מהפכת הדור ה-5 בסלולר והנפט של העולם המודרני | ראיון

אלקנה בן סיני, סגן נשיא באינטל העולמית, מספר איך החברה מתכוננת למהפכת הדור החמישי בסלולר, דור הדאטא, פרויקטי התחבורה של החברה ועוד

אלקנה בן סיני / צילום באדיבות אינטל
אלקנה בן סיני / צילום באדיבות אינטל

העסקה שבה רכשה אינטל את מובילאיי ב-2017 היוותה יותר מכל הצהרת כוונות בדבר כוונתה של הענקית האמריקאית לבצר את מעמדה כמי שמוכנה ומתכוננת בצורה הכי טובה שאפשר לקראת הדור החמישי בסלולר. אין צורך לדרוך לאינטל על היבלות ולהזכיר לה את ההרפתקאות הפחות מוצלחות שלה בעולם הסלולר בשנים האחרונות. זה לא רלוונטי. אין ספק שאינטל תעשה מאמץ גדול כדי לא לפספס את הדור החמישי.

בראיון ל"גלובס", מסביר אלקנה בן סיני, סגן נשיא באינטל העולמית ומנהל פעילות ה-Wireless Connectivity (קישוריות אלחוטית) מדוע הפעם זה הולך להיות שונה ואיך כל הארגון מכין את עצמו למהפכת הדאטה שנשיא אינטל העולמית משווה אותה למהפכת הנפט של העולם המודרני.

"החזון של אינטל בשנים האחרונות הרבה יותר רחב מהדור החמישי", אומר בן סיני. לדבריו, "הדור החמישי הוא אבן בניין קריטית בזה. אינטל טוענת שהמהפכה שאנחנו חלק ממנה עכשיו זו מהפכת הדאטה. באינטל אנחנו קוראים לזה הדור הרביעי של החברה, שהתחילה בתור סטארט-אפ, המשיכה לפעול בתחום הזיכרונות, הפכה לחברת שמפתחת מעבדים וסמי קונדקטורים, ועכשיו בדור הרביעי מובילה מהפכת דאטה, בטענה שדאטה הפך להיות למעשה הנפט של העולם המודרני. המשאב החשוב ביותר שמשפיע על ניהול החיים שלנו. הטיפול בכל השלבים של התהליך הזה הוא החזון שלנו. לשרת ולפתח מוצרים עבורו, בין אם מדובר בחיבור והעברת התקשורת, מצלמות, מכונית אוטונומית, סנסורים, IoT, וכל מה שאפשר למעשה. הדור החמישי בסלולר בא לטפל במרכיב של העברת הדאטה.

"בכל מקום, בכל מצב"

- מה ההבדל בין הדור החמישי לדור הרביעי?

"בניגוד לדורות קודמים בסלולר, במעבר בין הדור הרביעי לדור החמישי, יש שינוי הרבה יותר גדול שנוגע למעשה בכל הרשת. הוא מתאפשר בזכות הרבה מאוד טכנולוגיות שהתקדמו בשנים האחרונות, כמו הענן, וירטואליזציה ברשת, האיפנון של הרדיו ועוד. בסופו של דבר זה לא רק טכנולוגיה. הדור החמישי יאפשר שירות אחר בהיבט של קצבים הרבה יותר גבוהים, בסדרי גודל של פי 50 ויותר ממה שקיים היום. מדובר על רשת שתהיה אובר קונקטד, בכל מקום, בכל מצב, ושתהיה סופר אמינה. אם אנחנו רואים תסריטים שבהם החולה נמצא ליד רובוט והמנתח נמצא במדינה אחרת, אז לא יכול להיות שתהיה פתאום איזו קפיצה במתח, כי החולה ימות אם הרופא יחתוך במקום לתפור. ולכן הרשת חייבת להיות מחוברת תמיד ללא נפילות, סופר אמינה ומאובטחת עם שיהוי מאוד נמוך בתגובה. אם מדברים על מכונית אוטונומית היא חייבת להיות מאוד מאוד זריזה ולהגיב מיידית. לא יכול להיות שהטלוויזיה בחדר השני תדלק, ותשמע מחיאות כפיים ואתה עוד לא תראה את האירוע".

- אתה מדבר על קשת שלמה של פתרונות. מדובר בטכנולוגיות שמקיפות כל זווית כמעט.

"לגמרי, ולכן אמרתי שהדור החמישי בא לאינטל בתזמון מופלא. בשנים האחרונות יצאנו מאזור המעבדים. זה לא כל כך ידוע, אבל מבחינת חלוקת ההכנסות של אינטל 50% מגיעים ממעבדים ו-50% מגיעים מדברים אחרים".

- עד לפני כמה שנים הנתון עמד על 70%-80%.

"כל הדברים האחרים נובעים מעבודה של החברה בתחומים של קלאוד למשל. בדאטה סנטר אנחנו מובילים, בתחום של התקשורת בצד של הרשת, תקשורת אופטית, ועוד. אינטל היום באמת פרוסה החל ממכשיר הקצה, החל מהטלפון או החיישן, או המכונית, כל הדרך עד לענן שעושה את העיבוד. אנחנו עובדים עם אריקסון, נוקיה ויצרני ציוד אחרים וגם עם המפעילים עצמם. אנחנו בעצם מציעים להם פתרון לכל השלבים ברשת, מאפשרים גם להם להרחיב את הביזנס שלהם, וגם מציעים להם פתרון שכבר בדקנו אותו מראש, ועבדנו עליו בצורה אינטגרטיבית. אז זו הזדמנות אדירה לאינטל. אגב יש מעט מאוד חברות כאלה. למעשה אין כנראה עוד חברות שמסוגלות להציע כזה מגוון רחב של פתרונות, שכולם בסוף מתחברים לדור החמישי. מבחינתנו הדור החמישי לא אמור לאפשר אנשים לדבר בטלפון, אלא לאפשר הזדמנויות חדשות. זה מאפשר לתעשייה לפתח מודלים חדשים".

- איזה תחזיות יתממשו במסגרת המהפכה?

"יש כבר דברים שאפשר לראות בשטח. למשל הנושא של ה-IoT, כל הסנסורים שעוזרים לווסת תנועה ולווסת זיהום אוויר, אלה דברים קיימים".

- אם כבר מדברים על תחבורה, ספר על הפרויקטים שלכם בתחום.

"המכונית האוטונומית היא דוגמה מצוינת לשילוב של הרבה טכנולוגיות. יש בה קודם כל את הנושא של הנהיגה, יש בה את הנושא של התקשורת, יש גם נושא של ראייה ממוחשבת, יש בה נושא של ביג דאטה, אז אני חושב שכן, מכונית אוטונומית בהחלט הוגדרה על ידי הנהלת אינטל כאחד ממנועי הצמיחה לשנים הקרובות, ובהקשר הזה גם בוצעה הרכישה של מובילאיי.

"המכונית האוטונומית היא קודם כל אספן של נתונים. מדברים על זה שמכונית אוטונומית תלקט ביום 4 טרה-בייט של מידע. זה יכלול את הדרך שהיא עוברת, מכשולים בדרך, מצב התנועה, מפות. המכונית תספק מידע שיעזור לייצר מפות מדויקות יותר, ברמה הזאת. המכונית תאסוף מידע על פקק תנועה, בור בכביש, שמן בכביש ועוד. יש את הקטע של העברת המידע לענן, כי למכונית לעולם לא יהיה מספיק כוח מחשוב בשביל לעבד את כל המידע הזה. אני צריך לנתח את כל מה שקורה וחייב להעביר את זה למכוניות אחרות. חלק מהעניין, והחזון שלנו ואני חושב שגם של כל התעשייה הזאת שעוסקת במכוניות אוטונומיות זה אפס תאונות דרכים, אפס פקקים ואפס זיהום אוויר".

"מגוון גדול של יכולות"

- מתי נתחיל לראות את הדור החמישי בשטח?

"אני חושב שנראה ניצנים ממש בקרוב באולימפיאדת החורף בדרום קוריאה, בסיאול. הלפיד כבר יצא לדרך, ושם אינטל הולכת להציג מגוון גדול של יכולות, אבל השימוש המרכזי שנראה שם זה שהצופים באיצטדיון יקבלו משקפי מציאות מדומה. לא משנה היכן אתה יושב אתה תוכל לראות את כל המסלול כאילו שאתה יושב בשורה הראשונה של המסלול המרכזי, באיכות וברזולוציה מאוד גבוהה. אף אחד לא יסתיר לך".

- אז בעצם אין טעם לקנות כרטיס?

"הוועד האולימפי לא יסכים לזה, אבל עקרונית אתה צודק. בסוף זה גם יגיע לאנשים הביתה".