כחלון הודיע לנתניהו - לא נתמוך בחוק הלאום כלשונו

הודעת כולנו עשויה לעורר משבר קואליציוני ■ בנוסף, לפחות 3 חברי כנסת של כולנו השתתפו אתמול בהפגנת הימין בעד הממלכתיות, וחלקם, חברות הכנסת עזריה ובן ארי, לא מתכוונות לתמוך בחוק ההמלצות שמוביל ח"כ אמסלם

משה כחלון (צילום: רויטרס)
משה כחלון (צילום: רויטרס)

יומיים בלבד אחרי שהודיע ראש הממשלה נתניהו שהמשימה העיקרית של יו"ר הקואליציה החדש, ח"כ דוד אמסלם, תהיה להעביר את חוק הלאום במושב החורף של הכנסת, הודיע היום שר האוצר משה כחלון שכולנו מסתייגת מנוסח חוק הלאום כפי שמקודם על ידי הליכוד. כולנו תדרוש שינויים בניסוחים לפני ההצבעה על החוק, אך לא ברור אם תדרוש את השינוי לפני הצבעה בקריאה ראשונה או אחריה.

הודעת כולנו עשויה לעורר משבר קואליציוני. בנוסף, לפחות 3 חברי כנסת של כולנו השתתפו אתמול בהפגנת הימין בעד הממלכתיות, וחלקם, חברות הכנסת עזריה ובן-ארי, לא מתכוונות לתמוך בחוק איסור פרסום המלצות אותו מוביל אמסלם, גם לא בנוסחו כפי שצומצם.

באשר לחוק הלאום, ליכוד דבקים בנוסח שהוצע על ידי יו"ר ועדת חוץ ובטחון אבי דיכטר. ח"כ דיכטר מקדם את חוק הלאום מזה כמה שנים, עוד מן הימים בהם היה חבר קדימה.

חוק הלאום, הוא נושא לדיונים וויכוחים קואליציונים רבים. בין השאר, יש מי שמתנגדים להצעת דיכטר כיוון שכלול בו סעיף המורה לבג"ץ לפרש את חוקי המדינה לפי הגדרת המדינה כיהודית, לפני הגדרתה כדמוקרטית.

יצוין, שסיעת יש עתיד הודיעה בעבר כי הם מוכנים לתמוך בחוק הלאום כפי שהציע חבר כנסת בני בגין (ליכוד) המתמצה בניסוח בנוגע לשוויון זכויות במדינה.

נוסחים שונים של חוק הלאום הועלו בשנים האחרונות על ידי חברי כנסת וגופים חוץ-פרלמנטריים. סעיפים שונים שעוררו מחלוקת כללו העדפת השפה העברית על פני שפות אחרות, פרשנות חקיקה לפני ערכי מורשת ועוד.

הצעת חוק הלאום אושרה בקריאה טרומית בכנסת בחודש מאי. לאחריה הוחלט להקים ועדה מיוחדת שתדון בחקיקה. ח"כ אמיר אוחנה מונה לעמוד בראש הועדה. בחודש יוני הודיע נתניהו כי הוא ידאג שלפחות הקריאה הראשונה בחוק הלאום תעבור כבר בכנס הקיץ. אך כעבור 6 חודשים, לא התקדמה החקיקה של חוק זה.