר אישורה - נראית כעת אפסית. גם הסיכוי שהיא אכן תחולל פה דרמה ותגשים את הבטחותיה נראית קלושה. למעשה, המסקנה הברורה היחידה שניתן להסיק בוודאות מרפורמת הפרטת מכוני הבקרה בישראל היא איך לא לבצע רפורמה.

בנוסף, היא יכולה ללמד אותנו מה דינה של רפורמה גדולה שיוצאת לדרך ולפתע פתאום מתחלף השר שאחראי עליה. הפרטת מכוני הבקרה נותרה ללא אבא ואמא. השר שאחראי מזה שנתיים וחצי על מערכת התכנון הוא משה כחלון, שהרים דגלים אחרים לגמרי. אגף מכוני הבקרה שהוקם במינהל התכנון כולל עובד אחד בלבד. אפילו לא לעג לרש. לכל היותר לעג לשר לשעבר, שיכול להביט בעיניים כלות על התמסמסות הרפורמה.

השוק הפרטי אמנם התארגן והקים מכוני בקרה, והמדינה אפילו דאגה להסמיך אותם, אבל בהעדר גורם אחראי היו שדאגו לנגוס ברפורמה שוב ושוב. כבר בתוך החוק, מתוך חולשת פוליטית, נקבע בזמנו כי גורמים ממשלתיים יישארו מחוץ להפרטה ויכשירו בקרים משל עצמם. האם משרד הבריאות או המשרד להגנת הסביבה כבר הכשירו בקרים, שבועיים לפני שהרפורמה יוצאת לדרך? אפילו לא אחד.

החוק אמנם קבע כי אם הם לא יעמדו בזמנים הממשלה ניתן לעקוף אותם, אבל תמצאו פוליטיקאי אחד שירצה לריב בגלל זה עם סגן השר ליצמן (בריאות) או עם השר אלקין (הגנת הסביבה). רשות ממשלתית אחרת, לכיבוי אש, הסכימה להאציל סמכויות למכונים הפרטיים, אבל החריגה את כל הבניינים מעל 29 מטרים, מה שהפך את העניין לבדיחה עצובה.

אז מה יקרה עכשיו? הממשלה תאריך כמובן את מועד השקת המכונים הפרטיים, אחרת לא ניתן יהיה להוציא פה היתרי בנייה. ואזרחי ישראל ילמדו שוב מה שוות הבטחות ממשלה.