פאנל משק בצמיחה: "אין תרופת פלא לפריון"

"רפורמות צריכות להיות מקיפות. יש לוודא שהכלכלה עובדת בכל המימדים כדי להגביר את הפריון", כך אמר היום ג'ון הסלר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת סטוקהולם, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס"

"אין תרופת פלא לנושא הפריון. היו לנו בשוודיה בעיות רציניות במשך כמה עשורים והייתה לנו חבילת רפורמות מקיפה אבל קשה לנו להראות רפורמות מסוימות שהיו נחוצות יותר מאחרות - הן בעיקר השלימו זו את זו" - כך אמר היום (ה') פרופ' ג'ון הסלר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת סטוקהולם, בפתחו של המושב "משק בצמיחה ומדיניות כלכלית: יש פתרון לבעיית הפריון?" בוועידת ישראל לעסקים 2018 של "גלובס".

הסלר הוא חוקר כלכלת צמיחה ומוביליות חברתית, חבר הועדה לפרס נובל למדעים וחבר המועצה לבחינת המדיניות הפיסקלית של הממשלה השוודית - מדינה שעברה בעשורים האחרונים שינוי דרמטי בהתנהלות כלכלית, תחרותיות ויחסי עבודה.

בהמשך הדברים פירט הסלר כי "לדוגמא, כמה שינויים בתחום השכר לא היו עוברים אא"כ היה לנו שינוי גם בבנק המרכזי של שוודיה. זה הראה לאיגודים המקצועיים שאם הם מצפים למשכורות גבוהות, זה יוביל לעליה של הריבית והדברים יעבדו בצורה שלובה".

עוד הסביר כי "הרפורמות הללו צריכות להיות מקיפות. יש לוודא שהכלכלה עובדת בכל המימדים כדי להגביר את הפריון. בנוסף, הרפורמות צריכות להיות יציבות ואי אפשר לעשות תנועה לכל מיני כיוונים מנוגדים". באופן מיוחד הדגיש כי הרפורמות צריכות להיות "לא מזוהות עם מפלגה מסויימת" וששני הצדדים העיקריים במפה הפוליטית יסכימו עליהן.

בפתח המושב תיארה המנחה, העיתונאית סטלה קורין-ליבר, כיצד על אף העשורים בהם דובר בישראל על צמיחה, פריון, צמצום העוני ורמת חיים, ועם כל הטוב שפה - "הצמיחה לא מי יודע מה", הפריון מקרטע, העוני לא הצטמצם, ורמת החיים בחצי התחתון של מדינות ה- OECD . החסמים אותם חסמים והיתרונות לא מצליחים להשתלט.

במושב צפויים לנאום, לפי הסדר, גם פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית הספר לכלכלה וראש המכון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי - שחקר, גיבש ועומד להציג, במיוחד עבור ועידת גלובס, אסטרטגיה כלכלית מקיפה למשק - תכנית פעולה לצמיחה וצמצום העוני;

שלמה דוברת, מייסד ושותף קרן ויולה ויו"ר דירקטוריון מכון אהרון - אודות המגמות העיקריות בתעשיות ההייטק בעולם ובישראל, וצפי לעתיד;

מיכל צוק, המסיימת את תפקידה כמשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, שצפויה להעביר סקירה על שוק העבודה, ההישגים, הכשלונות והאתגרים הגדולים - על אף רמת האבטלה הנמוכה;

ודיתה ברוניצקי, מייסדת ומנכ"לית אורמת - אודות החשיבות הקריטית של הכשרה מקצועית, שאיננה אקדמית, לפיתוח התעשיה והמשק.