גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה האתגרים המרכזיים של ההנהלה החדשה בבנק הפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו הודיע אמש על סבב מינויים דרמטי, שכולל חילופים של כמחצית מחברי ההנהלה ■ מההתמודדות עם החקירה בארה"ב ועד לניעור חטיבת החדשנות - מה מחכה לחברי ההנהלה החדשים? ■ ניתוח "גלובס"

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע אתמול (א') על סבב הנהלה דרמטי בבנק שכולל חילופים של כמחצית מחברי ההנהלה, במסגרתו התחלפו ראשי חטיבה בחמש חטיבות שונות. זהו סבב המינויים הראשון המשמעותי שמבצע המנכ"ל מאז נכנס לתפקידו לפני כשנה וחצי, במסגרתו הוא בונה את ההנהלה לקדנציה שלו בבנק. אז מה ניתן ללמוד מכך על תוכניותיו של פינטו ואילו אתגרים מחכים לחברי ההנהלה?

צחי כהן - חוזר לחטיבה העסקית

את סבב המינויים התניעה הודעתו מלפני כמה שבועות של ראש החטיבה העסקית, יעקב אורבך, כי יעזוב את הבנק לאחר 38 שנים. מי שיחליף את אורבך הוא צחי כהן, המכהן כיום כראש חטיבת ניהול סיכונים. כהן, עובד בבנק הפועלים כ-24 שנים ומכהן בתפקידו הנוכחי 5.5 שנים. יש לו היכרות טובה עם החטיבה העסקית, לאחר שעבד בחטיבה זו במשך 18 שנה, וכיהן, בין היתר, כמנהל המטה העסקי במשך 8 שנים.

כהן נחשב לאיש אשראי מנוסה ולמינוי "קלאסי" לתפקיד. כראש החטיבה העסקית מצפים לו לא מעט אתגרים, ובראשם הטיפול באשראי ליורוקום של שאול אלוביץ' ובתיק אליעזר פישמן - שני מקרים שהגיעו לביהמ"ש. בנוסף יצטרך להתמודד עם התחרות הקשה שיש לחטיבה העסקית עם שוק ההון שנוטה להעניק אשראי עסקי במרווחים נמוכים יותר מהבנקים, ואת ניסיונות הבנק לשוב ולצמוח בפעילות זו לאחר שבשנים האחרונות הקטין משמעותית את התיק בכדי לעמוד בדרישות ההון הנוקשות של בנק ישראל.

את כהן יחליף בתפקיד ניב פולני שמצטרף להנהלת הבנק. פולני עבד במשך 15 שנים בבנק הפועלים. בהמשך עבר לשמש כיועץ המשפטי בחברת כרטיסי האשראי כאל, והוא הוחזר לפועלים ע"י פינטו באוקטובר 2016 כקצין ציות ראשי. כעת הוא מקודם לתפקיד ראש חטיבת ניהול סיכונים.

יעל אלמוג - אתגר החקירה בארה"ב

אחד המינויים המפתיעים בסבב הנוכחי הוא מינויה של יעל אלמוג לתפקיד היועצת המשפטית של הבנק. המינוי מפתיע מכיוון שאלמוג מונתה רק לפני פחות משנה לתפקיד ראש חטיבת מחזיקי העניין בבנק. בין פינטו לאלמוג יחסי אמון קרובים, ולאחר התלבטות הוא החליט להעביר אותה לתפקיד רגיש זה. אלמוג תחליף את אילן מזור, היועץ המשפטי הוותיק שצפוי לעזוב את הבנק אחרי 37 שנים.

אלמוג אמורה לבצע שינויים בפעילות חטיבת הייעוץ המשפטי, בעיקר בכל הנושא של עבודה מול עורכי דין חיצוניים - מגמה שהבנק הרחיב לאורך השנים; וכן בשינויים של העבודה מול הייעוץ המשפטי בחטיבות השונות. האתגר המרכזי הממתין לה הוא הטיפול בחקירת הרשויות בארה"ב הן בפרשת הסיוע בהעלמות מס ללקוחות והן בחקירה של ארגון פיפ"א הנמצאת בשלבים ראשונים יותר.

פועלים מתמודד עם החקירה בארה"ב זה מספר שנים ולא נראה שהסוף קרב. עד כה הפריש הבנק מעל מיליארד שקל בגין החקירה, ונראה כי צפויות בעתיד הפרשות נוספות. האתגר של אלמוג בנושא גדול במיוחד בשל העובדה ששני גורמים מרכזיים שטיפלו בחקירה בתוך הבנק זזים מתפקידם - חגית מאירוביץ, מנהלת אגף ייעוץ משפטי שהודיעה באחרונה על עזיבתה; וצחי כהן שטיפל בנושא כמנהל חטיבת ניהול סיכונים ועובר כאמור לנהל את החטיבה העסקית.

חטיבת החדשנות - שיפור הסינרגיה

שינוי משמעותי נוסף שמבצע פינטו הוא בחטיבת החדשנות. פחות מ-3 שנים לאחר שאבי כוכבא מונה לעמוד בראש החטיבה הזו, הוא צפוי לעזוב את הבנק לאחר שעבד בו בסך הכול 6.5 שנים. במקומו של כוכבא ימונה לתפקיד גולן שרמן, שזהו תפקיד חבר ההנהלה הראשון שלו.

שרמן, מכהן כיום כמנהל אגף קמעונאות בנקאית והוא נחשב למקורב ומוערך על ידי פינטו. השינוי שמבצע פינטו בתפקיד זה מעניין, שכן בעוד שכוכבא מגיע מעולם הטכנולוגיה, שרמן מגיע מעולם הבנקאות הקמעונאית. חטיבת החדשנות מורכבת כיום בעיקר מאנשי הטכנולוגיה, ומינויו של שרמן אמור לשפר את הסינרגיה בינה לבין החטיבות השונות (בעיקר הקמעונאית) בבנק. שרמן נחשב לביצועיסט ומינויו אמור להגביר את קצב העבודה של החטיבה בהוצאות מוצרים חדשים ורלוונטיים.

יעל דרומי - המינוי החיצוני

לאחר שגייס אשתקד להנהלת בנק הפועלים את יעל אלמוג, מבצע פינטו עוד גיוס חיצוני ומפתיע להנהלה. יעל דרומי תמונה לראש חטיבת מחזיקי העניין ותחליף בתפקיד את אלמוג. דרומי מגיעה מעולם התקשורת, לאחר שכיהנה, בין היתר, כעורכת מוסף "ממון" של ידיעות אחרונות. היא עזבה את העיתונות לפני מספר שנים והקימה חברה שעסקה בעיקר בתחום הייעוץ והתוכן השיווקי.

דרומי תהיה אחראית, בין היתר, על תחום הרשתות החברתיות, ביה"ס לניהול פיננסי ופניות הציבור. כמו כן, בשל ניסיונה בתחום התקשורת, תהיה לה ככל הנראה אחריות מקצועית גם על תחום הדוברות. יחד עם זאת, דרומי לא תהיה דוברת הבנק ופינטו צפוי למנות דובר חדש במקום עופרה פרויס שהודיעה לאחרונה על עזיבתה.

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל