גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות שקופות: פתרון מיסויי להשקעה בחו"ל או סיכון מס?

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים משקיעים בארה"ב, ומרבית ההשקעות מבוצעות על-ידיהם באמצעות חברות מסוג LLC ■ מהן החברות הללו, האם הפעילות באמצעותן כדאית מבחינה מיסויית, ואם כן למי, ומהם סיכוני המס

מיסוי להשקעה בחול /  צילום:  צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מיסוי להשקעה בחול / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת LLC) Limited Liability Company) - חברה בערבון מוגבל- מאפשרת השקעה באמצעות ישות שאינה שונה מחברה לעניין הדין הכללי, כך שהיא מעניקה הגנה לבעלי המניות. אבל בניגוד לחברה רגילה היא ממוסה כ"שקופה" לעניין מיסוי פדרלי בארה"ב, בהתאם למשטר המס שחל בארה"ב, אלא אם כן בחרו אחרת.

כאשר בוחרים להתמסות כחברה שקופה, הכנסות החברה מיוחסות לשותפים בה (בעלי הזכויות בה), ועליהם מוטל המס בגין הכנסות החברה במישרין. בארה"ב התפתחה פסיקה שקבעה, בין היתר, כי בתנאים מסוימים, לשותפים זרים המחזיקים בחברת LLC יוענק פטור ממס.

אולם לפי דיני המס בישראל, ברירת המחדל למיסוי ה-LLC הוא כ"יישות אטומה". ככזו, חבות המס תיגזר מסיווג זה, שעל פיו הישות הזרה תמוסה בישראל כחברה, שהכנסותיה והוצאותיה אינן מיוחסות לבעלי הזכויות בה, אלא היא חבה עליהן בעצמה.

ככל שהנישום בחר להתמסות כ"יישות שקופה", הכנסותיה והוצאותיה של הישות הזרה ייוחסו לבעלי הזכויות בה, וניתן יהיה למנוע תוצאה של כפל מס וליהנות מזיכוי מסי חוץ. זאת בתנאי שהמס ששולם מחוץ לישראל יהיה מאותו מקור שממנו נצמחת ההכנסה המקימה חבות במס בישראל.

אם כן, למרות האטרקטיביות עבור זרים לבצע את ההשקעה בארה"ב באמצעות חברת LLC, בישראל ההתייחסות למיסוי חברת LLC ובעלי הזכויות בה סבוכה, לא ברורה ועלולה ליצור מלכודות מס, המחייבות משנה זהירות. זאת היות שלא ברור אם ה-LLC תיחשב כ"שקופה" בכל היבט לעניין הדין הישראלי.

כיוון שהסיווג השונה של ה-LLC בין ארה"ב לישראל יכול ליצור בעיה של כפל מס, עקב אי-התרה בזיכוי של מסים ששולמו מחוץ לישראל לאלה החלים בישראל, פרסמה רשות המסים את חוזר מס הכנסה (מס' 5/2004) "זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב-LLC". החוזר עוסק בשתי חלופות. האחת היא סיווג ה-LLC כחברה "אטומה" - הן בארה"ב והן בישראל. במקרה זה לא תתעורר בעיית כפל המס, שכן ההתייחסות ל-LLC בשתי המדינות זהה. השנייה היא לבחור בחלופת ההשקפה בשתי המדינות.

מה יהיו השלכות המס במקרה שבו החברה מסווגת כ"שקופה" לצורכי מס בארה"ב, ו"אטומה" לצורכי מס בישראל? בפס"ד שניתן השנה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בעניין יעקב הראל ואח', נדונה סוגיה שעניינה נושא הזיכוי ממס זר על הכנסות שהופקו בארה"ב. הראל החזיק באמצעות חברה ישראלית חברה תושבת ארה"ב מסוג LLC, אשר אינה נשלטת ומנוהלת מישראל, שיש לה הכנסות שהופקו בארה"ב.

בהתאם לדין האמריקאי, הכנסתה של חברת LLC שבבעלותו (העקיפה) של מר הראל מיוחסת לצורכי מס אמריקאי לבעל הזכויות בה, והוא החייב בתשלום המס בגין ההכנסה שנצמחה לה. בהתאם, בהיותה של חברת ה-LLC "שקופה" לצורכי מס אמריקאי, הרי שהמס משולם ברמת היחיד.

במהלך השנים חילקה ה-LLC שבבעלותו העקיפה של מר הראל את רווחיה לבעל מניותיה. חלוקות אלה אינן חייבות במס נוסף בארה"ב. מר הראל ביקש להתחייב בישראל בגין החלוקות מה-LLC כהכנסה מדיבידנד שקיבלה החברה המשפחתית, ולמעשה מיוחסת לו כנישום המייצג בה (משום היותה שקופה), תוך שהוא דורש את המס האמריקאי ששולם על-ידיו בגין ההכנסה העסקית של ה-LLC כזיכוי מהמס הישראלי החל על הדיבידנד.

בית המשפט לא קיבל את עמדתו של הנישום כי יש לראות בניכוי במקור מחלוקות שביצעה ה-LLC לבעליה חלק מסכומי החלוקה לבעלי הזכויות. העובדה שמסכומי החלוקות בארה"ב נוכה מס במקור, אין בה כדי לשנות את סיווג ההכנסה בידי היחיד - מהכנסה שמקורה מעסק להכנסה שמקורה מדיבידנד.

בית המשפט ניתח לראשונה, באופן מקיף ביותר, את מנגנון המיסוי החל בארה"ב ובישראל על ישות מסוג LLC. בתחילה, עסק בית המשפט בשאלת סיווג ה-LLC לעניין הדין הישראלי, ואימץ את עמדת מס הכנסה כפי שבאה לידי ביטוי בחוזר, שעל פיה יוכל הנישום לבחור באחת משתי החלופות.

בית המשפט קבע, כי אם בארה"ב נחשבת ה-LLC לישות שקופה, שהכנסותיה מיוחסות לבעל הזכויות בה, ובישראל לא נבחרה החלופה השנייה - ההשקפה, המס ששולם על-ידי היחיד בארה"ב בגין הכנסות שיוחסו לו מה-LLC לא יינתן כזיכוי כנגד המס הישראלי החל על חלוקות הרווחים מה-LLC ליחיד. זאת ועוד, בהיעדר בחירה של הנישום, על פי ברירת המחדל תיחשב ה-LLC לחברה "אטומה" בישראל, וכפועל יוצא, ההכנסות שחולקו ממנה ייחשבו להכנסה מדיבידנד ולא כהכנסה עסקית.

כיצד יש לדווח?

בהתאם להוראות החוזר, ככל שמדובר בבעל זכויות יחיד המחזיק ב-LLC, יהיה זה נכון (במרבית המקרים) להשקיף את החברה עם הדיווח הראשון בגין הכנסותיה. נישום שבחר בהשקפה כאמור, יחויב במס בישראל באופן שוטף על הכנסות חברת ה-LLC. ההכרה בהכנסות תהיה בשנה שבה הופקו, ולא במועד חלוקתן בפועל. מובן שהכנסות אלה יחויבו במס בישראל בהתאם לסיווג מקור ההכנסה - כפי שדווח בארה"ב.

ככל שהחברה אינה שקופה, ייחשב המס ששולם על-ידי בעל הזכויות בה כמס ששילמה ה-LLC לצורך התרתו כזיכוי ממס החברות הישראלי החל עליה.

ככל שבחר הנישום בחברה שתהיה שקופה לצורכי המס האמריקאי, לא תעמוד לזכותו הגנת האמנה בין ישראל לארה"ב למניעת כפל מס, שכן LLC שלא בחרה להיחשב כחברה לצורך מס בארה"ב, ומוחזקת בידי אדם או חברה שאינם תושבי ארה"ב, לא תיחשב לתושבת ארה"ב, והוראות האמנה לא יחולו עליה.

עמדת רשות המסים

בטיוטה לעמדה מס' 38/2017 התייחסה רשות המסים להסדר שנקבע בחוזר כדלקמן: "ייחוס הכנסות תאגיד LLC לתושב ישראל אשר מחזיק בתאגיד זה, ושבחר ליישם את ההסדר שנקבע בחוזר מס הכנסה 5/2004 (זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב-LLC) באופן שמאפשר לו לדווח על הכנסות התאגיד באופן אישי, יהיה לצורך זיכוי ממס זר בלבד ולא לעניין אחר, לקיזוז הפסדים שהתהוו בפעילות ה-LLC מהכנסתו החייבת של תושב ישראל וכן לרבות פטורים המיוחסים ליחיד, ושיעורי מס מיוחדים הניתנים ליחיד (כדוגמת סעיפים 122א' ו-125ג' לפקודה)".

בעניין זה נציין, כי בשל עמדה זו של רשות המסים הצפויה להתפרסם בימים הקרובים, רצוי וכדאי שכל נישום (בין אם יחיד ובין אם חברה) אשר השקיעו בארה"ב באמצעות LLC יבחנו את מבנה ההחזקה וההשקעה. ככל שהמשקיע מבקש לפעול בניגוד לאמור, עליו להצהיר על כך בדוח השנתי. 

להלן כמה סוגיות שעדיין מצריכות עיון:

1. גם אם בחר הנישום להשקיף את החברה וליצור למעשה הקבלה בין דין המס האמריקאי לזה הישראלי - מה יעלה בגורלם של הפסדים שנבעו ל-LLC?

2. אם בחרה החברה במועד על פי החוזר להתמסות כשקופה, האם יהיו בעלי המניות זכאים ליהנות מההקלות ליחידים במקרים אחרים?

3. מה דינן של השקעות ה-LLC בחברות בנות ונכדות, שגם הן מסווגות כשקופות בארה"ב? כיצד אלה יסווגו בישראל?

4. האם חברת LLC מגינה מפני מס ירושה לזרים בארה"ב?

קצרה היריעה מלהכיל את כלל הסיכונים וחשיפות המס שקיימים, אך בל למשקיע לשכוח כי יש לתת את הדעת בעניין ההשקעה בארה"ב גם לסוגיית חברה נשלטת זרה (חנ"ז - CFC).

על נישומים לבחון את מערך ההשקעות שלהם בארה"ב, במיוחד לנוכח סכנת "כפל מס" שהם עשויים לחוב בו, הפחתת שיעורי מס החברות בארה"ב - אשר יש בה כדי לשנות את שיקולי ההשקעה, שכן ייתכנו מקרים רבים שבהם כבר לא כדאי לדווח על ה-LLC כשקופה לצורכי מס אמריקאי - ובפרט לנוכח עמדת רשות המסים כפי שפורטה לעיל.

** עו"ד טלי ירון-אלדר היא שותפה מנהלת במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר. סיון הניק עורכת דין במשרד ומומחית במיסוי בינלאומי

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"