מהומה בקואליציה בגלל חוק המרכולים

ראש הממשלה עומד על כך שההצבעה על חוק המרכולים תעלה להצבעה עוד הלילה ■ בכירי הליכוד תומכים בחברת הכנסת שרן השכל

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בעוד ראש הממשלה עומד על כך שחוק המרכולים יעלה היום להצבעה בשעות הלילה (קריאה שנייה ושלישית) ניכר שחברי הכנסת של הקואליציה מכל הסיעות מנהלים ביממות האחרונות קרבות טוויטר בוטים. חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) נמצאת על המוקד של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם ובשעה 12 היא ניצבת בפני בית הדין של הליכוד בשל אי הסכמתה להתיישר לפי המשמעת הקואליציונית.

רבים מבכירי הליכוד מגנים עליה בימים האחרונים וטוענים שהניסיון להדיחה מן הליכוד נועד שרק על מנת לשכנע אותה להצביע עם הקואליציה. בין השאר התייצבו לצידה בימים האחרונים השרים גילה גמליאל וצחי הנגבי.

בתוך כך, ח"כ יואב קיש הודיע הבוקר שהוא מעכב חקיקה החשובה לבית היהודי, מתוקף סמכותו בועדת הכנסת וזאת כיוון שחברת הכנסת שולי מועלם מהבית היהודי אינה מוכנה להתפשר מולו בחקיקה משמורת הגיל הרך. בתחום הזה, מדובר בויכוח עקרוני קשה חוצה מפלגות בין חברי כנסת שונים. קיש והשרה גמליאל, שניהם מן הליכוד פעלו בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם ארגוני אבות בסוגיה הזו.

ח"כ מועלם עלתה היום ברשת ב׳ וכעסה על עירוב הנושאים שמבצע קיש והאופן שבו הוא החליט לעכב חקיקה בנושא מעמד אוניברסיטת אריאל . וקיש מיהר לעלות לשידור בתכנית של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן אחריה וכינה אותה כ"ח"כית זוטרה מן הספסלים האחוריים בכנסת". מועלם היא יו"ר סיעת הבית היהודי ומן הסתם , חברה בכירה בקואליציית נתניהו.

על כך יש להוסיף את הדיווחים בערוץ 2 אתמול בערב בנוגע לריב קולני במהלך ישיבת הממשלה בין ראש הממשלה נתניהו לשר נפתלי בנט, למרות שהמריבות בין השניים הן מן המפורסמות בשנים האחרונות.

בתוך כך, גם ח"כ סמוטריץ׳ הצטרף למשתלחים ואמר בגלי צהל הבוקר שבבית היהודי אין חברות כנסת סוררות כמו השכל או רחל עזריה (כולנו) המצביעות עם מצפונם ובניגוד לעמדת הקואליציה . השכל לא נותרה חייבת וצייצה בטוויטר בתגובה: "נכון, בבית היהודי מספיק סמוטריץ׳ אחד שרוצה ללכת לבחירות ועושה מה שבא לו. להביא את רשימת החקיקות שעליהן הצבעת בניגוד לעמדת ועדת השרים שבראשה עומדת שקד?".

השכל צירפה את רשימת דברי החקיקה בהם סמוטריץ׳ הצביע בניגוד לעמדת הקואליציה.

השאלה אם הקואליציה תביא את חוק המרכולים להצבעה היום בלילה - עדיין פתוחה. מספר חברים בקואליציה אמורים להיעדר: ח"כ מוטי יוגב שאמו נפטרה היום, השר דוד אזולאי החולה, ח"כ השכל כאמור לעיל, ח"כ טלי פלוסקוב מסיעת כולנו שמתנגדת לחוק המרכולים וכך גם כל חברי סיעת ישראל ביתנו שיצביעו נגד החוק. מן האופוזיציה יעדר ח"כ יוסי יונה היושב שבעה על אחיו שנפטר לפני מספר ימים.