הנשיא ריבלין מבהיר: לא קראתי להשתתף בהפגנה מסוימת

נשיא המדינה אמר אתמול כי "גורן, הבימה, ספרא, רחבת הסינמטק במרכז הכרמל, כיכר קניון הנגב בבאר-שבע. אין תחליף לכיכר העיר האמיתית" ■ הבוקר הבהיר: "לא קראתי ולא יעלה על דעתי לקרוא לאזרחי ישראל להצטרף להפגנה זאת או אחרת, והדבר לא יעלה על הדעת"

ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף
ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף

נשיא המדינה ראובן ריבלין ציין הבוקר (ד') כי לא קרא להשתתף בהפגנות מסוימות. ריבלין נאם אתמול בכנס לאוטמן בנושא דמוקרטיה וחינוך במושב שעסק ברשתות חברתיות.

בין השאר הוא דיבר על האזרחים שמתבטאים ברשתות החברתיות והתייחס ל"התקפות על המוסדות שהם נשמת אפה של הדמוקרטיה - המשטרה, בית משפט עליון, תקשורת". לדבריו אתמול, "המציאות בוערת בהתבטאויות שמבקשות לכלות כל חלקה שעוד נותרה מהממלכתיות הישראלית".

בהמשך דבריו דיבר ריבלין על הרשתות החברתיות, "הן דבר נפלא, מעניקות לנו קול במרחב הציבורי, הן מעלות מודעות, הן מספרות לנו מה קורה סביבנו ובעולם", ונתן דוגמאות מכמה מן המחאות של השנים האחרונות, המחאה החברתית של שנת 2011, הפגנת הבעד, קמפייין Me too והפגנות פתח תקווה שעברו לתל-אביב.

ריבלין אמר: "שימו לב שכל הדוגמאות הללו עברו ממילים למעשים. יצאו מהמסך ותפסו אחיזה גם בחיים הממשיים. גורן, הבימה, ספרא, רחבת הסינמטק במרכז הכרמל, כיכר קניון הנגב בבאר-שבע. אין תחליף לכיכר העיר האמיתית. עלינו לגדל דור שיזכור שדמוקרטיה אמיתית יכולה להתחיל ברשת, אבל היא לעולם לא תחליף את הצורך וההכרח לקחת חלק ממשי בהכרעות, בוויכוחים, בעשייה אזרחית. זו המשמעות של דמוקרטיה זה הכוח של להיות אזרחים ואזרחיות. ואנחנו חייבות וחייבים להשתמש בו כדי ליצור עבורנו ועבור ילדינו ונכדינו את העתיד שראוי להם לחיות".

במהלך היממה האחרונה החלה ביקורת על הנשיא, על כך שקרא לצאת להפגין. במקביל, אלדד יניב, ממובילי המחאה נגד השחיתות, הפיץ קטע וידאו הקורא לבוא להפגין במוצאי שבת הקרובה ובו גם הביא את דברי הנשיא.

כאמור, הבוקר שלח הנשיא הודעת הבהרה: "אתמול התארחתי בכנס בנושא דמוקרטיה וחינוך במושב שעסק ברשתות חברתיות. דיברתי על הכוח והחשיבות של הרשתות החברתיות בדמוקרטיה אך הוספתי שלעולם הן לא יוכלו לשמש תחליף להשתתפות אזרחית פעילה, במעשים. נתתי דוגמאות שונות מהשנים האחרונות, לכך שהישראלים הוכיחו שהם לא נשארים מאחורי המקלדת ולא מוותרים על כיכרות העיר.

"למען הסר ספק - ואני אומר זאת בקולי בצורה הברורה ביותר - לא קראתי ולא יעלה על דעתי לקרוא לאזרחי ישראל להצטרף להפגנה זאת או אחרת, והדבר לא יעלה על הדעת. אין אלא להצטער שבעת הרגישה הזאת השתמשו בדבריי מחוץ להקשרם על מנת להוסיף שמן למהדורה. אנו מצויים בעת רגישה. בעת הזאת שומה על כולנו, בפרט מנהיגי הציבור, לבחור בקפידה את מילותינו, לבל יעשה בהם שימוש לרעה או ייגרם מהם חלילה נזק. לכן מצאתי לנכון להבהיר את דבריי ולהצטער על הרושם המוטעה שנוצר מהן".