גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא "יושבים על הגדר": הקונים מוכנים לשלם יותר על דירה

סקר "גלובס": גורמים משני הצדדים - אנשי האוצר מחד ואנשי הענף מנגד, מבלבלים את הציבור בהבטחה שהירידה במספר העסקאות תיגמר בנסיקת/צלילת המחירים ■ איך זה משפיע עלינו? ■ למדריך מס רכישה

שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א.  / צילום: שלומי יוסף
שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א. / צילום: שלומי יוסף

בזמן שאי הוודאות בשיאה, קצב העסקאות לרכישת דירה יורד חודש אחרי חודש, וההבטחות ל"דירה מוזלת במחיר למשתכן לכל מחוסר דירה" נשמעות על ידי שר האוצר חדשות לבקרים, לא מפתיע לקלות ששיעור מחפשי הדירות והמתלבטים נמצא בשיא של שנים. עם זאת, מסתבר שדווקא המחיר המקסימלי שהרוכשים מוכנים לשלם בעבור הדירה שינה כיוון וזינק בחצי השנה האחרונה בכמעט 150 אלף שקל, מה שיכול להעיד דווקא על ייאוש בקרב הנשאלים.
אלו המסקנות העיקריות שעולות מהסקר החצי-שנתי של "גלובס" ואזימוט טכנולוגיות פרסום, שהתקיים בסוף חודש דצמבר בפעם ה-23 מאז שנת 2006, רגע לפני הנסיקה במחירים.

1 מכל 10 ישראלים מחפש דירה

נתחיל בביקוש לדירות. הסקר החצי שנתי בוחן את כוונות הרכישה של הציבור: כמה אנשים מחפשים נכון להיום דירה לרכישה וכמה מהם שוקלים להתחיל ולחפש דירה לרכישה במהלך שלושת החודשים הקרובים. נתוני הסקר הנוכחי (דצמבר 2017) מעידים כי רמת הביקוש - מחפשים דירה היום ושוקלים להתחיל לחפש - נמצאת ברמת שיא ועומדת על 26%, יותר מרבע מהמדגם. נתון זהה נצפה גם בסקר הקודם (יוני 2017) ורמה זו של ביקוש לדירות היא הגבוהה ביותר מאז החל הסקר להתפרסם, כאשר בסוף 2016 נתון זה עמד על 14% בלבד.

ברזולוציה גבוהה יותר, שיעור הנשאלים שהשיבו כי הם מחפשים כעת דירה לרכישה (בניכוי מי שהשיב כי הוא מתכנן להתחיל ולחפש) גבוה יחסית לשנים הקודמות, אבל ירד מ-13% במחצית 2017 ל-10% בסוף 2017, מה שמלמד שלא מעט ישראלים לא ממש ממתינים כרגע על הגדר.
כמו כן, הירידה בחודשים האחרונים עשויה ללמד שהביקוש הגדול שנובע מההגרלות הגדולות ומתוכנית מחיר למשתכן מתחיל להירגע, אולי בגלל התלונות שמתחילות להישמע על פרויקטים שונים, בגלל סיכוי הזכייה הנמוך בחלק מהמקומות (בעיקר בפרויקטים הנמצאים במרכז הארץ), ובגלל הזמן הארוך שעל הזוכים להמתין עד שהפרויקט יתקדם והם באמת יקבלו מפתח לדירה זולה.

בעוד זכאי מחיר למשתכן מסדרה א' (כ-60 אלף משקי בית) קיבלו שפע הזדמנויות להשתתף בהגרלות, זכאי הסדרות האחרות (עוד כ-60 אלף) לא קיבלו הזדמנות שווה בהגרלות, וחלק מהם החליט לוותר. ובכל מקרה, למרות הירידה הקלה, 10% מהנשאלים (מבין אלו שהצהירו כי הם מחפשים דירה) זה עדיין נתון גבוה יחסית בהשוואה לסקרים קודמים.

השפעת תוכנית מחיר למשתכן על הכוונות

מוכנים לשלם יותר

וכאן אנחנו מגיעים לציפיות הציבור הנוגעות למחירי הדירות.
במשרד האוצר שבים וטוענים כי היעדר עסקאות והקיפאון בשוק הדיור יובילו בסופו של דבר לירידה במחיר הדירות, בין השאר בשל הצורך של קבלנים בתזרים מזומנים, הצורך של משפרי הדיור למכור את דירתם הקודמת בהקדם, והלחץ של משקיעים שמעוניינים למכור את דירתם בשל שינוי הסנטימנט בשוק והשפעת גובה מס השבח שהם יידרשו לשלם ככל שחולף הזמן. גורמים אחרים בענף טוענים דווקא כי מדובר לכל היותר בביקושים כבושים, שיתפרצו ויתדלקו מחדש את העליות, כפי שקרה לאחר ביטול תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר הקודם יאיר לפיד.

פחות דירות 4 ו-5 חדרים

הסקר החצי שנתי בודק מהו המחיר המקסימלי שמוכנים הרוכשים לשלם בעבור דירה למגורים. בסקרים הקודמים, או ליתר דיוק החל מהסקר שנערך בסוף 2015, המחיר התפיסתי הציג ירידה. מרמה של כ-1.3 מיליון שקל בסוף 2015 ירד הסכום ל-1.15 מיליון שקל במחצית 2016, ל-1.14 מיליון שקל בסוף אותה השנה ולמיליון שקל במחצית 2017.

אבל הסקר הנוכחי מציג שינוי מגמה ועלייה במחיר הממוצע ל-1.145 מיליון שקל. כמעט 15% יותר מהסקר הקודם שנערך לפני חצי שנה.

נזכיר שוב כי תוכנית מחיר למשתכן החלה לפעול בסוף 2015, ולא מן הנמנע שהמכרזים שנסגרו ופרסומים רבים אודות פרויקטים שצפויים להיבנות השפיעו על ציפיות הציבור בכל הנוגע למחירי הדירות. גם מהלכים כמו מס דירה שלישית (שלא צלח לבסוף), העלאת מס הרכישה על משקיעים במחצית 2015 והדיווחים על ההאטה המשמעותית במכירת דירות, השפיעו על הציפיות. לכן, העובדה שהמחיר התפיסתי כעת משנה כיוון אולי יש בה כדי לאותת כי משהו נסדק באותן ציפיות לירידת מחירים. נדגיש כי מדובר רק בסקר אחד, ועוד לא ניתן לקבוע האם מדובר במגמה, אולם נתוני הביקוש לדירות תומכים בעלייה במחיר.

עוד נתון שעולה מהסקר ומחזק את ההנחה שרבים ממחפשי הדירות הם רוכשי דירה ראשונה (קהל היעד למחיר למשתכן) נוגע לגודל הדירות אותן מחפשים הרוכשים.

הסקר מציג ירידה מתונה ב-2017 בחיפושים אחר דירות 4 חדרים, 33% בסוף 2017 לעומת 38% בסוף 2016, וירידה נוספת בחיפושים אחר דירות 5 חדרים, מ-19% בסקר של סוף 2016 ל-15% בסקר הנוכחי. לעומת זאת, שכיחות מחפשי דירות 3 חדרים עלתה במעט, כ-34% לעומת 33% בסוף 2016, הנתח הגבוה ביותר בביקוש לפי חדרים. רק לשם המחשה, בשנת 2010 הביקוש ל-4 חדרים היה כמעט כפול מהביקוש ל-3 חדרים - 47% לעומת 24%.

"התערבות יתר של הממשלה בשוק"

"ניתן לראות, כי לאורך 2017 השוק נמצא בתנודתיות רבה עקב התערבות יתר של הממשלה בשוק הנדל"ן", מנתח בני קרת, מנכ"ל ואזימוט טכנולוגיות פרסום. "העובדה שמספר מחפשי הדירה רשם עלייה משמעותית, כמו גם מי שהשיב כי הוא שוקל להתחיל בתהליך של רכישת דירה, מגיעה להערכתי בשל שני גורמים עיקריים: האחד, מחיר למשתכן, והשני פעולות רציפות של סרבול והכבדה על המשקיעים. נוצרה אווירה ציבורית של המתנה לירידת מחירים, בעוד מכרזי מחיר למשתכן שיצאו והבטיחו סיום מהיר מראים בינתיים מציאות אחרת. התהליכים ארוכים לאין ערוך ממה שהישראלים ציפו".

לגבי השינוי במחיר התפישתי של הציבור, סבור קרת כי "הנתון מוכיח שהציבור לא מאמין שחלה ירידת מחירים כי אם עלייה קלה או התייצבות. זאת, למרות הניסיונות הבלתי פוסקים של הממשלה והאוצר להורידם בכוח, ללא הועיל".
הסקר החצי שנתי של "גלובס" ואזימוט התקיים בימים האחרונים של דצמבר. הסקר יוצא פעמיים בשנה, במחצית השנה ובסופה, ומספק נתונים עדכניים בנוגע לכוונות הציבור לרכוש דירה בישראל. הסקר נערך באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" בראשות פרופ' יצחק כ"ץ, בקרב מדגם ארצי מייצג של כ-600 איש, מחציתם נשים ומחציתם גברים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת, דוברת השפה העברית בישראל.

 

האם קצב עלייה שנתי של 3% הוא חצי נחמה

עוד ועוד הגרלות לדירות מסובסדות נסגרות אמנם ברחבי הארץ, אולם מדד מחירי הדירות שמציגה מדי חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ממשיכים להצביע על עליית מחירים ברחבי הארץ, למורת רוחו של כל מי שמצפה לירידת מחירים. פה ושם אמנם נרשמו לאורך העשור האחרון ירידות חודשיות שהחזיקו מעמד (15 פעמים בכל העשור האחרון), אולם בחישוב שנתי מצטבר (12 חודשים אחרונים) זה לא קרה, והמדד מטפס חודש אחרי חודש.

נקודות האור, שחבר הכנסת רועי פולקמן מ"כולנו" כבר דואג לפמפם, היא ששיעור העלייה השנתי נמצא בשפל של שנים. על פי הנתונים, קצב עליית המחירים המשתקף מנתוני המדדים האחרונים עומד על פחות מ-3% בחישוב שנתי, נמוך בשיעור ניכר מקצב עלייה של 8% רק לפני שנה.

אבל האם המשמעות היא שהשוק אכן עומד לפני שינוי מגמה של ממש וירידת מחירים בשוק הדיור? קשה לדעת. קצב עליית המחירים השנתית הוא אכן הנמוך ביותר שנרשם במדד מחיר הדירות של הלמ"ס מאז יולי 2012, אז הוא עמד על 1.67%. עם זאת, מאמצע 2011 ועד אמצע 2012 - במקביל לפרוץ המחאה החברתית וההבטחות הרבות שהגיעו אחריה (כמו למשל פרק הדיור בהמלצות ועדת טרכטנברג) - צנח קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות במדד הלמ"ס מ-12%-13% ל-0.2% בלבד בחודש מאי 2012 (בשנת 2011 גם נרשמו 4 חודשים של ירידות מחירים חודשיות), אולם בסופו של יום הציבור התייאש כידוע מההבטחות, ובמאי 2013 כבר עמד הקצב השנתי על 9%.

האם זה אומר שגם הפעם הירידה בקצב העלייה השנתית היא זמנית בלבד? נצטרך לחכות ולראות.

השינוי במחירי הדירות

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס