ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ה') במליאת הפתיחה של היום השני בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", הנערכת בבנייני האומה בירושלים. מיד לאחר נאומו של נתניהו תיפתח ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה.

"אני הולך להעביר את התקציב היום הממשלה. נביא תקציב מצוין וחוק הסדרים שישרת את אזרחי ישראל. תוך חודשיים קריאה שנייה ושלישית. אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית . אי אפשר להפריד בין השניים. כאשר מישהו בעד דבר אחד או שניים אני שואל מי משלם".

"העובדה המצערת היא שהחלשים לא שורדים. עמים עתיקים לא שרדו. תרבויות ענקיות מן העבר לא שרדו. מי שכן שרד הסינים וההודים. שרידות אינה מובנת מאליו, החלש לא שורד. כדי להבטיח את עתידנו עלינו להיות חזקים באמצעות 4 עוצמות. כדי להבטיח את עצמך במזרח התיכון אתה צריך עוצמה צבאית. עוצמה צבאית שדורשת הרבה מאוד כסף".

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

"העוצמה הכלכלית באה בראש ובראשונה מהכלכלה הישראלית, והכלכלה הישראלית תבוא מהיכולת שלנו לפתח צמיחה שממנה אנחנו לוקחים מסים. העוצמה הכלכלית נותנת לנו את היכולת לבסס את הביטחון, אבל היא גם מפתחת טכנולוגיה".

"יש מדינה שהיו בה מתמטיקאים ומהנדסים מבריקים. והמדינה לא פיתחה את יכולתם. היה להם רמת חינוך אך לא נוצר מזה עושר כלכלי - וזו ברית המועצות. יש מעצמה ענקית שקוראים לה סין, והיא לא התרוממה כי היא התחרתה מול שווקים חופשיים במערב. צריך את המרכיב של השוק החופשי. כדי שתהיה צמיחה, חייבים שוק חופשי. הפקידות לא מייצרת את הכסף, מי שמעניק את הכסף, זה הפירמות, העסקים ויש לתת להם את האפשרות להצליח ולהיכשל".

"ישראל נמצאת בשילוב חסר תקדים של עוצמה מדינית, עוצמה כלכלית, ועוצמה צבאית וזה משנה את המדינה לבלי היכר".

"אנחנו שלטנו בהוצאות של הסקטור הציבורי אשר זולל את הכסף. השאיפה היא להגדיל סקטור פרטי ולצמצם את הסקטור הציבורי. ויש להגביל את עצמנו בהתחייבות של הממשלה כלפי העתיד באמצעות הנומרטור".

"בעקבות ארה"ב, דיברנו על הפחתת המס, אבל עכשיו כחלון ואני שוקלים להוריד את זה עוד יותר ממה שאמרנו. המאמץ העיקרי שלנו זה להפחית רגולציה. ירדנו ממקום 91 ברגולציה למקום 46".

"חוק נימב"י (NIMBY, "לא בחצר שלי" - ט"ש) שנעביר יתמודד עם כך שראשי רשויות מתנגדים להקמת מתקנים מיוחדים באיזוריהם, ויעביר יעביר סמכויות מראשי הרשויות לממשלה. זה יטייב את מה שנוכל לעשות בתחומי התשתיות".

"שמעתי בשיחות עם רבים מכם שבכיתם, ממש בכיתם על הרגולציה בישראל. ואנחנו נפחית את הרגולציה. אני רוצה להגיע בדה-רגולציה לעשירייה הפותחת של המדינות ברמת התחרותיות. זה רחוק, זה קשה, אבל זה בהישג ידנו".

תחום הדיור: "השינוי בהיצע ישפיע לבסוף על עקומת המחירים. אנחנו רוצים לפנות עוד שטח של ביקוש, ולכן השקנו את תכנית האיים המלאכותיים. אני התחלתי לעסוק בזה ב-1996 כאשר נבחרתי אך ערך הקרקע לא הצדיק. כיום עם עליית ערך הקרקע במרכז הארץ, זה מאפשר ומצדיק העברת בסיסים לדרום והקמת איים מלאכותיים".

"היום רואים כיצד האפקט הכלכלי של תשתיות משתנות משנה את חלוקת האוכלוסיה בישראל".

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

"אנשים אומרים שהעשירים מורווחים והעניים מפסידים, אבל זה לא קרה בישראל". נתניהו הציג שקף של מדד אי השוויון ומראה ירידה באי שוויון מאז 2003. "מדד הג'יני עדיין גבוה בישראל, אבל הוא יורד בעקביות".

"אין מדיניות חברתית או בטחונית בלי כלכלה צומחת. כלכלה צומחת חייבת את עובדות היסוד של הורדת מיסים. כי אי אפשר לקטוף את הפירות מן העץ מבלי להשקות אותו. אנשים רוצים לקטוף פירות אך מעטים יודעים להצמיח".

לקרנית פלוג: "אני תכף מתחיל את ישיבת הממשלה ואני אסתדר חצי שעה ראשונה בלעדייך, אבל לא יותר מזה".

"כאשר תעשיית הרכב היתה מנוע ומתכת, תעשיית הרכב הישראלית כשלה שם. אבל היום תעשיית הרכב היא תוכנה. כי 85 אחוז מהרכב זו תוכנה, וישראל הצמיחה שם 500 חברות תוכנה. אני הלכתי לכיוון של לא למסות את התעשייה הזו של תוכנת הרכב כי אם הייתי ממסה , מי היה מגיע לעבוד כאן?"

"בתעשיית הסייבר, ישראל היא פי 200 בפיתוח תוכנת סייבר בהשוואה לגודלה. פיתוח הסייבר בבאר שבע הוא גם בזכות ראש העיר המצוין".

"שלוש תעשיות מובילות אותנו, שלא היו כאן: סייבר, רכב ובריאות דיגיטלית. אלה הן 3 תעשיות שלא היו כאן, ואנחנו מקלים עליהם במיסים והרגולציה".

"התקשורת היא חלק משוק ריכוזי ואני בעד פתיחת התקשורת ואני אומר לכם את זה כל הזמן. יש מגזרים שמנסים להשתלט על התקשורת אבל אני מעולם לא ניסיתי להשתלט עליה אלא לפתוח לתחרות וגיוון דעות. מה שאנחנו עושים בחוק ההסדרים הנוכחי זה לצמצם את הרגולציה ולאפשר לכל מי שרוצה להתחרות בשוק התקשורת הישראלית".

על העיתונות המודפסת: "יש עדיין מי שחושב שאפשר להרוויח כסף מכריתת עצים ואח"כ לשפוך עליהם דיו".

"לגבי התקשורת, התפיסה שלי היא לבזר ולתת מגוון דעות - רק תמיד יש חשש שבתוך השוק יהיו כל מיני השתלטויות".

"בסיפור של ישראל מושרשות מסורת עמוקה וגם צמיחה והתפתחות לשמיים. זה מה שעלינו להנחיל במערכות החינוך שלנו, את המורשת והלאה הצמיחה".