שר האוצר מפנה אצבע מאשימה לקבלנים: גזרו קופון

"כבר לא משלמים את המחירים המטורפים שהקבלנים מבקשים, וזה בזכות מחיר למשתכן" אמר כחלון בתדרוך סיכום ענף הנדל"ן לשנת 2017 ■ 42 אלף זכאים כבר זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת במסגרת מחיר למשתכן

מסיבת עיתונאים משרד האוצר / צילום: משרד האוצר
מסיבת עיתונאים משרד האוצר / צילום: משרד האוצר

"יש לנו את הסיבה להאמין שהבועה הזו בדרך להתפוצץ ואנחנו ממשיכים לפעול בשיא הכוח. זה יקרה", כך אמר שר האוצר משה כחלון בתדרוך עיתונאים שהתקיים היום (ד') במשרד האוצר בירושלים. "אנחנו רואים את הניצנים, קורה משהו בתחום, כמויות התכנון חסרות תקדים, אבל לא האמנתי עד כמה ההתנגדות מולנו תהיה גדולה. זה בגלל שיש 42 אלף יחידות דיור במחיר למשתכן, ואם עושים חישוב של הנחה ממוצעת של 300 אלף שקל לדירה, מדובר ב-12 מיליארד שקל שנגרעו מחשבון הבנק של הקבלנים. בגלל זה הקרב שלהם נגדנו כל כך גדול. כל היום מזהירים כאן שהכל יתמוטט אם ירדו המחירים אבל הכל שריר וקיים ונמשיך לפעול להורדת המחירים".

תדרוך העיתונאים עסק בסיכום שנת 2017 בענף הנדל"ן, ובו לקחו חלק גורמים בכירים במטה הדיור באוצר, במשרד הבינוי והשיכון בחברת דירה להשכיר ובמנהל התכנון. "הצלחנו לעבור את יעדי השיווק והתכנון", המשיך שר האוצר, "השיח קצת השתנה. מעליות מטורפות במחירים אנחנו רואים היום שהבערה קצת נבלמה. אני מניח שקצב העלייה ימשיך לרדת וזה מגיע מאמון הצעירים. כבר לא רצים לכל פריסייל וכבר לא משלמים את המחירים המטורפים שהקבלנים מבקשים, וזה בזכות מחיר למשתכן. הדירות האלו הן אותן דירות כמו בשוק החופשי, שלא יספרו סיפורים. כשיש את הדירות בהנחה אפשר לראות שמישהו גזר קופון והיה מי שגבה את כל מה שיכל לגבות. הזוגות הצעירים הפסיקו להיות פראיירים וזה הישג".

כחלון התייחס גם למס דירה שלישית, ולגישת משרד האוצר כנגד המשקיעים ואמר: "לגבי המשקיעים, הצלחנו להדיר אותם מהשוק, אבל עדיין לא מספיק. אחד הגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדיור זה המשקיעים. לצערי בגלל בעיות פוליטיות ובגלל בג"ץ להעביר מס דירה שלישית ואנחנו ממשיכים לנסות וממשיכים לבחון צעדים נוספים למלחמה במשקיעים שהם אלו שגורמים גורמים לעליית מחירים".

כשנשאל שר האוצר על אילו צעדים מדובר, הוא השיב: "אנחנו בוחנים, אבל בגלל משמעות גדולה לכל צעד והשפעתו על השוק לא נחשוף עכשיו. בג"ץ פסל את החוק של מס דירה שלישית שלא בצדק. לא נפרדנו מהמחשבה או הדעה שדירות זה לא דבר שאוספים. ראיתי את פסק הדין שניתן בעניינו של עו"ד שרגא בירן שמחזיק הרבה דירות, זה לא אמור להיות כך ועבורנו המאבק במשקיעים ממשיך".

במסגרת תדרוך העתונאים נחשפו גם נתונים מלאים אודות תוכנית מחיר למשתכן, ובעיקר נתון שלא היה גלוי על עכשיו המתייחס לא רק לשיווקים אלא גם למספר היתרי הבנייה ומספר הדירות שנבנות נכון להיום בפועל. על פי הנתונים המעודכנים של התכנית, עד היום הוצאו היתרי בנייה ל-11 אלף יחידות דיור, כאשר 8,700 יחידות דיור נמצאים היום בשלבי בנייה שונים בשטח.

עוד על פי נתוני מטה הדיור באוצר, 42 אלף זכאים כבר זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת ונכון להיום 216 קבלנים משתתפים בפרויקטים השונים במסגרת מחיר למשתכן. "זה אומר שהקבלנים מגיעים להשתתף בתכנית פעם שנייה, שלישית ורביעית, ויש מי שהפנים שזה העתיד של הבנייה", כך אמר יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, בהתייחס לנתונים. "85% מהזוכים הם מתחת לגיל 40. התכנית פרוסה לאורך כל הארץ, ב-61 יישובים שונים, גם במרכז וגם מחוץ לאזור המרכז. כדי לשפר את היתרי הבנייה, אנחנו חותמים הסכמי גג. עד היום 26 הסכמים נחתמו, והסיכום הוא שהרשויות הללו ינפיקו היתרי בנייה לפרויקטים שאנחנו משווקים ואז נוכל להתחיל בנייה, גם בשנת בחירות ברשות המקומית וזה לא קל. ברוב המקרים ראשי הרשויות עומדים בהסכמים ואיפה שיש חריקות יושבים ופותרים את הבעיות".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר בתדרוך העיתונאים כי "יש שיא בהיקף ההוצאה של המשרד, 7.2 מיליארד שקל. וזה מעיד על ההיקפים של הפעילות". השר גלנט גם סיפק תחזית לגבי המשך יישום תכנית מחיר למשתכן, "30 אלף זכאים יבחרו הדירות במהלך השנה הקרובה, 12 אלף דירות יהיו בבנייה, ולדעתי סביב 5,000 דירות יאוכלסו. זה הצפי לשנה הקרובה. אם הבחירות יהיו במועדן, עד אז יהיו 20 אלף איש שכבר יגורו בדירות המוזלות. תהיה לזה השפעה מרחיקת לכת על התחום. במקביל, ההתחדשות העירונית תהיה חלק ניכר מהבנייה בשנים הקרובות. שנת 2017 מסכמת שנתיים וחצי בהן שמנו את הרכבת על המסילה, ועכשיו נתחיל לראות את התוצאה".

מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון התייחס בתדרוך העיתונאים להיקפי השיווק של רמ"י: "התרומה שלנו היא בהגדלת ההיצע, בעיקר במחיר למשתכן. שנה שלישית ברציפות עומדים ביעד הממשלתי ואף עולים עליו. פרסמנו מכרזים השנה לכ-70 אלף יחידות דיור, בדומה לשנה שעברה".

על פי הנתונים, 103,645 יחידות דיור שווקו על ידי המדינה במסגרת מחיר למשתכן מאז החלה התכנית. עם זאת, מדובר רק בשיווקים. כאשר מדברים על עסקאות מאושרות, מדובר על 46,313 במהלך 2017 בכל המכרזים, ובמחיר למשתכן מדובר על כ-35 אלף יחידות דיור של מחיר למשתכן במכרזים שנסגרו במהלך 2017. "יש גידול משמעותי מ-33 אלף ל-46 אלף יחידות דיור בעסקאות מאושרות בין 2016 ל-2017. אנחנו גאים בנתון הזה", אמר שמרון.

דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, דיווחה על פעילות מוסדות התכנון ועל היקף התוכניות שאושרו במהלך השנה החולפת. "למעלה מ-127 אלף יחידות דיור אושרו על ידי מינהל התכנון ב-2017", אמרה. "כל הוועדות המחוזיות עברו את היעדים שהוצבו להם, זאת לעומת 110 אלף יחידות דיור בשנת 2016".

נציין כי 42.5 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת הותמ"ל, כך שהוועדה המיוחדת, והתכניות שמקודמות ומאושרות במסגרתה, עדיין מהווה חלק לא מבוטל מהיצע יחידות הדיור המאושרות. 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון חגי רזניק, התייחס לנושא הדיור הציבורי ושיקום השכונות ואמר: "לאורך השנים נושא הדיור הציבורי הוזנח. בתקופת הממשלה הקודמת נרכשו 6 דירות בלבד. אלו השכבות החלשות ביותר של מדינת ישראל. המדינה מכרה דירות של דיור ציבורי ולא חידשה את המלאי. אבל עכשיו יש שינוי. רכשנו 1,310 דירות לדיור הציבורי, 412 מהן בשנת 2017 ובמהלכה שופצו 5,990 דירות ברחבי הארץ, 32,324 דירות מאז 2015. בשיקום שכונות אנחנו מקדמים פרויקטים של שיפוץ דירות, וגם חיזוק בניינים. ב-2016 חוזקו 496 דירות וב-2017 חוזקו 605 דירות".

בתדרוך העיתונאים השתתף גם עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית לדיור להשכרה, שסקר את פעילות החברה בשנה האחרונה: "בשנת 2017 שווקו כ-2,200 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, וזה מעיד שהמודל שלנו עובד. יש ביקוש למכרזים והחברות, טובי היזמים, ניגשים למכרזים וגם בונים ואפילו חוזרים לעוד מכרזים. נכון להיום יש כ-5,000 יחידות דיור להשכרה בבנייה וישנן למעלה מ-45 אלף יחידות דיור שיגיעו במסגרת הותמ"ל. בשנת 2018 נכפיל את מספר יחידות הדיור שישווקו במסלול של השכרה ארוכת טווח".

האזינו לראיון של אורי חודי בנושא ברדיו 103FM: