"אפולו פרסמה דיווח מטעה על הצלחה בכריית מטבעות"

בקשה לנהל תביעה ייצוגית נגד חברת אפולו פאוור העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית

ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

חברת אפולו פאוור , העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית באמצעות החברה-הבת סולארפיינט, דיווחה היום (ב') לבורסה על הבקשה לאשר (לנהל) תביעה ייצוגית נגדה ונגד חברי ההנהלה שלה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בהיקף המוערך לכל הפחות ב-2.5 מיליון שקל.

לפי הדיווח, "הבקשה והתביעה טרם הומצאו לחברה, אולם מכתב התביעה הפומבי עולה כי אלה הוגשו על רקע דיווחי החברה מ-18 בדצמבר (לפני כשבועיים) בדבר ניסוי שביצעה החברה-הבת סולארפיינט לכריית מטבעות וירטואליים באמצעות המערכת הסולארית המודולרית, פרי פיתוחה של החברה. למועד הדיווח, סכום התובענה הייצוגית אינו ידוע לחברה. החברה תבחן את התביעה ואת הבקשה, לכשאלה יומצאו לה בהתאם לדין".

בכתב התביעה שהגיש המשקיע אלי בוכריס, באמצעות משרד עורכי הדין ולדמן-דוד-זוכוביצקי-פריידין, נטען כי עניינה של התביעה הוא "הטעיית משקיעים חמורה ובוטה שבוצעה על-ידי הנתבעים באמצעות ביצוע דיווח מיידי הכולל פרטים חסרים ומטעים שדווחו לבורסה בתל-אביב".

התביעה והבקשה לנהל כייצוגית הוגשה נגד אפולו פאוור ונגד חברי ההנהלה שלה, ובהם היו"ר יצחק שרם, המנכ"ל עודד רוזנברג, הדירקטור ערן מימון, הדירקטור הבלתי תלוי ליאור וידר והדירקטורים החיצוניים ורד רז-אביו וזיו ארז.

הניסוי שהצליח ונכשל

לפי כתב התביעה, "חברת אפולו זיהתה זיהתה טרנד חדש ואטרקטיבי המכונה בלוקצ'יין. מדובר בתפיסה טכנולוגית מהפכנית בעולם המחשוב, המאפשרת ביצוע פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של עסקאות בין צדדים שונים. זאת, תוך ייתור הצורך בגורם ניהול, כאשר את הגורם המנהל מחליפה שרשרת בלוקים מוצפנים של מידע. היישום הראשון, המפורסם והחשוב ביותר בעולם הבלוקצ'יין הוא המטבע המבוזר ביטקוין.

לדברי התובע, "בבוקרו של ה-18 בדצמבר, בסמוך לפתיחת המסחר בבורסה (בשעה 9:19) מסרה חברת אפולו דיווח מיידי דרמטי אודות פריצת דרך טכנולוגית, הנוגע לניסוי שערכה חברת סולארפיינט, המאפשר כריית מטבעות וירטואליים באמצעות המערכת הסולארית שלה. יודגש כי הבעיה המרכזית הנעוצה בכריית מטבעות וירטואליים נוגעת לאנרגיה הרבה הנדרשת לצורך כרייתם - דבר הגורם לצריכת חשמל גבוהה ולעלויות כספיות ניכרות. קשה אפוא להפריז בבשורה שהתגלתה על-ידי החברה באותו בוקר".

בתביעה מתואר כיצד בעקבות הדיווח של החברה על הצלחת הניסוי, זינק שער המניה שלה. "באותו יום עמד שער הביטקוין על 19,114 דולר, ושער האת'ריום (גם הוא מטבע דיגיטלי מבוזר) על 795 דולר. הדיווח המיידי של החברה הביא לעלייה דרמטית ומיידית בשווי מניותיה", נטען. "כך, בעוד שעם פתיחת המסחר עמד שער מניותיה של אפולו על 434.7 אגורות, הרי שבתוך שעות ספורות טיפס שער המניה לשווי של למעלה מ-1,000 אגורות - כלומר, ביותר מ-100%".

לפיכך, מצוין בתביעה, "מה רבה הייתה תדהמת המשקיעים על כך ש-6 שעות לאחר מכן, לאחר מסחר ער במניות החברה, מסרה אפולו דיווח מיידי נוסף, שהבהיר כי הדיווח הראשוני היה דיווח חלקי, מטעה, כוזב, תרמיתי ולכל הפחות רשלני".

0.35 דולר ליום עבודה

לדברי התובע, אלי בוכריס, בעקבות הודעת החברה על כך שהדיווח הראשוני על הצלחת הניסוי היה מטעה, כפתה רשות ניירות ערך על אפולו לפרסם דוח מתקן, שבו התגלו פרטים מהותיים שהוסתרו על-ידי החברה בדיווח הראשון. בדוח המתקן נכתב כי בניסוי הנטען הופקו בסך-הכול 18 מגה-האש - כמות שוות ערך ל-0.000054 את'ריום, שערכם במועד הניסוי עמד על כ-0.004 דולר - כלומר הניסוי "המהפכני" שערכה החברה-הבת יכול לייצר ביום עבודה שלם 0.35 דולר דולר. זאת, כאשר בדיווח המקורי נטען כי הפיתוח של החברה מסוגל לייצר הכנסה נוספת משמעותית למשתמשים במערכת.

עוד התברר מהדוח המתקן, לטענת התובע, כי "רכיב כריית האת'ריום שהוסף למערכת הסולארית מעמיס בנוסף על המערכת עלויות נוספות שעלותן אינה ידועה בשלב זה". זאת, לדבריו, כאשר כל הבשורה הנעוצה בכריית מטבעות וירטואליים באמצעות מערכת סולארית נוגעת לעלות המופחתת שיש למערכת מעין זו.

לדברי התובע, הוספת עלויות לא ידועות מאיינת את התועלת שעשויה להיות במערכת שכזו, ובנוסף כלל לא ניתן לכרות ביטקוין באמצעות המערכת הסולארית הנ"ל. "רוצה לומר: לא מיניה ולא מקצתיה. לא דובים ולא ביטקוין", נטען בתביעה ובבקשה לאשרה כייצוגית.

היום עד לשעות הצהריים ירדה מניית אפולו פאוור בכ-7% למחיר של כ-290 אגורות, המשקף לחברה שווי של כ-30 מיליון שקל. המחיר הנוכחי משקף למניה ירידה של יותר מ-50% משווי החברה ב-18 בדצמבר - היום שבו דיווחה על הניסוי "המוצלח" בכריית מטבעות וירטואלים.