לאחר סערת הפיטורים, מנכ"ל טבע חשף את התוכניות לעתיד

מנכ"ל טבע, קאר שולץ, בכנס של JP מורגן: "מחויבים להחזר חוב; לא נבצע רכישות גדולות" ■ פיטורים נוספים בדרך? שולץ מתכנן לצמצם את מספר האתרים של טבע בעולם בכמחצית

"בעבר, בתחום הגנריקה, טבע התמקדה במיקסום ההכנסות בהנחה שהכל יתחבר ותיווצר רווחיות. זה לא עובד. יש למקסם את הרווחיות התפעולית, וזה מה שאנחנו נעשה מעכשיו והלאה", כך אמר הערב מנכ"ל טבע, קאר שולץ, במסגרת כנס הבריאות השנתי של ג'יי.פי מורגן, אחד הכנסים הבולטים בתעשייה. לדבריו, האופטימיזציה שטבע מבצעת בסל המוצרים שלה היא בבסיסה השינוי בהתמקדות - מהכנסות לרווחיות תפעולית - אך זה לא אומר שהחברה תפסיק אספקה של מוצרים מסוימים, אלא היא תתחיל במשא ומתן עם לקוחות בנוגע למוצרים שאינם ברי קיימא עבורה, ותדון איתם במחירים. המחויבות מספר אחת שלנו היא למטופלים ונוודא שלא יהיו הפרעות לאספקה", הבטיח מנכ"ל טבע , קאר שולץ, הערב (ב') בכנס הבריאות השנתי של ג'יי פי מורגן.

לשאלתו של אנליסט הבנק, כריס שוט, מדוע התמקדה טבע בהגדלת ההכנסות והאם ראתה תועלת ממכירת מוצרים לא רווחיים, כמו למשל השגת נתח שוק, אמר שולץ כי טבע היא הספקית הגדולה ביותר בתחום אך בעבר הייתה בחינה מועטה של תרומת כל מוצר ומוצר.

שולץ הציג בפתח דבריו את ארבעת האתגרים המרכזיים של טבע כיום. הראשון הוא כמובן החוב הגדול (כ-34.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי) הכולל התחייבויות פיננסיות משמעותיות ב-4 השנים הבאות. אתגר נוסף הוא התחרות הגנרית לקופקסון, ולדברי שולץ, "אנחנו יודעים על תחרות גנרית יותר מרוב החברות" כך שטבע תוכל להתמודד, אך ברור שתהיה שחיקה בתרומת הקופקסון בשנים הבאות.

אתגר שלישי שהזכיר שולץ נוגע לשוק הגנרי בארה"ב, כשה-FDA מאיץ אישורים לתרופות גנריות חדשות והרוכשים נהיו מאורגנים יותר, מה שמוביל לתחרות ולקצב גובר של שחיקת מחירים. אתגר נוסף הוא מספר נמוך מהצפוי של השקות גנריות בארה"ב.

"אנו מאמינים שנוכל לייצר שינוי (turn around) בטבע בטווח הקצר עד בינוני, באמצעות הפחתת בסיס ההוצאות, ניהול מוקפד של ההתחייבויות ומכירת נכסים שאינם בליבה", נכתב במצגת שהציג שולץ בכנס. כזכור, טבע הודיעה על תוכנית התייעלות שמטרתה הפחתה שנתית של 3 מיליארד דולר, כשב-2018 כבר יופחת בסיס העלויות ב-1.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרמה של כ-16 מיליארד דולר ב-2017. התוכנית כוללת פיטורי 14 אלף עובדים.

שולץ התייחס להבטחות טבע מהעבר להתייעל ובמה המצב שונה היום, ולדבריו, טבע הצליחה בעבר בצורה נהדרת עם זרם ההכנסות מהקופקסון ועם הגנריקה, אך הארגון הנפרד הוביל לכך שלמעט המנכ"ל והדירקטורים, מעט מאוד אנשים בטבע ראו את התמונה הכוללת. שינוי המבנה הארגוני ואיחוד החטיבה הגנרית והייחודית יפשט לדבריו את הפעילות ויגרום לכך שכולם יסתכלו על הרווחיות והתזרים של החברה כולה. הוא הוסיף שכשליש מהחיסכון הצפוי יגיע מהשינוי במבנה הארגוני.

עוד אמר שולץ שלטבע יש כ-80 אתרים בעולם ובטווח הארוך המספר ירד לכמחצית, כשבטווח של השנים הקרובות יופחת המספר בכ-20-25.

הכניסה למשרדי חברת טבע בפתח תקווה / צילום ארכיון: אלון רון
 הכניסה למשרדי חברת טבע בפתח תקווה / צילום ארכיון: אלון רון

בהקשר של החוב הרובץ על החברה אמר שולץ כי "אני לא אוהב לפעול בחברה עם חוב. החלטנו על השעייה מיידית של הדיבידנד ואנו מחויבים להשתמש בתזרים המזומנים להחזר חוב. לא נבצע כלל רכישות גדולות, נעשו כאלה מספיק בשנים האחרונות". הוא ציין שהיעד שלו לטווח הארוך הוא יחס חוב ל-EBITDA של 2 - נמוך מהנדרש בהתניות הפיננסיות עם הבנקים המלווים שתוקנו בספטמבר האחרון, ודורשות יחס של 5 בסוף 2017 ו-3.5 בסוף 2020. הוא חזר על הצהרתו שטבע לא תבצע גיוס הון.

ב-2018 לדבריו טבע תפשט את הארגון, תתקדם בהפחתת החוב ומקווה לקבל אישור לתרופה המקורית למיגרנה. "אנחנו מבטיחים שבכך שאנו עושים זאת נמשיך לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב, והוא לספק מוצרים רפואיים איכותיים למטופלים שאנו משרתים מדי יום", אמר שולץ.

לשאלה איך טבע תוכל להבטיח שהקיצוצים לא יהיו נרחבים מדי ויפגעו בצמיחה העתידית, השיב שולץ כי כבר עשה בעבר תוכניות התייעלות ומעולם לא ראה בעיות שפגעו בהכנסות. הוא הוסיף כי טבע בוחנת היטב את שרשרת הערך.

בהקשר זה אמר כי "יש לנו שרשרת ערך חזקה מאוד, גנריקה ומוצרים מקוריים. לטבע יש שני מנועי צמיחה: מוצרים ייחודיים חדשים שאנו משיקים כמו התרופה למיגרנה, וכן השקות חדשות בגנריקה. אנחנו עוסקים עכשיו בכיוונון (fine tuning) של המכונה", אמר.