גרונר: "ממשלת ישראל הנוכחית הנהיגה מהפכה אמיתית"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "הצעדים שהנהיגה הממשלה הביאה שגשוג ללא תקדים לאזרחי ישראל" ■ "בעולם של היום כל יום הוא יום בחירות, והדבר ניכר בלחץ שמופעל על הממשלות"

אלי גרונר  / צילום:  תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נאם היום (ד') בוועידת ישראל לעסקים, במסגרת מושב בנושא "קיצוניות בכלכלה ובפוליטיקה".

בפתח הדיון על מדיניות כלכלית בעידן של קיצוניות, אמר גרונר "כי אנו בעולם חדש שמבוסס על סיפוקים מיידים וביקורת פזיזה על כל מדיניות, והדבר דוחף נבחרי ציבור לחפש פתרונות קסם לבעיות מורכבות ומסובכות. בעולם של אתמול ממשלות יכלו לבסס את המדיניות שלהן על תכנון ותהליך של קבלת החלטות מתוך שיקול דעת. בעולם של היום כל יום הוא יום בחירות, והדבר ניכר בלחץ שמופעל על הממשלות. האתגר בשביל מי שנמצא ברשות המבצעת היא לנהל מדיניות בצורה שקולה ומרוסנת, בלי להקריב את המדיניות על מזבח הפופוליזם".

גרונר ציין כי לאור עקרונות אלה הממשלה הנוכחית הנהיגה צעדים אשר הביאו לייעול עבודת הממשלה ואפשרו מה שהוא כינה "שגשוג ללא תקדים" לאזרחי ישראל. המהלך הראשון היה ההכרח של כל חוק הכרוך בהוצאה לציין את מקורות המימון שלה. לדברי גרונר אילוץ זה בא לאחר עשרות שנים בהן החקיקה לא התחשבה באילוצים תקציביים, ואפשרה למשרדי הממשלה להתרכז בעבודה ולהשתמש בתקציב לרשותם במלואו, בניגוד למה שקרה בשנים קודמות. המהלך השני היה לאלץ כל חוק שנוגע להגברת רגולציה להביא בחשבון את הגידול בעלות ואת ההשפעות האחרות שיהיו לצעדים אלה על המשק הישראלי.

"ממשלת ישראל הנוכחית הנהיגה מהפכה אמיתית בתחום המדיניות הכלכלית אשר גופים בינלאומיים משבחים אותה, בגלל עמידתה נגד לחצים פופוליסטים, שקיפותה ושיקול הדעת שלה", אמר גרונר. לדבריו ישראל היא המדינה הראשונה ב-OECD המפרסמת את כל החלטות הממשלה ומאפשרת לציבור לקרוא אותן. גרונר אמר כי מסיבות אלה על הציבור לשפוט את מדיניות הממשלה על פי הטווח הארוך, ולא על פי הכותרות על חקיקה לא פופולרית.

על פי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממשלה הנוכחית של ישראל היא השקופה ביותר שהייתה למדינה. כל אזרח יכול לקרוא על החלטות הממשלה בכל רגע, ולדעת איזה מהן בוצע ואיזה עדיין ממתינה לביצוע. הוא יכול גם לקרוא על תכניות העבודה של משרדי הממשלה ולהבין מה התבצע ומה לא התבצע. מצד שני בעידן החדש הממשלה לא יכולה לבסס את ההחלטות שלה על פופוליזם או "שכל ישר" אלא על שיקולה דעתה. "כשמסתכלים מעבר לכותרות על חקיקה מסוימת שאינה פופולרית, רואים את המהפכה האמיתית שהממשלה הזו הביאה בתחום המדיניות הכלכלית והשקיפות שלה".

בהמשך המושב נערך דיון, בו השתתפו, בין היתר, עורך "פוליטיקו" פיטר קנלוס, יועץ לשעבר לנשיא צרפת מקרון, פיליפ מרטין, מנהלת בכירה ואנליסטית ראשית ב-S&P, מרים פרננדז דה הרדיה. את הדיון מנחה רובין קורנו, מגישה בכירה ומנחה של "הדסק הבינלאומי" ב-CNN.