רפורמה בחברת חשמל: שאלה אחת נותרה ללא מענה | פרשנות

הרפורמה במשק החשמל היא לא באמת רפורמה, ובכל זאת צריך לברך עליה ■ בתוך כל ההמולה, יש נושא אחד שעליו אף אחד לא רוצה לדבר, כרגיל ■ פרשנות

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

למרות מבול התגובות הציניות שקיבלו את פני הרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל, צריך לברך עליה. גם אם היא לא באמת רפורמה אלא יותר תוכנית התייעלות של החברה. שר האוצר משה כחלון, שר האנרגיה יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן צודקים כשהם אומרים שאחרי יותר מ-20 שנה של דיונים סוף-סוף יש מסמך שכולם מסכימים עליו וסוף-סוף חברת החשמל מסכימה להתייעל. חברת החשמל הסכימה להיפרד מ-2,800 עובדים בתוך 8 שנים, גם אם בפיצויים מוגדלים ותוך כדי הגדלת הפנסיה (כך זה צריך להיעשות), והיא גם הסכימה להיפרד מחלק מנכסיה (ארבע תחנות כוח שיועמדו למכירה) בתוך 5 שנים. יש תוכניות, יש הסכמות, וצריך לברך עליהן. עם זאת, תוכניות ורפורמות אינן נמדדות בחתימות אלא בביצוע שלהן, ואת זה עוד נראה בשנים הקרובות. בינתיים, כמה שאלות ותשובות על ה"רפורמה" ההיסטורית.

מה עם כל הסיסמאות על תחרות?

אלה סיסמאות שברובן ריקות מתוכן, כי במקטע הייצור נתח השוק של חברת החשמל הולך ויורד עם השנים. נתח השוק שלה בקרב צרכנים גדולים ירד מתחת ל-50% ואילו נתח השוק של תחנות הכוח הפרטיות מסך היקף ייצור החשמל בישראל מגיע השנה לכ-26% ובשנה הבאה הוא אמור להגיע ל-32%. בשנים האחרונות הייתה רפורמה במשק החשמל, היא רק התבצעה בצורה עקומה: ייבשה את חברת החשמל והעשירה את בעלי התחנות הפרטיות, שקיבלו מהמדינה פס ייצור לעשיית כסף קל.

האם הצרכן ייהנה מה"רפורמה"?

ממש לא, ודאי שלא בטווח הקצר. מחיר החשמל תלוי בעיקר בעלות הדלקים (גז במיוחד, אבל גם מזוט וסולר). במקטע ייצור החשמל, הדלקים הם כ-53% מעלויות הייצור והשכר רק כ-18%-19%, כך שגם אם תוכניות הייעול יצליחו לחתוך משמעותית בשכר, הסיכוי שהן יתגלגלו לצרכן קלוש, מה גם שיש בטווח הקצר עלויות של פיצויים מוגדלים ובונוסים כתוצאה מפרישת עובדים.

על מה לא מדברים, כרגיל?

על החוב של חברת החשמל: קרוב ל-54 מיליארד שקל (ראו טבלה). רוב החוב הוא לטווח ארוך, ואיש בין אלו שחתמו על הרפורמה לא יודע איך תוכל החברה לשרת אותו. כולם מקווים שעם ההתייעלות ועם מכירת הנכסים, חברת החשמל תהפוך יותר רזה גם בחובות, אלא שזו משאלה ותקווה יותר מהנחת עבודה מבוססת. כרגע, התזרים מפעילות שוטפת של חברת החשמל עדיין חזק, אבל הוא בירידה עקבית. חשובה השורה התחתונה של התזרים אחרי פעילות השקעה ומימון - וזו תנודתית בשנים האחרונות. בשנה אחת אף התזרים אף היה שלילי. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 התזרים היה שלילי באופן משמעותי - כ-2 מיליארד שקל, אמנם בגלל פירעון של אג"ח לטווח ארוך, אבל זה רק ממחיש את הבעיות האמיתיות של חברת החשמל. לכן, לא רק שהצרכן לא ייהנה מכל פסטיבל הרפורמה, הוא עוד עלול לשלם בעתיד את מחיר חוסר היכולת של חברת החשמל לשרת את חובותיה העצומים.

החובות העצומים של חברת החשמל
 החובות העצומים של חברת החשמל

eli@globes.co.il