גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות נראה השפעה על מחירי הטיסות"

סמנכ"ל אייר אירופה מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה ■ "ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים"

ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה
ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה

אתמול (ב') הודיע משרד התחבורה כי חתם על הסכמי תעופה עם 10 מדינות, במסגרתם צפויים בין היתר להיפתח קווי תעופה חדשים לצ'ילה ולברזיל. האם השוק הדרום אמריקאי מתחמם בגזרת התייר הישראלי? לצד החברות החדשות גם החברות הפועלות מישראל מחממות מנועים עם תכניות להגדלת הפעילות בישראל. אחת מהן היא החברה הספרדית אייר אירופה, המפעילה טיסות ישירות מתל אביב למדריד וממנה לעשרות יעדים בדרום ובמרכז אמריקה. החברה מתעתדת לצמוח לתדירות של 8 טיסות שבועיות למדריד בעיקר במטרה שהנוסעים הישראלים ימשיכו עם החברה ליעדים במרכז ובדרום אמריקה ולא רק - בכוונת החברה להפעיל טיסות ישירות ממדריד לאילת ולהצטרף לכ-14 חברות תעופה שמפעילות טיסות ישירות לאילת במסגרת קמפיין החורף של משרד התיירות (המעניק סבסוד של כ-60 אירו לנוסע). במסגרת הקמפיין הגיעו לאילת 70 אלף תיירים.

ריצ'ארד קלארק, סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה, מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה. לדבריו, "40% מהנוסעים מישראל ממשיכים לארגנטינה, הונדורס, אורגוואי, ברזיל פרו ועוד. זה עדיין מספר נמוך לעומת הממוצע העולמי שלנו שעומד על 82% שממשיכים ליעד אחר מספרד. נפעל להגדיל את המספר של הישראלים שימשיכו דרכנו גם ליעדים בארה"ב באמצעות שעות טיסות נוחות יותר ותחרות גם על יעדים בארה"ב דוגמת ניו יורק מיאמי ובוסטון. במקביל, אנחנו פועלים להגדלת מספר הנוסעים בקו לישראל בתיירות נכנסת. בעבר התיירים שבאו לישראל מספרד היו בעיקר צליינים אבל זה מתרחב לכיוון של תיירות פנאי".

- עד כמה מאתגר לשווק את ישראל כיעד תיירותי?

"זה לא כמו לשווק את מיורקה או יעדי חופשה קלאסיים אחרים. אבל מי שבא לכאן רואה את ההבדל בין מה שחושבים על ישראל ובין מה שרואים בפועל. ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים".

אייר אירופה נוסדה ב-1986 בפלמה דה מיורקה והחלה את פעילותה עם טיסות צ'ארטרים. ב-1993 נכנסה לפעילות עם טיסות סדירות בשוק שהיה בשליטת חברת איבריה. "לאט לאט נגסנו לאיבריה בנתחי השוק. אנחנו לא החברה הכי גדולה אבל אנחנו החברה הספרדית הכי גדולה ויש לזה משמעות", אומר קלארק.

צי המטוסים של החברה צמח במהירות ל-53. "לפני שנה קיבלנו החלטה לרכוש עוד עשרות מטוסים. נצעיר את הצי, נזדכה על מטוסי האיירבוס ונישאר רק עם דגמי בואינג החדישים. מעבר לחיסכון בתצרוכת דלק ובאחזקת המטוסים, הנוסעים יודעים להעריך את המוצר כשמדובר במטוסים חדשים".

- האם לנוסעים באמת חשוב לטוס במטוסים חדשים או במחירים מוזלים לאור היצע הלואו קוסט הגדל?

"גם בספרד יש התחזקות מכיוון הלואו קוסט אבל אני לא חושב שזה יבוא על חשבון החברות המסורתיות. כמו שאתר בוקינג שינה את פני הזמנות בתי המלון ועדיין זה לא ביטל את עולם סוכני הנסיעות גם בענף הטיסות נגיע למצב של איזון. הגידול של הלואו קוסט יתמתן מתישהו ועם זאת החברות המסורתיות חייבות להמציא את עצמן מחדש. אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני כניסת הלואו קוסט. שיפרנו את הצי, המסחור שלנו השתנה, השירות השתנה ויש לנו מענה לנוסעים שרוצים לשלם מעט בלי שירות (מזוודות, מזון)".

- כלומר שיצרתם מוצר שהוא לואו קוסט לאור דרישות השוק?

"נכון. לחברות המסורתיות יש היכולת לכלול מוצר שהוא לואו קוסט יחד עם טיסה בשירות מלא. שוק הלואו קוסט גרם לכך שבמובן מסוים המצאנו את החברה מחדש כשיש מסלולים בהם נוסע צריך לרכוש את האוכל שלו בטיסה. במקביל פעלנו לכיוון ששם דגש על החוויה. למשל בקו לישראל שילבנו את מטוסי הדירמליינר כדי להעניק בידול בחוויית הטיסה למרות שזו טיסה קצרה".

- עד כמה הנוסעים העסקיים הם נתח גדול באייר אירופה?

"כ-15% מהמחזור הם מכירות לשוק העסקי - זה כפול ממה שזה היה אבל זה עדיין לא מספיק. הסטטוס שלנו כיום הוא כאופציה שנייה לחברה הגדולה בספרד והיתרון הוא שבתור חברה קטנה, יש לנו את היכולת להציע מחיר הוגן יותר ואת זה אנשי העסקים יודעים להעריך. הגדלנו את מספר המושבים במחלקת העסקים מ-12 ל-22 ושיעורי התפוסה גדלו במקביל".

- איך אתם מתנהלים בתחרות מול איבריה?

"התחרות היא לא מול איבריה. ההסתכלות היום היא אחרת. אני מתחרה בריאנאייר באיזי ג'ט ב-וולינג. אנחנו מתחרים נגד כל השוק האירופאי ובכלל. הקו לתפיסתנו הוא לא נעצר בתל-אביב-מדריד לשם הדוגמה, אלא תל אביב-מדריד-בואנו סיירס. היום אנחנו מבצעים 8% מתנועת הטיסות למרכז אמריקה וכל זה עם פחות מ-60 מטוסים. הראייה של חברות התעופה כיום צריכה להיות גלובלית ולא נקודתית הלוך ושוב ליעדים שהיא מבצעת מנמלי הבית שלה".

- מה יקרה למחירי הטיסות ב-2018 עם עליית מחירי הדלק?

"לשמחתנו עדיין שער הדולר-אירו הנמוך מאזן מעט את העלייה במחירי הנפט. ובכל מקרה לא נראה שינוי מיידי. רוב החברות מצוידות לפחות למחצית הראשונה של 2018. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות במחצית השנייה של 18 נראה השפעה על המחיר. מחירי הטיסות ירדו במרוצת השנים לא רק כפועל יוצא של מחירי הדלק, צמצמנו בעלויות והתאמנו את עצמנו לשוק המשתנה. יש דברים שבהם אי אפשר לחסוך כמו בעלות הצוות או בביטחון/תחזוקה אבל יש דברים שכן תחת מטריית ההתייעלות. במקביל סגמנט הקרגו גדל עם הקניות אונליין שגם זה תורם להכנסות בקרב כל חברות התעופה שהשכילו לחזק את הערוץ הזה".

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים