שביתת אזהרה של משפטניות רשות האוכלוסין בבית הדין לעררים

11 המשפטניות ישבתו על רקע העובדה שמספר הדיינים אותם מינה בית הדין, המשוייך למשרד המשפטים, קפץ באחרונה פי 3 וכך גם עומס העבודה, אך המדינה בכובעה אחר – רשות האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים – לא הגדילה את מספר המשפטנים בהתאם

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המדינה נגד המדינה: 11 המשפטניות המהוות נציגות משפטית של רשות האוכלוסין וההגירה בתוך בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל - יקיימו מחר (ה') שביתת אזהרה בת יום אחד.

השביתה תתקיים בעיקר על רקע העובדה שמספר הדיינים אותם מינה בית הדין, המשוייך למשרד המשפטים, קפץ באחרונה פי 3 וכך גם עומס העבודה, אך המדינה בכובעה אחר - רשות האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים - לא הגדילה את מספר המשפטנים בהתאם, ואותן 11 משפטניות אמורות להמשיך ולייצג את עמדת המדינה בכתיבת כתבי טענות ובייצוג בהליכי ערר. העומס המדובר, על פי המשפטניות, מוביל להיעדר הגשת תגובות לעררים מצד הנציגות המשפטית, ולקבלת החלטות מצד בית הדין הפוגעות באינטרס המדינה.

את ההודעה על השביתה הצפויה מסר לפני זמן קצר יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף. צעדי המחאה הצפויים ייערכו בהמשך לסכסוך העבודה שהוכרז לאחרונה, לטענת ההסתדרות, ועל רקע "התעלמות שיטתית של המעסיק [רשות האוכלוסין במשרד הפנים, מ' ר'] מבקשות חוזרות ונשנות של העובדים, לקיים מו"מ ולתת מענה לפגיעה הקשה שנגרמת לעובדים כתוצאה משינויים שהובילו למחסור חמור בכוח אדם בנציגות המשפטית" ועל השלכות כבדות שיש למחסור זה.

בעקבות השביתה, המשפטניות יעדרו מדיונים מתוכננים בבית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל (ערכאה שהוקמה רק בשנים האחרונות, נפרדת מזו של בית המשפט לעניינים מנהליים); לא יינתן מענה לפרקליטות - דבר שיפגע בהגשת כתבי בית דין למחוזי; לא יוגשו כתבי תשובה לעררים;; לא יינתן מענה ללשכות האוכלוסין ויתקיימו שיבושים נוספים בפעילות השוטפת. דיונים שיתבטלו מחר, צפויים להידחות בחודשים רבים.

השלכה בעייתית במיוחד, מזהירות המשפטניות, היא של פסקי דין שיתקבלו בהיעדר עמדת המדינה. המשמעות היא כי לא תועלה התנגדות לצווי ביניים ולהארכות אשרה של זרים בישראל, דבר שעלול להכשיר שהייה בלתי חוקית ומתן אשרות לזרים, לרבות במקרים של מסורבים מטעמים ביטחוניים ופליליים.

יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון, אמר הבוקר כי: "המשפטניות בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים, פועלות ללא לאות ובאחריות למען שמירה על האינטרס הציבורי וייצוג המדינה בסוגיות מורכבות בהן עוסקת רשות האוכלוסין וההגירה. עומס העבודה הרב שמוטל עליהן מביא לקריסתו של המערך, לפגיעה חמורה בתנאי העובדות שנאלצות גם לעבוד מהבית בלילות ללא תמורה ולהשלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה.

"כל הפניות להנהלת רשות האוכלוסין על מנת להסדיר את הנושא ולמנוע את הידרדרות המשבר, הושבו ריקם ולעובדים לא נותרה ברירה אחרת. לא ייתכן שהמדינה בזרועה האחת כאחראית על בתי הדין לעררים הגדילה פי שלושה את מספר הדיינים בבית הדין בירושלים ואת מספר הדיונים ובזרועה השנייה כאחראית על הנציגות המשפטית שמופיעה בפני בית הדין לא מגדילה בכלל את כוח האדם של המשפטניות שצריכות להופיע בדיונים ולהכין כתבי תשובה".

גורדון הדגיש כי "ככל שלא יינתן מענה דחוף למצוקת העובדים ותקודם הסדרה ראויה של הנושא במו"מ, נפעל להרחיב ולהחריף את הצעדים הארגוניים. אני קורא להנהלת רשות האוכלוסין, ובראשה למנכ"ל פרופ' שלמה מור יוסף, לנהוג במידת האחריות הנדרשת מגודל השעה, ולפעול להסדרה ראויה של הנושא במו"מ ענייני ורצוף עד שיימצא פתרון הולם".

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "מדובר בשביתה שבסיסה טכני ולא מהותי, ואנו מצרים על ההחלטה".

מבית הדין לעררים נמסר כי אינו מעוניין להגיב לידיעה.