גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל כץ: "תחבורה יוצרת נדל"ן ומחזקת את הפריפריה"

שר התחבורה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אנחנו נרשת את גוש דן ונרשת כל המדינה" ■ הבטיח תחנת רכבת ע"ש דונלד טראמפ ■ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה: "היציאה מהפקק תתבצע ע"י מעבר למערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית"

"לפני 48 שעות היה הרב רזיאל שבח ז"ל בדרכו הביתה אל אשתו וששת ילדיו", כך פתח ואמר שר היום (ה') התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בבנייני האומה בירושלים. "באותו הזמן חיכו מחבלים פלסטינים במארב, כדי לרצוח את היהודי הראשון שנקרה בדרכם. היהודי הצדיק, מציל החיים, נרצח בדם קר על ידי חיות האדם שרק באו לקחת חיים. נשים ידינו על הרוצח ושולחיו ונמצה איתם את הדין", הבטיח.

"אתמול הגיב שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן לרצח הנתעב, ואמר ש'החמאס תומך ברצח והרשות הפלסטינית מממנת את הרוצחים. אל תשאלו יותר למה אין שלום'", המשיך כץ. "הרשות הפלסטינית הפכה לחבורת רצח בע"מ שמממנת ומעודדת את הטרור הפלסטיני. רק בשנה החולפת מימנה למעלה ממיליארד שקלים מתקציבה למשפחות המחבלים. מציאות זו מחייבת את ישראל לחשיבה מחדש ולקבלת החלטות אסטרטגיות על מהלכים חד צדדים לשינוי המציאות, ובראש ובראשונה מול המציאות האבסורדית בעזה. יוזמת ה'אי-פרדות' מול עזה, אותה אני מוביל בשנים האחרונות, היא אינטרס ישראלי לפחות כמו שהיא אינטרס פלסטיני. הקמת האי מול חוף עזה תיתן לתושבי הרצועה מוצא הומניטרי וכלכלי לעולם, מבלי לסכן את ביטחונה של ישראל. הכוונה היא לבנות אי עם נמל ומתקני תשתית אזרחיים ולחבר אותו לרצועה באמצעות גשר, שעליו תהיה נקודת בידוק. הביטחון בים סביב האי והבידוק בנמל יישארו בידי ישראל, ואילו כוח שיטור בינלאומי יהיה אחראי לסדר הציבורי באי.

"האי, שיהיה בבעלות בינלאומית, לא ישנה את הסטטוס המשפטי הימי של ישראל ואת ההסכמים הקיימים, אבל יאפשר לישראל להשתחרר מכל אחריות למצב האזרחי בעזה. כמו כן, יוזמת האי תחזק את שיתוף הפעולה של ישראל ואת יחסיה עם המדינות באזור ובזירה הבינלאומית שייטלו חלק בפרויקט. בכוונתי לדרוש כי בישיבת הקבינט שתעסוק בנושא עזה תובא הצעת האי-פרדות אותה יזמתי להצבעה והכרעה".

בהמשך דבריו התייחס שר התחבורה לנושא התחבורה והתשתיות ואמר: "ב-8 השנים האחרונות שיניתי את פני המדינה, הוצאתי לדרך את תוכנית נתיבי ישראל, במטרה ברורה -  לחבר את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה ברשת כבישים. יחד עם המחלפים, הגשרים, הרכבות, שדות התעופה והנמלים החדשים. 

"עם כל החלטה שקיבלתי, בכל פרויקט שיצא לדרך, קמו הסקפטיים והסבירו לי למה אני טועה. תיזכרו בכותרות השליליות בתקשורת על רכבת העמק. כל אלו שטענו שהפרויקט לא משתלם. הם אמרו שלא משתלם להוציא כסף בפריפריה. אז אני חשבתי אחרת וראיתי לנגד עיניי את החזון לחזק את הפריפריה ולחבר את הארץ. ושימו לב לנתוני רכבת העמק, למרות טענות הסקפטיים: יותר משני מיליון נוסעים וקיצור זמני הנסיעות מיקנעם, בית שאן ועפולה ללב המפרץ ולתל אביב. ולא רק בהיבט התחבורתי, אני הבנתי אז, מה שאפשר להרגיש היום בכל אזור - תחבורה יוצרת נדל"ן, תחבורה מחזקת את הפריפריה. הביקוש לדירות עולה בצורה משמעותית ואנחנו רואים את זה בצפון, בבית שאן, בעפולה ביקנעם ובמגדל העמק בהיצע ובבניה מאסיבית באזור - כי יש ביקוש.

"התשתיות יצרו ביקוש חסר תקדים. פעילות הרכבת, אשר מחברת את כרמיאל לעכו ולחיפה הופכת את האיזור ליותר פופולרי בקרב משקיעי נדל"ן. גם בדרום השינוי מורגש. בתוך שנתיים מפתיחת תחנת הרכבת בנתיבות, גדל הביקוש פי שניים לדירות צעירים. באיזור באר שבע הגידול ברכישת הדירות נמדד בעלייה של 5% בהתאם לרבעון השני של 2017. ואנחנו ממשיכים. בכל מקום שתוכננו ותוקצבו תשתיות לשכונות חדשות, התשתיות יבוצעו עוד לפני המגורים. במקומות שלא, נאלץ לצערי לבצע באיחור ותוך כדי תנועה".

השר כץ התייחס גם לפרויקט הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים ואמר: "הפרויקט שהוא לא פחות מאשר פרויקט לאומי - הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים בעשרים ושמונה דקות בלבד, שבעזרת השם תפתח כבר בפסח הבא, ותגיע בהמשך עד למקום הקדוש ביותר, עד לתחנת הכותל הר הבית שכמו שהודעתי, תקרא על שם הנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל.

"אנחנו ממשיכים לחזק את התחבורה הציבורית על ידי רפורמת מוניות השירות שיוצאת לדרך בקרוב, 117 קווים חדשים ושדרוגם של הקיימים, ולראשונה יוכלו האזרחים לנסוע באמצעות הרב קו וליהנות מהסדרי התנועה המוזלים וההטבות בכרטיס. זאת בנוסף לרפורמה שתיכנס לתוקפה החל מפברואר הקרוב, רפורמת התעריפים הבין עירונית שתאפשר כרטיס יומי משולב ומוזל לכל רחבי הארץ.

"ולא רק שאנחנו מחברים את הפריפריה למרכז, אלא גם מחברים את מדינת ישראל לעולם באוויר - רפורמת "השמיים הפתוחים" שהובלתי, כולכם כל היושבים כאן, זוכרים מול אילו התנגדויות, מחברת את ישראל לעולם וממשיכה לשבור שיאים, עם נתון חסר תקדים: מעל לעשרים מיליון נוסעים בשנת 2017".

כץ המשיך למנות את הישגיו, "באשדוד ובחיפה נבנים לראשונה מזה שבעים שנה שני נמלים חדשים מתחרים שיופעלו על ידי חברות ענק בין לאומיות. הנמלים יצרו מהפכה חברתית דרך הוזלת יוקר המחיה, ייצור אלפי מקומות עבודה עבור האזרחים, יפתחו את התעשייה הישראלית, הם ירחיבו את סל השירותים ויהפכו את ישראל למרכז בינלאומי של תובלה ימית. במרכז הארץ ממשיכות ללא הפסקה העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן לאחר 60 שנה שהבטיחו רכבת קלה בתל אביב.

"כשבאתי והחלטתי לפני שנתיים לפוצץ את גשר מעריב ולהוציא לדרך את העבודות, דרשו ממני הסקפטיים לעצור. כששאלתי למה לעצור? הרי הרכבת נחוצה מאוד. ענו לי: חצי מדינה תיחסם, יהיו פקקים מנתניה ועד אשדוד. ואני לא אזכיר הדיבורים על החולדות. גם זה היה. אבל לצילום פיצוץ הגשר, אף אחד לא הגיע, הייתי לבד.

"לסקפטיים השבתי והבטחתי שהפרויקט יוצא לפועל והנה, העבודות מתבצעות ומתקדמות במלוא התנופה. מפת השבחת הנדל"ן העתידית, ואני אומר לכו להשקיע איפה שיהיו תחנות בעתיד, במגורים ומסחר בתל אביב וגוש דן. זה קשור קשר ישיר למקום תחנות הרכבת החדשות".

מבחינת כץ, העבודה רק החלה, "אנחנו נרשת את גוש דן ונרשת כל המדינה. נוציא לדרך את הרכבות לקריית שמונה ולטבריה ועוד פרויקטים רבים נוספים. תקציב משרד התחבורה ל-2019 שיאושר היום בממשלה טומן בתוכו קפיצת מדרגה נוספת בכל הקשור לקידום מיזמי תשתיות ודגש גדול מאוד על קידום והזנקת התחבורה הציבורית. הובלתי מהפכה חסרת תקדים. ניצחתי את הבירוקרטיה ואת הספקנים. את ראשי הוועדים הכוחניים ואת הפוליטיקאים שחברו אליהם, את בעלי האינטרס ואת המונופולים וההון הגדול, ושיניתי את פני המדינה. במדינה של יזמים, גם המנהיגים חייבים לקחת אחריות וליזום. העבודה שלנו היא להציג חזון, להחליט ולבצע. ואנחנו מחויבים לתוצאות. זה הדין וחשבון שאנחנו חייבים לציבור. אין עתיד בצמרת הגבוהה לנבחר ציבור שעסוק רק בפוליטיקה ובדיבורים".

לצדו של כץ, דיבר המשנה למנכ"ל משרד התחבורה קובי בלינשטיין והתייחס גם הוא לנושאי העומסים על הכבישים והתחבורה הציבורית.

"היציאה מהפקק תתבצע על ידי מעבר למערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית", אמר בלינשטיין. "צריך להוציא פיזית את האנשים מהרכבים ולפנות את הכבישים, וזה עוד לפני כניסת התחבורה החכמה. הכיוון נעשה גם תקציבית. אם השנה התקציב בתחבורה ציבורית עבר פעם ראשונה מעבר להשקעה בכבישים, השנה מבצעים 700 מיליון יותר ובשנה הבאה מיליארד שקל יותר.

"מה הארסנל שלנו בתחום הזה? אנחנו מאיצים פרויקטים כמו 'מהיר לעיר', נתיבי תחבורה ציבורית בין עירוניים, ונעודד הרשויות המקומות לדחוף התחבורה הציבורית. זה מאוד קשה, במיוחד לפני בחירות ברשויות המקומיות. אף אחר לא רוצה את הבלגן הזה, אבל חתמנו עם 17 רשויות ונתחיל לבצע ונגביר ב-2018 וגם ב-2019. זה יאפשר נסיעה בתחבורה ציבורית, שתהיה עדיפה על ציר של רכב פרטי. בכל הקשור לרכבת הקלה, הדברים מאושרים ומתוקצבים לתכנון. 92 ק"מ של רכבות קלות וגם בירושלים. זה הפתרון הזמין ביותר למערכות הסעת המונים בתוך הערים. הקו האדום יהיה מוכן ב-2012. יש שבע מכונות מתחת לקרקע וייכנסו עוד שתיים. אנחנו בחלק מהשלבים אפילו מקדימים לוחות הזמנים".

עוד אמר בלינשטיין: "ברכבות הכבדות נמשיך להשקיע. הרכבת המזרחית עם תשע רכבות יוצא לדרך וגם קווי המטרו, הכוונה שב-2019 נצא לסטטוטוריקה, ומכיוון שהנושא הזה מורכב, מחפשים היום דברים איך נוכל להאיץ התכנון ולהקל על יציאה לביצוע. אנחנו בונים גם רשת אוטוסטרדה של אופניים על כבישים ראשיים, הכוונה היא לעודד את ראשי הערים. כל שביל אופניים שיבקשו ויתחבר לאוטוסטרדה אנחנו נממן כדי שאנשים יעזבו את הרכב הפרטי. כבר היום במטרופולין תל אביב יש 10% שמשתמשים בתחבורה לא ממונעת. כל זה אנחנו מעודדים בפרויקט אופנודן. ההשקעה תהיה גדולה ומוטה תחבורה ציבורית וזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו במשרד התחבורה. בכל הקשור לנמלים, גם לשם יוצרים אוטוסטרדה, והכוונה להיות מוכנים עוד לפני שהנמלים יהיו מוכנים".

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר