גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמריקאים טורקים את הדלת בפני הטלפון החכם הסיני

סבלנותו המוגבלת של דונלד טראמפ פוקעת: צעדי גמול במלחמת הסחר הלא-מוכרזת עם סין עומדים כנראה על הסף ■ בינתיים, תעשיית הטכנולוגיה הגדולה ביותר של סין מושלכת מכל המדרגות

טלפון של וואווי  / צילום: רויטרס
טלפון של וואווי / צילום: רויטרס

מועט הספק שמלחמה קרה משתוללת בין ארה"ב לסין. היא אינה דומה למלחמה הקרה הגדולה הקודמת, בין ארה"ב לברית המועצות, במובן הזה שצבאות אדירים אינם פרוסים זה מול זה, הדרכים אינן חסומות, התקשורת הבינאישית פתוחה לרווחה, וסחר עצום ממדים מתנהל בין שני הצדדים. הוא עמד ב-2016 על 580 מיליארד דולר.

אמנם ארה"ב נושכת את שפתיה לנוכח חוסר האיזון בסחר הזה - לסינים יש יתרון של 344 מיליארד דולר - אבל הסחר מעניק סיבה טובה לשני הצדדים לטפח יחסי שלום. הסחר כשלעצמו כמובן אינו פוליסת ביטוח מפני עימות. בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה, גבולות אירופה היו פתוחים לרווחה וסחר זרם בכל הכיוונים. בריטניה וגרמניה היו שותפות סחר מרכזיות זו של זו. לא עזר אז, אולי לא יעזור כיום, אבל בכל זאת.

זה מצב עניינים רב פרדוקסים. על המלחמה הקרה הקודמת אמרו, ש"מאזן אימה" גרעיני מונע את התחממותה. זאת אומרת, הידיעה שלצדדים הניצים יש היכולת החד משמעית להשמיד זה את זה הפחיתה עד מינימום את רצונם לנסות. מאזן האימה הפעם נוגע פחות ליכולת התרמו-גרעינית, ויותר לפוטנציאל הכלכלי של דו-קיום.

מחסומים לא עבירים

מה שמביא אותנו אל פרשת וואוויי (Huawei), יצרנית הסלולריים הסינית המתכננת זה שנים אחדות לכבוש את השוק האמריקאי, וחוזרת ונתקלת במחסומים לא עבירים. בספטמבר 2017, וואוויי דחקה את אפל למקום השלישי בטבלת המכירות העולמית של טלפונים חכמים. היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד למערכות תמסורת - חלפה על פני אריקסון ונוקיה, שלהן הייתה הבכורה במשך שנים.

היום (ד') עמדה וואוויי להודיע על פריצת דרך חשובה ביותר: מכירת הטלפונים שלה בארה"ב באמצעות AT&T, ספקית הטלפונים הסלולריים השנייה בגודלה. 90% מן הטלפונים הניידים באמריקה נמכרים באמצעות הספקים, ועד היום לא הייתה לוואוויי דריסת רגל בעולם הזה.

ובכן, החדשות המפתיעות הן שגם לאחר שקיעת השמש היום לא תהיה לחברה הסינית דריסת רגל. מבלי להסביר מדוע, AT&T הסתלקה מן העיסקה. העיתונות הפיננסית מייחסת את ההחלטה ל"חוסר אמון". לפי שעה לא נודע על לחץ קונקרטי של גורמי ממשל על ענקית הסלולר האמריקאית. אבל כל מה שעשתה ממשלת ארה"ב בעשור האחרון מבטא את חוסר החשק שלה לראות את וואוויי נכנסת אל השוק ונשארת בו.

שערי כניסה אחוריים

העניין האמריקאי במעשי וואוויי נגע מלכתחילה לחשדות שהיא מפירה שיטתית של סנקציות אמריקאיות על משטרי דיכוי: שמותיהן של צפון קוריאה, איראן, סוריה וסודאן נכללו בצו הבאה, שמשרד האוצר האמריקאי הגיש למשרדי וואוויי בדאלאס, טקסס. היא התדפקה על דלתות השוק האמריקאי במשך שנים. היא עשתה ניסיונות לכונן מרכזי מחקר ופיתוח, כולל בעמק הסיליקון.

ב-2010, משא ומתן בינה לבין ספקית הסלולריים השלישית בגודלה בארה"ב, ספרינט, עורר שורה של חברי קונגרס להתריע באוזני ממשל אובמה, כי מכירת ציוד סיני תאפשר לסין לחדור אל מערכת האינטרנט של ארה"ב.

ועדת הביון של בית הנבחרים בוושינגטון קבעה ב-2012, מקץ שנה של לימוד, כי וואוויי וחברת טלקום סינית נוספת, ZTE, מסכנות את הביטחון הלאומי של ארה"ב. ממשלת סין מסבסדת את פעולתן, וזו כשלעצמה סטייה מכללי הסחר הבינלאומי שסין התחייבה לשמירתם, כאשר הצטרפה לפני 17 שנה אל ארגון הסחר העולמי (WTO).

הוועדה הזהירה, כי הציוד שהחברות האלה מנסות למכור לספקי הסלולר בארה"ב יעניק למודיעין הסיני "שערי כניסה אחוריים" (backdoors) לרשת, יאפשר להם לצותת, ולימים גם לתקוף תשתית אמריקאית. ב-2013, אוסטרליה נענתה להזהרה הזו, ואסרה על וואוויי למלא תפקיד כלשהו באספקת ציוד לרשת האינטרנט הלאומית (NBN).

וואוויי יצאה מגדרה להכחיש. סגנית נשיא בכירה של החברה אמרה לרשת טלוויזיה באוסטרליה, כי לא זו בלבד שאיש מעולם לא מצא פרצות וחולשות מכוונות בציוד של וואוויי, אלא ש"איננו מסוגלים לעשות את זה". טענה מעניינת כשלעצמה. כך או כך, אמרה סגנית הנשיא, "לקוחותינו אינם מתרשמים מהאשמותיהם של כמה פוליטיקאים".

אגב, פוליטיקאי אחד ממפלגת האופוזיציה התחייב אז, שאם מפלגתו תעלה לשלטון, היא תאסור את כל מכירות וואוויי. המפלגה אמנם עלתה, והפוליטיקאי ההוא נעשה לימים ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול. הוא לא עמד בדיבורו. ב-2016, הכנסותיה של וואוויי ממכירות באוסטרליה עמדו על 673 מיליון דולר.

אבל הסכום הזה הוא כמובן כאין וכאפס לעומת ציפיותיה הנכזבות של וואוויי בארה"ב. השוק האמריקאי דרוך כקפיץ לקראת פתיחתו של הפרק הבא בתולדות הפס הרחב: המעבר לדור החמישי, הלוא הוא G5. ספקיות הסלולר עומדות להשקיע אולי 300 מיליארד דולר בשבע השנים הבאות. מי לא היה רוצה להיות שם כאשר זה יקרה.

מי המציא אותה בכלל

מדוע אפוא וואוויי נמצאת על הכוונת באופן כה שיטתי ולאורך זמן? ההסבר המקובל ביותר הוא החשד הנופל על נסיבות הקמתה. היא יצאה לאוויר העולם ב-1987, והמיילד היה קצין לשעבר בביון הצבאי של סין. הוא הקדים להודיע, כי לתינוק הזה נועדו חיי נצח, והחברה שיסד תנהיג את ענף הטכנולוגיה.

מוטב לזכור כי זה קרה בשנה העשירית של הרפורמות הכלכליות בסין, לפני שהמפלגה הקומוניסטית החליטה ללחוץ על הדוושה בכל כוחה ("להתעשר הרי זה מהולל" מבית מדרשו של המנהיג דאנג שאופינג). זה כמובן היה עוד לפני שמישהו שמע את המושג "אינטרנט", ומודמים אנלוגיים, אם בכלל, היו מהמהמים במהירות מעוררת ההשתאות של 180 סיביות בשנייה.

היה קשה מאוד למחות את הרושם שוואוויי הייתה כלי בידי המשטר, ובמיוחד בידי "צבא השחרור העממי". רושם דומה שמט זה לא כבר את הקרקע מתחת ל"מעבדות קספרסקי", חברת אבטחת המידע הרוסית. הממשל בוושינגטון הפסיק את השימוש בתוכנותיה על יסוד החשד שהיא משמשת את הביון הרוסי. אף כאן, חטאו הקדמון של המייסד מילא תפקיד חשוב ביצירת הרושם הזה. הוא היה בוגר האקדמיה של הקג"ב, המשטרה החשאית הסובייטית (ששמה שונה מאז), ושימש מהנדס תוכנה בביון הצבאי הרוסי.

קספרסקי משיבה מלחמה: מכחישה - ותובעת את ממשלת ארה"ב לדין. אבל הסחר האמריקאי עם רוסיה הוא קטן ערך לעומת הסחר עם סין. מניעת כניסתן של חברות טכנולוגיה סיניות אינה אקט של מלחמה, אבל היא בהחלט אקט של מלחמת סחר. הסימנים מעידים, שהנשיא טראמפ עומד להחריף את הטון. הוא כבר מדבר על "תוקפנות סחר" סינית, ועומד כנראה להודיע בשבועות הבאים על אמצעי התגוננות. הוא גם עומד להגיע לוועידת דאבוס, מעוזם הגדול של הגלובליסטים, כדי לקרוא באוזניהם "אמריקה תחילה".

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny.

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע