הבית הלבן: פנס יגיע לישראל בינואר; בירושלים לא בטוחים

לאחר שמשרד-החוץ הישראלי לא כלל את שמו של פנס ברשימת הנכבדים הזרים שמתוכננים לבקר בישראל בינואר, מגיב משרדו: "סגן הנשיא מגיע לישראל כפי שתוכנן מראש ■ בכל זאת, המועד המקורי נקבע (לאחר דחייה קודמת) לאמצע ינואר

מייק פנס / צילום: רויטרס
מייק פנס / צילום: רויטרס

 

הבית הלבן דחה אמש (ב') הערכות, שמקורן במשרד-החוץ הישראלי, שלפיהן יבטל סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, את ביקורו המתוכנן בישראל בינואר.

משרד-החוץ בירושלים פרסם אתמול את רשימת הנכבדים הזרים שמתוכננים לערוך ביקור רשמי בישראל בינואר. שמו של פנס לא היה ברשימה, למרות שהוא מצופה להגיע לישראל בשבוע שיתחיל ב-14 בינואר, אם כי טרם נקבע תאריך סופי.

למעשה פנס היה אמור להגיע לישראל ב-20 בדצמבר. הביקור נדחה ביום אחד ולאחר מכן נדחה שוב לאמצע ינואר. שתי הדחיות נבעו, על פי דוברים בממשל, מהצבעות צמודות בסנט על חוק המיסים, שחייבו את נוכחותו של פנס בשתי ההצבעות, כדי שיוכל להטיל את הקול המכריע במקרה של תיקו.

פקידים במשרד-החוץ בירושלים הבהירו שאי הכללת שמו של פנס ברשימה נובעת מ"קשיי תזמון" ושלא נקבע מועד חדש לביקורו של סגן הנשיא בישראל. הדבר זכה לתהודה בתקשורת האמריקאית. סוכנות א.פ. הודיעה, למשל, ש"פנס דוחה שוב את ביקורו בישראל". בתגובה הודיעה דוברת בלשכת סגן הנשיא: "זו ידיעת כזב. סגן הנשיא יבקר בישראל כמתוכנן". סגן ראש המטה של פנס צייץ: "כפי שהודענו, סגן הנשיא פנס יבקר בישראל ובמצרים החודש. דיווחים שסותרים זאת - שגויים".

בעקבות זאת, אמרו פקידי משרד-החוץ הישראלי, שהם מעולם לא אמרו שפנס לא יגיע לישראל.

מכל מקום, גם הדוברת בשכת סגן הנשיא וגם סגן ראש המטה שלו נמנעו מלנקוב תאריך מדויק לבואו של פנס לישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוצא לביקור ממלכתי בהודו ב-14 בינואר, והוא ישתתף בכנס דאבוס לקראת סוף ינואר. לא ברור לאיזה מועד בדיוק יהיה אפשר לקבוע את שיחותיו של פנס עם נתניהו בירושלים.

דוברים בממשל אמרו בשבועות שחלפו, כי אין קשר בין הדחיות הקודמות של הביקור לבין הכרזתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שהפלסטינים מנתקים כל מגע עם ארה"ב בסוגיית חידוש המו"מ עם ישראל בעקבות הודעת דונלד טראמפ שהוא מכיר בירושלים כבירת ישראל ושהוא הורה להשיק הליכים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. גם ראשי המיעוט הנוצרי בקרב הפלסטינים הודיעו שלא יפגשו עם פנס.