חוק איסור פרסום המלצות המשטרה עבר בקריאה שלישית

הנוסח הסופי של החוק לא יחול על חקירות גלויות (או סמויות) שהחלו עד ליום זה, כלומר בתיקי החקירה 1000 ו-2000 ■ לכאורה החוק מחריג גם חשודים עתידיים בתיק 3000 ■ לפיד: נעתור לבג"ץ נגד החוק ■ שקד בתגובה: אתה רומס את הרשות המחוקקת

דוד ביטן ודוד אמסלם / צילומים: איל יצהר ויצחק ההרי דוברות הכנסת
דוד ביטן ודוד אמסלם / צילומים: איל יצהר ויצחק ההרי דוברות הכנסת

אחרי 42 שעות פיליבסטר רצופות, ולקול מחאות האופוזיציה, היועץ המשפטי לממשלה, המשטרה ושורה ארוכה של אישי ציבור, שופטי עליון בדימוס ואקדמאים - החוק שנולד כדי להצר את צעדיה של משטרת ישראל בבואה לסכם חקירות משטרה, עבר בלילה את הקריאות השנייה והשלישית.

החוק ייכנס לתוקף כעבור 14 ימים לאחר פרסומו ברשומות. הנוסח הסופי של החוק לא יחול על חקירות גלויות (או סמויות) שהחלו עד ליום זה, כלומר בתיקי החקירה 1000 ו-2000. לכאורה, החוק מחריג גם חשודים עתידיים בחקירות קיימות, אם וכאשר יתווספו חשודים לתיקים לעיל ו/או לתיק חקירה ציבורי שכבר קיים, תיק 3000.

בנוסף, החוק משאיר שיקול-דעת ליועץ המשפטי לממשלה לקבוע מתי המשטרה תוכל לפרסם את השורה התחתונה.

מהלך החקיקה עורר סערות רבות. החוק הוצא מידי ועדת חוק חוקה ומשפט, שאמורה לדון בדיני סדר הדין הפלילי, והועבר לידיה של ועדת הפנים, בראשות ח"כ דוד אמסלם, שגם יזם את החוק. אמסלם לחץ על הליך חקיקה מהיר.

בנוסף, החוק - שבתחילה נתפס ככזה שמיועד להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו - התגלה במהלך השבועות האחרונים גם כחוק שעשוי לשמור על ח"כ דוד ביטן, למן הרגע שנודע שאף הוא חשוד בפלילים. אך כאמור, לפני כשבועיים שונה נוסח החוק, כך שלא יגן מפני פרסום החלטת המשטרה בחקירות פתוחות.

אתמול בלילה, במהלך הדיון הסוגר את שעות הפיליבסטר, אמר ח"כ יאיר לפיד כי יגיש היום (ה') בבוקר עתירה לבג"ץ נגד החוק. "אם החוק הזה יעבור, יש עתיד תהיה מחר בבוקר בבית המשפט העליון ותגיש בג"ץ נגד החוק הזה. הוא כתוב, הוא מוכן, והוא יוגש", הוא אמר.

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה בחריפות לדברי לפיד. "אתה רומס את הרשות המחוקקת ולא מבין כלום במשפט חוקתי. אני מתביישת שאחרי 3 ימי דיונים ואין-סוף דיונים בוועדה, אתה רץ לבג"ץ", היא אמרה.

גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לא אהב את הודעת לפיד. לדבריו, אחרי ימים של ויכוחים על סדרי הדיון, ואחרי שהוא התנגד לשימוש התכוף שהקואליציה עושה בסעיף 98 לתקנון הכנסת (המאפשר לבטל את שעות הפיליבסטר ולקיים דיון מהיר), ההליכה של יש עתיד לבג"ץ אינה תקינה. אדלשיין ציין כי אם לפיד יעתור לבג"ץ, בחקיקה הבאה בכנסת הוא, יו"ר הכנסת, לא יתנגד יותר לשימוש בסעיף 98.

לפיד מיהר להגיב לכך: "אנחנו לא מקבלים הוראות מהקואליציה, בטח לא ביום שהממשלה משעבדת את כל ההליך הדמוקרטי לצרות הפליליות של נתניהו. הבג"ץ יוגש כמתוכנן מחר בבוקר". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר במהלך הדיון: "זה הוא לא מדובר חוק פרטני אלא בקמפיין מתמשך ומערכת שבאה לשחוק את שומרי הסף. כל מי שלא חפץ ביקרו של השלטון מאוים ומאותגר. אנחנו בקרב מול רוח דמוקרטית של מדינה אל מול רוח של שחיתות של מדינה. אלה לא רק חוקי בושה אלא גם חוקי חולשה".

יו"ר הקואליציה החדש אמסלם, שלא עזב את המשכן במהלך כל הימים, הוכיח יכולת ניהול משמעותית. הוא השיג אישור לוועדת הכספים לפעול להעברות תקציביות של סוף שנה במקביל לדיונים במליאה. במסלול נוסף הוקמה גם במהרה ועדה לחקיקת חוק ערוץ 20, בראשותו של ח"כ יואב קיש, אשר תתכנס לדיון כבר בשעות היום בצהריים.

מעל בימת הכנסת, בדיון המסכם, השתלח אמסלם במקבילו, יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון. "אתם קוראים לכולנו מושחתים, ולי קראתם ראש ארגון פשע. אתם השמאל הנאור מרוטשילד, ולכם מותר הכול. או שאתם לא מכירים את החוק, או שאתם בכוונה מטעים את הציבור. בזבזתם 3 ימים ומיליוני שקלים בפיליבסטר שלכם".