צה"ל חשף היום את יחידת הפיתוח של חיל המודיעין 3060, המכונה גם "היחידה הסגולה". היחידה הוקמה לקראת סוף 2014, על בסיס איחוד בין היחידה הטכנולוגית של מערך השטח ויחל"ם, היחידה האחראית על מערכות המידע המשמשות את קציני המודיעין. ביחידה 3060 כ-400 חיילים, מחצית מהם סדירים ומחצית אנשי קבע. במסגרת היחידה פועלת מעבדת Data Science הכוללת עשרות אנשי טכנולוגיה מזרועות שונות בצה"ל, ובשיתוף פעולה עם אנשי אקדמיה ועם חברות העוסקות בתחום המידע.

באירוע חשיפת היחידה השתתפה גם ד"ר קירה רדינסקי, מדענית המידע הראשית של איביי, המשתפת פעולה עם מעבדת הדאטה כאשת אקדמיה. לדברי רדינסקי, הצורך במעבדת המידע נובע מכך שיש בישראל מספר קטן מאוד של מדעני מידע בעלי הכשרה מעמיקה מספיק, תופעה שאינה ייחודית לישראל. "היום בעולם חסרים כ-200 אלף מדעני מידע, כך שהאקוטיות של הדרישה כאן היתה מאוד גבוהה".

בשיחה עם "גלובס" הוסיפה רדינסקי כי בשלב הנוכחי מכשירים אנשי האקדמיה הספורים שמתמחים בתחום את העילית של בוגרי תוכניות ההכשרה היוקרתיות של צה"ל - ממר"ם, פסגות, תלפיות ועוד - ולאחר יצירת גרעין ראשוני של מומחים תהיה למעבדה הצה"לית יכולת להעביר את הידע על ידי אנשי הצבא עצמם. "יש להם כבר עכשיו הישגים מרשימים בשטח", הוסיפה.

הכינוי "היחידה הסגולה" נובע מהתכת הצבעים כחול, המשמש בצה"ל לייצוג כוחותיו ואדום, המייצג את האויב, משום שהמערכות שמפתחת היחידה מיועדות לשרת את קציני המודיעין בשטח, בכל נקודה בה קיים חיכוך. היחידה שמה דגש על תחום הביג דאטה - איסוף כמויות גדולות ככל האפשר של מודיעין, עיבודו והצגתו באופן האפקטיבי ביותר למפקדים בתחומים שונים: ניהול אש, תמרונים, שמירה על הגבולות ומבצעים חשאיים. המערכת מתממשקת עם מערכות טכנולוגיות נוספות המשמשות את המפקדים.

סוגי המידע שהמערכות המודיעיניות נדרשות להתמודד איתם מגוונים: צילומי סטילס, קטעי וידאו ממל" טים, טקסטים ועוד. על בסיס המידע נדרשות המערכות לבצע פענוח תצלומים, מחקר נתונים גיאוגרפיים, ניתוח שיקולים לתקיפה, ניתוח איומים בתמרון, התעדכנות והתראות, ומעקב אחר התרחשויות בזמן אמת.

באמצעות יכולות של למידת מכונה ובינה מלאכותית מאפשרות המערכות גיבוש תמונת אויב, ניתוח שטח ובניית תמונת מטרות. "כל מטרה שנתקפת יוצאת מהמערכות שלנו", אמר היום קצין בכיר ביחידה. "המערכות לא מחליפות את שיקול הדעת של קציני המודיעין - שהופכים למעשה למנתחי נתונים - אבל הן מערכות תומכות החלטה, תומכות תהליך".