ממובילאיי ועד הביטקוין: כל האירועים שעשו את 2017

"מובילאיי הותירה חותם על תעשיית הרכב העולמית"; "קמפיין metoo# יצר סדר יום חדש" ■ בכירים מסכמים את שנת 2017 - כתבה ראשונה בסדרה

דניאל לבנטל, מנכ"ל מישורים השקעות נדל"ן: "מובילאיי הותירה חותם על תעשיית הרכב העולמית"

העסקה בה ענקית השבבים האמריקאית אינטל רכשה את מובילאיי הישראלית בכ-15 מיליארד דולר במזומן בחודש מארס השנה, מהווה בעיניי אירוע משמעותי שלא ניתן להתעלם ממנו. מדובר באקזיט הגדול בתולדות המשק הישראלי. לא ניתן שלא לפרגן ליזמים, מייסדים ומנהלים של החברה שהובילו את המהלך הזה. לא מדובר רק על סכומי הכסף האדירים, אלא על המהות שחברה ישראלית מירושלים, מותירה חותם כה משמעותי בתעשיית הרכב העולמית, בעוד שלישראל אין תעשייה משמעותית בתחום זה.

"כשמדברים על איש השנה, אפשר לומר הרבה מאד דברים על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אבל דבר אחד בטוח אי-אפשר לקחת ממנו - הוא לא רק מוכר סיסמאות. כשהוא הצהיר בקמפיינים שלו - Make America Great Again, הוא באמת התכוון לזה. לאחרונה הוא העביר בבתי הנבחרים את רפורמת המס המרחיקה לכת ביותר בארה"ב מאז ממשל רייגן. אחד הסעיפים העיקריים ברפורמה היא הורדת שיעור מס החברות בארה"ב מכ-35% לכ-20%. המטרה העיקרית בהורדת המס היא להחזיר רווחים של חברות אמריקאיות ואת הפעילות שלהן לגבולות ארה"ב, היות שארה"ב אינה תחרותית במובן זה. ההשלכות של המהלך עדיין לא ברורות עדיין. יש שיגידו שמדובר בצעד שיגדיל את התפוקה ואת התוצר האמריקאי, יחזיר חברות לייצור ופעילות בארה"ב ובכך גם יקטין את שיעורי האבטלה והפערים החברתיים. מאידך, יש שמאמינים שמדובר ברפורמה, שהיא מתנה לעשירים ולשווקים, תגדיל את נטל המס של העניים ומעמד הביניים, ותעמיק את הגירעון. כך או כך, מדובר בצעד אמיץ מאד של מי שעומד בראש המדינה הגדולה בעולם".

דניאל לבנטל / צילום: אוראל כהן
 דניאל לבנטל / צילום: אוראל כהן

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל: "נחרדתי מהתקנות שמובילות לעולם גזעני וחשוך"

המהלך של 2017 הוא בעיני תקנות ההגירה של דונלד טראמפ, שנקבעו בתחילת השנה, ולפיהן יקל על המדינה לגרש תושבים שנכנסו בצורה לא חוקית וכן לגרש כל מהגר שנכנס למדינה באופן לא חוקי, ונחשד בעבירה כלשהי, אפילו עבירת תנועה. נחרדתי מהתקנות שהיו עוד צעד בדרך להפיכת העולם ללאומני, גזעני וחשוך. תודה ל ביהמ"ש העליון, שביטל את רובן בסופו של דבר. איש השנה הוא ולדימיר פוטין, שהחזיר את רוסיה לימיה ה'זוהרים' של המלחמה הקרה - העניק חיבוק חם לא-סיסי, הציל את משטר אסד ולמעשה אוחז בהגה ההנהגה הסורי, ומקדם את תוכנית הגרעין האיראנית. פוטין מנסה להחזיר את רוסיה למעמדה כמעצמה עולמית, תוך שהוא מנצל את היחלשות השפעתה של ארה"ב".

גידי כרוך / צילום: יוסף כהן
 גידי כרוך / צילום: יוסף כהן

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלי חברת הנדל"ן אאורה: "למה לא לנהל את חשבון הבנק באפליקציה?"

"המהלך העסקי המסקרן של השנה היה השקת הבנק הדיגיטלי של לאומי, 'פפר'. היה כאן זיהוי צורך שעד לפני כמה שנים היה נשמע כמעט דמיוני. בפועל, יש מעגל שרק הולך ומתרחב של לקוחות שמעוניינים לנהל את כל ההיבטים הצרכניים של חייהם דרך האפליקציה או המחשב ואם אפשר היום להזמין מוצרי צריכה ואפילו לעשות ביטוח בלחיצת כפתור, למה לא לנהל כך גם את חשבון הבנק? אמנם השקת המהלך לוותה ביצירת שפה ונראות שמאוד מוכוונת לקהל הצעיר, אך הנתונים שחשף הבנק מעידים שקרוב למחצית מהלקוחות הם דווקא מעל גיל 35, מה שמהווה לדעתי אינדיקציה לכך שהחדשנות הטכנולוגית מחלחלת היום לכולם וחברות שלא יישרו קו יאבדו רלוונטיות".

יעקב אטרקצ'י  / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 יעקב אטרקצ'י / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעל רבהון, מנכ"לית אבוט ישראל: "ח"כ שמולי עשה מהלכים ושינויים מרחיקי לכת"

"בחרתי בח"כ איציק שמולי, המכהן כיושב-ראש בשדולה למען הגמלאים וחבר בוועדת משנה לעניין מעמד הקשיש, ומשמש בשנים האחרונות כפנים של המאבק למען אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל שלפעמים נופלת בין הכיסאות ואינה מקבלת את המענה הראוי לה.

מעבר לעשייתו הרבה, מדובר בשינוי מרענן שמגיע מקול צעיר בכנסת המייצג את הדור החדש ומהווה זיק של תקווה במצב הלא פשוט של הקשישים היום במדינת ישראל. השנה קידמו כמה חברי כנסת ובראשם, ח"כ שמולי תיקון לחוק הבטחת הכנסה, שביטל את התנאי לפיו רק מי שמתגורר באזור קר זכאי למענק חימום, שדרוג משמעותי עבור כל אותם קשישים במצב סוציו אקונומי נמוך שזכו לתנאי הבסיסי של חימום בחורף. אחרי ההישג המשמעותי צוטט שמולי ואמר כי לא פעם יש אוכלוסיות שנשארות מאחור בישראל ועם הצעת החוק שעברה, נעשה צעד גדול בכך שהרבה מאוד קשישים עניים יעברו את החורף בשלום. בצעדיו ועשייתו הבלתי פוסקת למען החלש בחברה, עושה ח"כ שמולי, מהלכים ושינויים מרחיקי לכת וניתן לראות זאת בהצעות החוק אותן מוביל או לוקח בהן חלק כגון 'חוק חובת התקנת מצלמות' במחלקות האשפוז הסיעודי, 'חוק לביטוח סיעודי ממלכתי', 'חוק להגדלת קצבאות הזיקנה' ועוד".

יעל רבהון  / צילום: יוסי צבקר
 יעל רבהון / צילום: יוסי צבקר

ד"ר נורית הראל, יו"רית משותפת בתשלובת ד"ר פישר: "קמפיין metoo# יצר סדר יום חדש"

"קמפיין metoo# שהחל בארה"ב והמשיך בישראל וברחבי העולם הוא הדוגמה המושלמת לאפקט הפרפר. בתורת הכאוס הוא מתואר כשינוי קטן בתנאי ההתחלה שיגרום לשינוי גדול בהתנהגות המערכת בטווח הזמן הארוך. חשיפה של הטרדות מיניות של המפיק ההוליווידי הארווי ויינשטיין, שהיא תגלית קטנה בראייה גלובלית, משכה בעקבותיה את צעקת ההמונים. צעקה רמה זו הייתה הזדהות ספונטנית וחשיפה אינטימית של מיליוני נשים בכל העולם בטווח מקצועות, מעמדות וגילאים מגוון ומפתיע. חשיפה גלובלית של שכיחות ההטרדות המיניות נמשלת לסופת טורנדו שממנה השיבה לאחור אינה אפשרית. הקמפיין יצר סדר יום חדש ושרטט קו אדום המשנה את כללי המשחק במערכות היחסים בין גברים לנשים באשר הם מחד, ואת הדיון הציבורי בחוזק הרשתות החברתיות והסכנה בשימוש לא אחראי בהם מאידך.

"אנשי השנה שלי הם כל אישה ואיש שבאומץ פרשו כנפיים בצבע ייחודי, נחשפו ברשת החברתית או התקשורת והיוו פרפר אחד בתוך סופת הטורנדו שהביאה לשינוי חברתי מהותי. הקמפיין הדגיש את האחריות האישית של כל אדם לשימוש ברשתות החברתיות בצורה מושכלת ואחראית לאור הכח הרב שיש בהן, גם בעולמות אישיים וגם בעסקיים".

ד"ר נורית הראל / צילום: דפנה גזית
 ד"ר נורית הראל / צילום: דפנה גזית

אביה מזרחי-מגן, מנכ"לית רשת פתאל בישראל: "הנשיא ריבלין דואג להנמיך את הלהבות"

"המהלך הטוב והמיוחד ביותר שקרה השנה הוא עסקת המכירה הגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי, מכירת חברת מובילאיי הישראלית לענקית ההייטק אינטל. מהלך זה מהווה את עסקת המכירה הישראלית הכי גדולה שנראתה בהיסטוריה של המדינה, שבזכותה ישראל הפכה להיות המרכז הגדול בעולם לפיתוח רכב אוטונומי.

"איש השנה שלי הוא ראובן ריבלין, נשיא המדינה. ריבלין אומר את דעתו גם כשהיא לא הנעימה ביותר לאזרחי המדינה ומנהיגיה ועומד בפני גל של קיצוניות ולא נכנע לרגע. אני חושבת שבזמנים שהדעות השונות נתונות למחלוקת וכשנראה שהעם שלנו מפוצל בין שמאל לימין, חרדים וחילוניים ערבים ויהודים, הנשיא ריבלין הוא הדמות שדואגת לאחד את כולנו ודואג להנמיך את הלהבות בשיח הציבורי מבלי לחשוש להביע את דעתו".

אביה מזרחי מגן / צילום: אילן בשור
 אביה מזרחי מגן / צילום: אילן בשור

נתי אברהמי, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה טלדור: "שנת המפץ הגדול של המטבעות הווירטואליים"

"אחד הדברים הבולטים והמסקרנים שאירעו השנה הוא תופעת המטבעות המבוזרים ובראשם הביטקוין. בלי לנבא מה צופן העתיד הקרוב למשקיעים בביטקוין ניתן לומר שהכלכלה החדשה שמבוססת על טכנולוגית הבלוקצ'יין, ומאיימת על כמה מבסיסי הכלכלה של המאות האחרונות (כדוגמת הבנקים) תתפוס בשנים הבאות מקום מכובד בכלכלה העולמית וזאת לצד הכלכלה ה'מסורתית'. שנת 2017 תיזכר כשנת המפץ הגדול של המטבעות הווירטואליים. השנים הבאות הן המבחן האמתי ועלינו להיות ערים להתפתחויות הכלכליות.

"מי שעשה מבחינתי צעד משמעותי הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שנכנס לתפקידו בינואר האחרון, בטקס ההשבעה הגדול אי פעם, טרף השנה את הקלפים. למרות שחיקה מסוימת במעמדה בשנים האחרונות, ארה"ב, היא עדיין המעצמה המובילה, שמשפיעה בצורה אדירה על העולם וכמובן עלינו כאן בישראל. הנשיא טראמפ לצד האנטגוניזם שהוא מייצר, מוביל מהפכות בלא מעט תחומים, הן פנימיים (בריאות ומיסוי) והן בינלאומיים (למשל משבר האקלים, ההכרה בירושלים ועוד).

"לאופי הנשיאותו ודעותיו האישיות, יש השפעה אדירה על יחסי הגומלין בין מדינות בעולם ככלל ועלינו בישראל בפרט. עבודתו של טראמפ אף משליכה בצורה ישירה על המרחב העסקי והפוליטי שלנו.

"ימים יגידו אם הוא יתגלה כאפיזודה של מי שהעולם ואנחנו נעדיף לשכוח, או כמי ששינה את העולם. מה שבטוח תקופת כהונתו מייצרת עניין רב".

נתי אברהמי / צילום: רון דביר
 נתי אברהמי / צילום: רון דביר

רן בוקשפן, מנכ"ל טלרד נטוורקס: "התרשמתי מהאומץ וההחלטיות של קאר שולץ"

המהלך שעשה את 2017 הוא תוכנית ההחייאה הדרמטית של קאר שולץ בטבע. שולץ הגיע מתוך הכרה שרק יישום מהיר ונחוש של תכנית הבראה יאפשר לטבע לשרת את חובותיה העצומים בשנים הקרובות. אין מקום להיסוסים כאשר האחריות מוטלת על כתפיך, אין מקום להיעתר לבקשות של אישי צבור ובעלי אינטרסים. יש לעשות הכל ובהחלטיות למען הצלת החברה. מן הסתם, חלק מן ההחלטות יתבררו בעתיד כשגויות, אך בעתות משבר מחויבים לקבל החלטות וכשמחליטים עושים גם טעויות. היכולת והאומץ לעצור ולשנות כיוון אסטרטגי כשעל הכף קיים איום קיומי, היא קשה ומאתגרת. לבצע שנוי כגון זה בחברה גדולה ובינלאומית כטבע מהווה את מהות תפקידו של מנכ"ל. במציאות של טבע כיום, המנכ"ל נדרש לקבל החלטות קשות באומץ, לגלות מנהיגות בעיקר כלפי העובדים, ולהתנהל תוך מתן דוגמה אישית ובצניעות. היכולת לשקם את ספינת הדגל של התעשייה הישראלית ומדינת ישראל תלויה במרכיבים אלה.

התרשמתי מאמירתו שהמטה של טבע יתפקד והוא ינהל את החברה עם מטה שיתכווץ ב-500 עובדים ומנהלים, גם אם האיכות נפגעת קמעה. זהו מהלך חסכוני. אמירה כזאת חסרה כבר מספר שנים. אלי הורביץ אמר לי אישית פעם: 'המנכ"ל הוא המצפן של כל חברה'. חלום בלהות שכזה, שטבע שלו תאבד את הדרך, והמנכ"ל יידרש למצוא מחדש את הצפון, על זה אלי הורביץ לא חלם. בהצלחה לקאר שולץ, בהצלחה לטבע, ובהצלחה לעשרות אלפי העובדים שטבע עבורם היא מקור פרנסה".

רן בוקשפן/ צילום: שי שקולניק
 רן בוקשפן/ צילום: שי שקולניק

עופרה פיינמסר, מנכ"לית חברת הביופארמה גיליאד ישראל: "נוסיר יאסין נתן דוגמה להתבוננות אחרת על החיים"

אני בוחרת בנוסיר יאסין (Nas Daily) כאיש שעשה את המהלך האמיץ בשנת 2017. בעיני הוא גאון שיצא לחפש אתונות ומצא מלוכה. הוא כוכב רשת ערבי-ישראלי בן 25, בוגר הארוורד, שעבד כמהנדס בחברה בת של ענקית התשלומים פייפאל בארה"ב עם שכר נאה, ויום בהיר אחד החליט לעזוב הכל, לוותר על מסלול ההצלחה ולצאת לתור את העולם הגדול. הוא אמר שגילה בגיל 24 שאזלו לו 32% מהחיים ובחר לחיות אותם אחרת. הוא לקח כספי חסכונות שצבר בעבודתו ויצא למסע בין עשרות מדינות ותרבויות, בתקווה להפיץ מסרים של הדדיות וסובלנות. הוא התחייב להעלות במשך שנה, מדי יום, סרטון בן דקה מהמסע המיוחד שלו. לאט לאט צבר קהל מעריצים שמונה כ-2 מיליון עוקבים. סיפור ההצלחה יוצא הדופן שלו הפך אותו למעין סינדרלה שבמרכז הקונפליקט הישראלי-ערבי והוא הצליח לעניין גופי תקשורת בארץ ובעולם וזכה לשלל כתבות מפרגנות.

הבחור, שיצא למסע אל הלא נודע עם תרמיל ומספר חולצות אחידות שמזכירות לו ש-32% מחייו חלפו, הצליח להפוך לכוכב ולייצר באז מטורף. זו דוגמה מצוינת להתבוננות אחרת על החיים ומהותם".

עופרה פיינמסר/ צילום: פביאן
 עופרה פיינמסר/ צילום: פביאן