"הוא אחלה בן אדם": מה אמר ביטן על מורשע בפלילים

"גלובס" חושף: ח"כ דוד ביטן, החשוד בלקיחת שוחד בפרשת עיריית ראשל"צ, התייצב לאחרונה בבית הדין של לשכת עוה"ד והעיד לטובתו של עו"ד רועי בר, שהורשע בעבירות פליליות

כך שימש חבר הכנסת ועורך הדין דוד ביטן החשוד בביצוע עבירות שחיתות בפרשת עיריית ראשון-לציון, כמליץ יושר של עו"ד רועי בר, שהורשע בעבירות של הפרת אמונים, בעת שהיה היועץ המשפטי של עיריית ראשון-לציון. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", לפני כחודשיים, שבועות ספורים לפני שזומן לחקירה באזהרה במשטרה בפרשת ראשון-לציון, סייע ביטן לבר לקבל עונש השעיה קל יחסית מלשכת עורכי הדין.

באותו היום, ב-25 באוקטובר 2017 התקיים בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין אחד הדיונים שבדיעבד נראה כאחד ההזויים שנראו שם אי-פעם. על המדוכה נדונה בקשת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, להטיל על עו"דרועי בר, שהורשע בעבירות של הפרת אמונים, עונש השעיה לתקופה של ארבע שנים מהעיסוק בעריכת דין. מנגד, ביקש בר כי תקופת ההשעיה שלו מלשכת עורכי הדין תהיה לשנה אחת בלבד.

סוגיית השעייתו של בר מלשכת עורכי הדין נולדה לאחר שבחודש אפריל השנה, הרשיע בית משפט השלום בראשון-לציון את בר במסגרת הסדר טיעון בעבירות של הפרת אמונים. זאת, לאחר שנקבע כי בר פעל בכמה מקרים בניגוד עניינים חמור בין תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעיריות ראשון-לציון ורחובות, לבין לקוחותיו הפרטיים ובני משפחתו.

בין היתר הורשע בר כי ניצל את מעמדו ותפקידו על-מנת להשפיע על דעתם של בכירי עיריית ראשון-לציון, כך שיתקבלו בעירייה החלטות שמיטיבות עם לקוחותיו של בר ועם בני משפחתו, ושאינן לטובת הציבור. השופטת עינת רון שלחה את בר למאסר בפועל של חצי שנה בכלא, והטילה עליו קנס של מיליון שקל.

במסגרת הסדר הטיעון בתיק, עתרה הפרקליטות להטלת עונש השעיה של בר למשך 4 שנים מעריכת דין. הדיון נערך בפני דייני בית הדין המשמעתי של הלשכה, עורכי הדין שרון גרשוני, שלומי באשי וטל קדש. לדיון התייצב מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד, מה שמעיד על החשיבות שרואה הפרקליטות בהליכי ההשעיה כחלק מהעונש שיוטל על בר.

הבכיר מהפרקליטות, עו"ד אלדד, טען בשם המדינה כי אין להקל ראש בעבירות שביצע בר. אלדד סקר את העבירות שבהן הורשע בר בארבעת האישומים שהוגשו נגדו, והדגיש את ניגוד העניינים שבו בר היה מצוי ואת העובדה כי "בר דאג להיטיב עם יזמים ועם העושר הפרטי שלו על-חשבון שמירת כספי ציבור".

הפרקליט הבכיר הוסיף וטען, כי בר צבר "הגמוניה מקצועית" לאורך השנים, אך כי מדובר בנסיבה שצריכה לעמוד דווקא לחומרה, שכן בר ניצל את מעמדו ותפקידו כיועץ משפטי על-מנת להשפיע בישיבות עיריית ראשון-לציון על דעתם של מקבלי החלטות רלבנטיות בעירייה, כך שיתקבלו החלטות שמיטיבות עם לקוחותיו של בר ועם בני משפחתו. אלדד טען, כי לאור עוצמתו המקצועית של בר יש להשית עליו את העונש של 4 שנות השעיה מעריכת דין.

מנגד טענו באי-כוחו של בר, עורכי הדין איריס ניב-סבאג ופרופ' דוד ליבאי, כי יש לבוא לקראתו של בר, ולהסתפק בענישה של השעיתו מהעיסוק בעריכת דין למשך שנה אחת בלבד. בין היתר, טענו עורכי הדין של בר, כי הוא שילם מחיר כבד כשקיבל על עצמו את הסדר הטיעון, שבמסגרתו קיבל אחריות על מעשיו ושילם גם קנס כספי לא מבוטל בסכום של מיליון שקל. עוד הם טענו, כי יש להתחשב בחלוף הזמן מביצוע העבירות על-ידי בר שהתרחשו בין השנים 2004 ל-2010.

בהמשך הדיון בבית הדין המשמעתי עלו לדבר לטובתו של בר שורה של עדי אופי, ובהם אדריכל עיריית ראשון-לציון לשעבר, ישראל בן ישראל; סגן ראש העיר, רז קיסטליך, ועו"ד עופר טויסטר. האדם הרביעי והאחרון שהתייצב בבית הדין המשמעתי והעיד לטובתו של בר היה לא אחר מאשר חבר הכנסת, דוד ביטן, שלאחרונה פרש מתפקיד יו"ר הקואליציה בשל החקירה נגדו, בחשד לשוחד, למרמה ולהפרת אמונים.

"חבל להפסיד עו"ד ברמה שלו"

ביטן סיפר, שהוא מכיר את רועי בר הרבה מאוד שנים. בעצם, בכל שנות פעילותו הציבורית מגיל 27 עד גיל 55. ביטן הפליג בשבחים על עבודתו של בר כיועמ"ש של עיריית ראשון-לציון: "הפעילות שלו הייתה מצוינת. כמובן, הוא לא התחיל ישר כעו"ד מצוין. הוא התפתח עם העירייה והעירייה התפתחה איתו".

לדברי ביטן, "בסופו של דבר, נהנינו מאוד מהפעילות שלו בכל מיני תחומים, גם בתחומים ספציפיים כמו למשל הסכמי-הגג הראשונים בארץ, שהחלו בעיריית ראשון-לציון. אחד הדברים שהוא היה מומחה בהם מאוד, זה התמודדות מול הפקעות, תחום רישומי הפרצלציה, תחום התכנון והבנייה, מכרזים, דברים מהסוג הזה. היטלי השבחה, ובעצם לאט-לאט המשרד שלו (של בר) הפך למשרד חיצוני של העירייה והמשרד התפתח עם העירייה".

ביטן לא עצר כאן בשבחים ליועץ המשפטי שהורשע בפלילים. כאשר הוא נשאל ע"י עורכי הדין של בר, האם בר נלחם על האינטרס של העירייה, השיב ביטן: "תמיד-תמיד, עד כדי כך שאפילו לפעמים הגזים, ככה ראיתי את זה, כן. כי אני כאיש ציבור (בכיר בעירייה. ח' מ') אומר 'בואו נגיע לפשרה'. לא תמיד הוא היה מוכן לפשרה שאנחנו הצענו". ביטן המשיך: "הוא (בר) אחלה בן-אדם, זה אני חייב להגיד. אולי אני לא ניטרלי כל-כך כי אני הכרתי אותו הרבה מאוד שנים. נכון, קרה מה שקרה, אבל הוא הפסיד את כל עולמו, ואתם צריכים לקחת את זה בחשבון".

בהמשך, סיפק ביטן גם "אבחנות משפטיות" באשר לאופן שבו הוא רואה את העבירות שבהן הורשע רועי בר: "התחום שהוא נחקר ונשפט בסופו של דבר זה היה תחום על גבול הביניים. אני לא יודע אם עורכי דין אחרים לא היו נופלים בפח בעניין הזה. בסופו של דבר, בר היה עו"ד פרטי שעבד ובזמנו לא היו כללים ברורים בעניין הזה, אני חייב להגיד.

"רק בתיקון האחרון שעשינו לחוק לקחנו והפכנו את עורכי הדין הפרטיים שעובדים בוועדות בעניין עיר, לעובדי ציבור רגילים. לכן, הכללים לא היו ברורים". ביטן ציין, כי "יש הרבה עורכי דין טובים, אבל לא ברמה שלו (של בר), חבל להפסיד עו"ד ברמה שלו, בתחום שלנו, בתחומים שהוא מכיר בנושא... אני חושב שצריך ללכת לקראתו".

"ידע את כל התוכניות בעל-פה"

בשלב הזה, התערב בר וביקש לשאול את ביטן "רק שאלה אחת". בר: "אם זה היה תלוי בעירייה, אם זה היה תלוי בך, היינו נשארים שם (בעבודה בעירייה)? ביטן השיב ללא היסוס: "נשארים", ובהמשך אמר: "המשרד של בר היה ארכיון עירוני והארכיון העירוני היה אצלו בראש. אם קיימנו ישיבה בנושא תכנון ובנייה, גמרנו אותה מהר. בר ידע את כל התוכניות בעל-פה, את הכול, והוא יכול היה לתת לנו עצות מיד. במקום לעשות ישיבות של שעות".

כחודש אחרי העדות הזו של ביטן לטובת בר, נעצר ביטן והחל להיחקר בחשד כי קיבל שוחד במיליוני שקלים בתקופת היותו בכיר בעיריית ראשון-לציון. חלק מהחשדות עוסקים בתקופה שבה בר שימש כיועמ"ש העירייה. החודש, ב-20 בדצמבר 2017, פרש ביטן מתפקידו כיו"ר הקואליציה בעקבות החקירות.

ומה קבע בית הדין המשמעתי לגבי ההשעיה של בר?

לאחר שמיעת כל העדויות והטענות, התחשב בית הדין המשמעתי בבר וגזר עליו בסוף השבוע עונש של 20 חודשי השעיה בפועל בלבד מעריכת דין. בניכוי הימים שבהם בר כבר היה מושעה בהסכמה מהלשכה, הוא יוכל לחזור לעסוק בעריכת דין בעוד כשנה וקצת בלבד, ב-20 בפברואר 2019.

פעל כיועמ"ש של העירייה בניגוד עניינים והיטיב עם קבלנים ובני משפחה

בחודש אפריל השנה אישר בימ"ש השלום בראשון-לציון את הסדר הטיעון בעניינו של עו"ד רועי בר, ששימש כיועץ המשפטי החיצוני של עיריית ראשון-לציון ועיריית רחובות. לפי הסדר הטיעון, בר הודה בעבירות של הפרת אמונים, ונקבע שהוא יירצה מאסר בפועל של חצי שנה בכלא, וישלם קנס של מיליון שקל.

לפי כתב האישום נגדו, בר פעל בניגוד עניינים בין תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעיריות לבין לקוחותיו הפרטיים ובני משפחתו.

בר הורשע, כי במסגרת תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעיריית ראשון-לציון, הוא טיפל במכרז למכירת קרקע שבבעלות העירייה, טיפול שזיכה אותו בשכר-טרחה, שעל-פי תנאי המכרז היה על הקבלן הזוכה לשלם לו. אך במקום לגבות את תשלום שכר-הטרחה מהקבלן יצחק אמסלם, שחברת אלמוג כ.ד.א.י שבבעלותו זכתה במכרז, נענה בר להצעת אמסלם לייצגו באופן פרטי במכירת הדירות בפרויקט.

מדובר בפרויקט המגורים "WHITE" בראשון-לציון, שממכירת דירותיו בר יזכה בשכר-טרחה גבוה יותר משמעותית, שישלמו לו רוכשי הדירות בפרויקט. בכך הכניס עצמו עו"ד בר ביודעין למצב שבו הוא מצוי בניגוד עניינים בין תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעירייה לבין הייצוג של אמסלם באופן פרטי.

עוד לפי כתב האישום שבו הודה בר, הוא ניצל את מעמדו כיועמ"ש של העירייה ושל הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שלה, ופעל במקרים רבים מתוך ניגוד עניינים, כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות בוועדות התכנוניות, ובין היתר כדי לסייע להכשיר, שלא כדין, תוספות בנייה שביקש אמסלם בפרויקט, להשפיע על מקבלי ההחלטות לבטל חוב של היטל השבחה שהשיתה העירייה על אמסלם, ועוד.

באחד המקרים, בשנת 2006, השתתף בר, כשהוא מצוי בניגוד עניינים בישיבת הוועדה לתכנון ובנייה של ראשון-לציון, שבה נידונה בקשתו של אמסלם לאישור תוספת בנייה של 7 יחידות דיור. בר לקח חלק בישיבה, ואף העניק ייעוץ משפטי לוועדה, שהשפיע על מקבלי ההחלטות לאשר את תוספות הבנייה בפרויקט, בניגוד לכללים הקבועים בחוק.

בהחלטת הוועדה לאשר את תוספות הבנייה בפרויקט, היה כדי להיטיב עם אמסלם, לקוחו הפרטי של בר, ואף לזכות את בר בשכר-טרחה גדול יותר בגין תוספת הבנייה של יחידות הדיור. בתום ישיבת הוועדה, הוסיף בר על גבי פרוטוקול הישיבה הערה כוזבת בכתב-ידו, שלפיה לא השתתף בה, במטרה להסתיר את מעורבותו הפעילה בדיון.

במקרה אחר פעל בר במסגרת תפקידו כיועץ משפטי חיצוני של עיריית ראשון-לציון, בניגוד עניינים בין האינטרסים של רעייתו ובני משפחתה, באשר לזכותם בקרקע המכונה "השטח המטרופוליני הדרומי" שבתחום סמכותה של העירייה.

על אף שאשתו של בר ובני משפחתה היו בעלי זכות בחלק מהמקרקעין, השתתף בר בשנת 2010, ביחד עם ראש העיר ראשון-לציון, דב צור, ושרית דנה, שכיהנה באותה עת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), בישיבה תכנונית הנוגעת לקרקע. בישיבה הביע בר את עמדתו המקצועית, שהיה בה כדי להיטיב עם בני משפחתה של רעייתו. בר לא דיווח למשתתפי הישיבה, כי יש לבני משפחתו זכויות בקרקע שתכנונה נידון בישיבה.

בכתב האישום נאמר עוד, כי במסגרת הייעוץ המשפטי שסיפק לעיריית רחובות, בין השנים 2011-2014 פעל בר מתוך ניגוד עניינים והשפיע על נציגי העירייה לקבל החלטות בעניינים הנוגעים לבניית פרויקט בנייה למגורים ברחובות, שבנו בני משפחת יצחקי, מקבוצת יצחקי, שהם בני משפחת רעייתו של בר, ולקוחות פרטיים של משרדו.

קבלת שוחד לכאורה בתמורה לקידום אינטרסים של קבלנים ואנשי-עסקים

דוד ביטן הוא החשוד הבכיר ביותר שנחקר במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון, שעברה לשלב הגלוי שלה בתחילת חודש דצמבר.

ח"כ ביטן (הליכוד), שכיהן בעבר כסגן ראש עיריית ראשון-לציון, וכיו"ר ועדת התכנון והבנייה, חשוד בקבלת שוחד בתמורה לקידום אינטרסים של קבלנים ואנשי-עסקים שונים בראשון-לציון ומחוצה לה. על רקע זה, הודיע לאחרונה ביטן לראש-הממשלה בנימין נתניהו כי החליט לפרוש מתפקיד יו"ר הקואליציה.

היום (א') נחקר ביטן בפעם החמישית באזהרה במשטרה.

חקירת המשטרה של ביטן עוסקת בין היתר בכספים שקיבל ביטן לכאורה מחשודים אחרים, בתמורה לסיוע של ביטן לאינטרסים שלהם בעירייה. גם רעייתו של ביטן, חגית ביטן, שעובדת כרכזת סדנאות לגיל הרך בעיריית ראשון-לציון, נחקרה במשטרה בימים האחרונים בחשד לשותפות בהלבנת הון.

חגית ביטן התבקשה על-ידי החוקרים לספק תשובות לסכום של 2 מיליון שקל שתפסה המשטרה בחשבון הבנק שלה. לפי החשד, מדובר בכספי שוחד שקיבל לכאורה ביטן והוסתרו. לאחרונה חתם הקבלן משה יוסף, מקורבו של ביטן, על הסדר טיעון, שבמסגרתו צפוי יוסף להעיד על כספי השוחד שהועברו לכאורה לביטן.

ביטן עצמו מכחיש את המיוחס לו וטוען כי תמיד פעל כדין.